641 läst ·
8 svar
641 läst
8 svar
Byta mäklare efter paus – hur hade ni gjort?
Hej! Jag behöver lite kloka inspel kring min försäljningsprocess. Huset (villa) låg ute förra året men såldes inte, och jag valde att pausa under vintern. Nu är det snart dags att köra igång igen, men jag tvekar på att fortsätta med samma mäklare på grund av ett par händelser:
Lojalitetsfråga: Under förra vändan avslöjade mäklaren min "smärtgräns" för en spekulant, som då lade ett bud på exakt den summan (under utgångspris). Dessutom var en av få budgivare en personlig vän till mäklaren.
Kommunikation: Mäklaren är extremt passiv. Under hela det halvår vi pausat har han inte hört av sig en enda gång för att stämma av läget. Han väntar dessutom på att köpare ska ringa honom istället för att själv bearbeta spekulanter.
Besiktning: Det blev nästan en konflikt kring omfattningen av besiktningen där mäklaren tonade ner ingrepp som visade sig vara ganska stora (borrhål etc.), vilket skapade osäkerhet precis innan kontraktsskrivning.
Mitt dilemma: Bilderna från förra sommaren är tagna med klarblå himmel. Om jag byter mäklare nu blir det nya bilder i grå och lövfri omgivning.
Hur ser ni på att återanvända gamla bilder? Eller bör man över huvud taget inte använda bilder som innebär att annonsen direkt känns igen som “Huset som inte blev sålt” - oavsett man har kvar samma mäklare eller väljer en ny.
Är det “bränt” att köra med samma mäklare om förtroendet redan är skadat, eller ska man ge det en chans till i en ny marknad?
Vad har ni för erfarenheter av att byta mäklare mitt i en process?
Lojalitetsfråga: Under förra vändan avslöjade mäklaren min "smärtgräns" för en spekulant, som då lade ett bud på exakt den summan (under utgångspris). Dessutom var en av få budgivare en personlig vän till mäklaren.
Kommunikation: Mäklaren är extremt passiv. Under hela det halvår vi pausat har han inte hört av sig en enda gång för att stämma av läget. Han väntar dessutom på att köpare ska ringa honom istället för att själv bearbeta spekulanter.
Besiktning: Det blev nästan en konflikt kring omfattningen av besiktningen där mäklaren tonade ner ingrepp som visade sig vara ganska stora (borrhål etc.), vilket skapade osäkerhet precis innan kontraktsskrivning.
Mitt dilemma: Bilderna från förra sommaren är tagna med klarblå himmel. Om jag byter mäklare nu blir det nya bilder i grå och lövfri omgivning.
Hur ser ni på att återanvända gamla bilder? Eller bör man över huvud taget inte använda bilder som innebär att annonsen direkt känns igen som “Huset som inte blev sålt” - oavsett man har kvar samma mäklare eller väljer en ny.
Är det “bränt” att köra med samma mäklare om förtroendet redan är skadat, eller ska man ge det en chans till i en ny marknad?
Vad har ni för erfarenheter av att byta mäklare mitt i en process?
Byt mäklare, du litar ju inte på denne. Men främst måste nog dina prisförväntningar ned för att få fram spekulanter på fastigheten. En mäklare kan inte trolla fram en försäljning där det inte finns spekulanter, men en mäklare som förhåller sig passiv när spekulanterna väl finns där kan orsaka skada genom att inte vara på.
Husägare
· Västerviks kommun
· 466 inlägg
Byt mäklare, viktigt att ha förtroende för den som förmedlar affären.
Den nya mäklaren ordnar med nya bilder. Läste en artikel om hur fotografer med hjälp av AI eller annan digital teknik ordnar klarblå himmel.😀
Den nya mäklaren ordnar med nya bilder. Läste en artikel om hur fotografer med hjälp av AI eller annan digital teknik ordnar klarblå himmel.😀
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Jag säger också, byt mäklare. Du kan troligen inte återanvända bilderna även om du vill, möjligen om du har fått betala forograferingen separat, så kan du ta en diskussion med fotografen. Troligen får du ändå inte loss bilderna gratis, det har tagits för ett ändamål. Fotografen har upphovsrätt.
Men jag är inte övertygad om att det ens är bra med sommarbilder, som uppenbarligen inte är tagna nu. Det indikerar att objektet varit ute redan.
Men om du nu byter mäklare, så var försiktig med vad du berättar för mäklaren, förutsätt att allt du berättar kommer att kommuniseras vidare till spekulanter, oavsetrt om mäklaren hävdar något annat. Just smärtgräns i pris kan man vara lite svävande på.
Ju mindre spekulanter vet om dig och dina planer desto bättre.
Min son köpte bostadsrätt, den låg ute för ett pris som var ca 600 000 under vad identiska lägernheter hade gått för senaste året i samma hus. Han lyckades få mäklaren att avslöja att säljarna (skillsmässa) ville ha minst ett pris som låg ca 300 000 över utgångspriset. Så han lade ett bud 350 000 över utgångspriset, och fick köpa 2 dagar före visning.
Men jag är inte övertygad om att det ens är bra med sommarbilder, som uppenbarligen inte är tagna nu. Det indikerar att objektet varit ute redan.
Men om du nu byter mäklare, så var försiktig med vad du berättar för mäklaren, förutsätt att allt du berättar kommer att kommuniseras vidare till spekulanter, oavsetrt om mäklaren hävdar något annat. Just smärtgräns i pris kan man vara lite svävande på.
Min son köpte bostadsrätt, den låg ute för ett pris som var ca 600 000 under vad identiska lägernheter hade gått för senaste året i samma hus. Han lyckades få mäklaren att avslöja att säljarna (skillsmässa) ville ha minst ett pris som låg ca 300 000 över utgångspriset. Så han lade ett bud 350 000 över utgångspriset, och fick köpa 2 dagar före visning.
Ja, jag har lärt mig hur enormt viktigt det är att välja rätt mäklare och inte stirra sig blind på värdering och arvode, som det är så lätt att man gör som nybörjare. När han frågade mig om min smärtgräns fattade jag inte att han frågade för att förmedla det till köparen med hopp om ett snabbt arvode för honom själv. Jag kommer att säga upp honom - det fortsätter ju annars likadant - och huset blir svårare att sälja.H hempularen skrev:Jag säger också, byt mäklare. Du kan troligen inte återanvända bilderna även om du vill, möjligen om du har fått betala forograferingen separat, så kan du ta en diskussion med fotografen. Troligen får du ändå inte loss bilderna gratis, det har tagits för ett ändamål. Fotografen har upphovsrätt.
Klicka här för att svara