F
Unikt namn Unikt namn skrev:
En person har flera enheter.
1 dator på jobbet
1 dator hemma
1 surfplatta hemma
1 jobb telefon
1 privat telefon
o s v.
Jo det finns ju rimligen ett incitament att blåsa upp siffrorna. För egen del så är jag inloggad med samma Hemnet-användare på alla enheter jag använder för att få funktionen med bevakningar etc. Skulle jag räknas som mer än en i Hemnets statistik så är det oseriöst i kubik.

Hemnet själva säger att de har 1,9 miljoner unika besökare per vecka. Det är enligt Orvesto och bygger alltså på statistik/intervjuer.

Kan det vara så att någon glatt har multiplicerat med fyra för att få fram antalet unika besökare per månad 😅

W Weimik skrev:
Hemnet själva säger att de har 1,9 miljoner unika besökare per vecka. Det är enligt Orvesto och bygger alltså på statistik/intervjuer.

Kan det vara så att någon glatt har multiplicerat med fyra för att få fram antalet unika besökare per månad 😅
Tar man det gånger 4 så får man i princip fram talet från tidigare.. så nog någon som förenklat lite väl mycket på vägen 🤣

Q Qjanto skrev:
Tittar också på booli men fortfarande mer på hemnet. Booli är bra på nycket, men är som allt annat katastrofal vid värdering av bostad. Tar endast hänsyn till vad objektet sålts för tidigare, eller vad grannar har sålt för och gör kalkyl utifrån detta, vilket blir fel, för det tas inte hänsyn till investeringar eller renoveringar som gjorts. Två likadana villor bredvid varandra, kan få samma värdering trots att den ena är renoverings objekt fr. 90-talet och den andra fullt renoverad de senaste fem åren + investering i solceller gjorts.

Alla borde ta bort dessa oseriösa automatiska värderingar.
Booli och Hemnet har verkligen helt olika syn på värdeförändringen på min lägenhet på Kungsholmen och Stockholm. Januari 2026: Hemnet säger att värdet gått upp 6,9% på 1 månad och 7% på 12 månader. Dvs all värdeökning har i princip inträffat senaste månaden. Booli säger att värdet gått ner 2% på 3 månader och är oförändrat på 12 månader. Enligt Mäklarstatistik har priserna på Kungsholmen gått upp 0,7% på 3 månader och 0,1% på 12 månader. Hemnet känns som längst från sanningen just nu.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.