De senaste åren har väl sammantaget varit köparens marknad. Superhöga priser under pandemin gjorde att säljarna satte orimliga utgångspriser 2023, 2024 och 2025 och många av dem vägrade acceptera lägre (dvs. rimligare) bud.

Detta resulterade i en enorm tillgång, som i kombination med låg efterfrågan (pga höga räntor, inflation, den orangea clownens utspel) gjorde marknaden väldigt förmånlig för köparna.

Tror ni vi kommer se samma situation i år? Jag ser redan mkt som antyder det. Många fritidshus säljs för långt under utropspriset, och många ligger ute i flera månader, upp till ett år, utan att det händer nånting.

Hur året kommer att utveckla sig är alltid lite i dunkel så här i början av en "termin". Men jag tror att OM det sker en ökning av efterfrågan, fler vil/vågar köpa, så kommer det att ta ett tag innan "lagret" är sålt. Under de skakiga åren så har det lagrats upp ett säljbehov,. Många som vill byta upp sig, har avvaktat. Men om marknaden vänder uppåt i form av fler/snabbare affärer, så kommer många av de väntande objekten att komma ut. det bör hålla en prisuppgång i schack. Ett tag.

Men frågan är väl om uppgången i antal försäljningar kommer nu, eller om marknaden fortsätter att vara skakig.

Personligen tror jag att om man är intresserad av att köpa, så skall man hålla ögonen på statistiken, om antalet avslutade försäljningar ökar avsevärt, så kommer det att ge prisökning, men troligen lite fördröjd, så det finns ett tidsfönster där man kan köpa på en ökande marknad till den svaga marknadens priser. Väntar man då för länge så går priserna upp.

Fritdshusmarknaden tror jag tar relativt sett värre stryk i osäkra tider. Det är för de flesta inte en nödvändighet att köpa fritidshus. Därmed är man mindre benägen att ta en ekonomisk risk.

• Gilla
ASthlm1
  • Laddar…
P
jo räntor som vi fått vänja oss med lite högre nivåer än när det var som billigast , osäkrare världsläge ,mycket hårdare krav från bankerna ,där man ogärna lånar ut pengar lika frikostigt i förhållande till inkomst och ständigt ökande kostnader på nästan allt ,men få grupper där löne ökningarna matchar kostnadsökningarna gör väl att färre har lika stora ekonomiska utrymmen till fritidshus..

Sen tror jag det är väldigt olika grupper i olika typer av fritidshus och att tex fjällvärldens fritidshus verkar förvånansvärt okänslig på vissa håll för att i annan skidort vara mycket mer dämpad..

Vissa attraktiva fritidshus finns det alltid marknad för medans andra för annan målgrupp kan vara mycket mer försiktiga och där ser man stort avvaktande och få objekt säljs utom det mest eftertaktade förstås..
Sjötomten går alltid att sälja men den längst ifrån sjön är i sämsta läget är inte lättsåld när färre har samma marginaler som tidigare

Fritidshus och liknande köp är väl det första folk prutar bort när det känns mera osäkert med vart alt är på väg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.