35 251 läst ·
222 svar
35k läst
222 svar
Är Hemnet värt priset?
Säkerligen. Men försöker man skapa sig en bild av hur trenden går bland säljarna är det uppenbarligen fortfarande en stor majoritet som uppenbarligen anser det vara "värt det" att lägga ut annons på hemnet när bostaden väl går in i "till salu"-fasen.O Ole E skrev:
Har du några konkreta uppgifter (med källa) om det?C cpalm skrev:
Tack. Jag menade, om det finns några verkliga data som stöder påståendet att folk tyckte att det var "värt det".Juul skrev:
Jag är säker på att många subjektivt tycker det eftersom det är vad deras mäklare har sagt till dem, men data tyder på att värdet inte riktigt finns där.
Kostnaden för att få en extra publik till din husannons med Hemnet (utöver det du får gratis med Booli) är drygt 1 krona per visning. Som jämförelse, kan du visa en 30 sekunders TV-reklam i Stockholm på TV4 för en tiondel av det priset – även när TV var som starkast som reklammedium.
Vad något är värt är inte samma sak som vad det kostar. Värde är en uppfattning.M Manoova skrev:Tack. Jag menade, om det finns några verkliga data som stöder påståendet att folk tyckte att det var "värt det".
Jag är säker på att många subjektivt tycker det eftersom det är vad deras mäklare har sagt till dem, men data tyder på att värdet inte riktigt finns där.
Kostnaden för att få en extra publik till din husannons med Hemnet (utöver det du får gratis med Booli) är drygt 1 krona per visning. Som jämförelse, kan du visa en 30 sekunders TV-reklam i Stockholm på TV4 för en tiondel av det priset – även när TV var som starkast som reklammedium.
Om mitt upplevda värde av det jag tänker köpa är större än det upplevda värdet av pengarna jag förfogar över kommer jag att byta pengarna mot den vara/tjänst det handlar om. Att så många lägger ut sina objekt på Hemnet tyder på att många tycker det är värt det.
Att välja en leverantör handlar sällan om vad som är bäst utan välja det alternativ som man har störst förtroende för att inte vara ett dåligt val. Riskminimering är viktigare än möjlighetsmaximering. Även om gapet minskar så har Hemnet fortfarande betydligt fler besök än Booli, vilket är en viktig parameter för de flesta säljare. Visst kostar det mer, men det är en riskpremie som många verkar vara beredda att betala.
Vara "värt det" (inom citattecken) på så sätt att man faktiskt köper annonsen. Om man inte tror på det har man ju optionen att avstå.M Manoova skrev:
Om det sedan faktiskt objektivt är värt det på så sätt att det ger ett högre försäljningspris är en annan sak. Men några sådana faktabaserade siffror har jag inte sett.
Det är såklart svårt att få fram data på det. Lite som att det är svårt att veta om den dyrare mäklaren är värd sitt arvode jämfört med den billigare. Rätt spekulant är värt mycket, många svaga spekulanter värt lite.M Manoova skrev:Tack. Jag menade, om det finns några verkliga data som stöder påståendet att folk tyckte att det var "värt det".
Någon skrev i tråden att Hemnet har ca 50% fler unika besökare jämfört med Booli. Om det skulle ge 50% fler spekulanter så tror jag att det är värt mycket.
Om jag kan få 15 pers på visning istället för 10. 6 med i budgivning istället för 4. Då tror jag att det är ett bra köp för mig.
Det är många om och men i dessa spekulationer och objekt och geografi spelar såklart in. Men idag är det väl en ganska "billig" försäkring mot att inte missa en köpare.
Hurvida tjänsten i sig är "för dyr" kan man såklart tycka annat om.
Självklart har alla rätt till sin egen uppfattning om värde. Det är bara synd när den baseras på bristande information, eller i detta fall, felaktig information från just de personer som säljarna betalar för att ge dem råd (jag undrar hur många andra säljare som har fått höra att Hemnet har fyra gånger fler visningar än Booli).S saltis99 skrev:Vad något är värt är inte samma sak som vad det kostar. Värde är en uppfattning.
Om mitt upplevda värde av det jag tänker köpa är större än det upplevda värdet av pengarna jag förfogar över kommer jag att byta pengarna mot den vara/tjänst det handlar om. Att så många lägger ut sina objekt på Hemnet tyder på att många tycker det är värt det.
Att välja en leverantör handlar sällan om vad som är bäst utan välja det alternativ som man har störst förtroende för att inte vara ett dåligt val. Riskminimering är viktigare än möjlighetsmaximering. Även om gapet minskar så har Hemnet fortfarande betydligt fler besök än Booli, vilket är en viktig parameter för de flesta säljare. Visst kostar det mer, men det är en riskpremie som många verkar vara beredda att betala.
Intressant nog finns det ett sätt att betala mycket mindre för att få din annons visad mycket mer effektivt på Hemnet, som väldigt få känner till. Det är fortfarande inte ett fantastiskt värde, men bättre.
Medlem
· Dalarna
· 58 inlägg
https://www.di.se/live/hemnets-intakter-tvarnitar/
"Värst var tappet bland bostadssäljare. Antalet annonser på sajten minskade med 30 procent, skriver Hemnet i ett pressmeddelande."
Marknaden har vaknat, det här är början på slutet för Hemnets dominans. Och börsen talar sitt tydliga språk - på ett år har Hemnet tappat 63% av sitt börsvärde.
"Värst var tappet bland bostadssäljare. Antalet annonser på sajten minskade med 30 procent, skriver Hemnet i ett pressmeddelande."
Marknaden har vaknat, det här är början på slutet för Hemnets dominans. Och börsen talar sitt tydliga språk - på ett år har Hemnet tappat 63% av sitt börsvärde.
Redigerat:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 288 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 288 inlägg
Hey! Great news! Hemnet börjar få smaka på sin åpenhet!
https://www.hemnetgroup.se/media/pr...ublicerade-bostadsannonser-for-februari-2026/
(Edit: såg efteråt att jag var tvåa på bollen)
https://www.hemnetgroup.se/media/pr...ublicerade-bostadsannonser-for-februari-2026/
(Edit: såg efteråt att jag var tvåa på bollen)
Redigerat:
Medlem
· Dalarna
· 58 inlägg
Inte ens fogden tror på Hemnet längre 
Nu avslutar myndigheten samarbetet – som gav Hemnet 5,8 miljoner kronor i fjol. "
https://www.di.se/nyheter/kronofogden-dumpar-hemnet-for-kostsamt/
"Kronofogden dumpar Hemnet: ”För kostsamt”
Kronofogden upptäckte att annonsering hos Hemnet knappt gav någon trafik.Nu avslutar myndigheten samarbetet – som gav Hemnet 5,8 miljoner kronor i fjol. "
https://www.di.se/nyheter/kronofogden-dumpar-hemnet-for-kostsamt/
Klicka här för att svara