Vi håller på att bygga hus via totalentreprenad (inflytt planerad i juni) och jag funderar på en sak kring besiktning.

Hustillverkaren som jag köper totalentreprenad ifrån kommer ha en slutbesiktning med sin besiktningsman som ska vara "fristående", men jag överväger att även ta in en egen besiktningsman för en förbesiktning innan dess, typ två veckor innan slutbesiktningen. Mest för att få en extra noggrann genomgång och upptäcka eventuella brister i tid.

Är det vanligt att man gör så?

Har ni som byggt hus tagit in en egen, helt fristående besiktningsman – och tyckte ni att det var värt det?

Tar gärna emot erfarenheter, tips eller saker man bör tänka på.

N Nickls skrev:
Har ni som byggt hus tagit in en egen, helt fristående besiktningsman – och tyckte ni att det var värt det?

En generell sak att tänka på är att en besiktningsman arbetar på uppdrag av och har sin lojalitet mot sin beställare. Dvs den som betalar för arbetet/besiktingen. När besiktningen visas upp för tredje part, i detta fall du, är det för att du skall vara övertygad om att allt står rätt till. Inte att informera dig om brister. Snarare att lugna dig att all är av acceptabel standard/nivå/funktion... dvs om det är godkänt eller inte.

När du själv beställer och betalar för en besiktning ligger lojaliteten mot dig. Vill du hitta alla brister även sådana som är acceptabla men intressanta att känna till är det bara att formulera uppdraget så. Du bestämer vad som skall besikigas och hur noga.

Om du skall besiktiga själv eller inte är ditt beslut. Men jag skulle tänka igenom om det är ok att strunta i det om det senare (när inga garantier finns kvar) skulle visa sig finnas brister som är allvarliga och som ni missade för att ni inte besiktigade. Man kan se det som en slags försäkring.

Om det är värt det? Tja... Det beror på vad man menar. Ekonomiskt lönsamt eller är det värt det för att ta bort oron att något kan vara fel.

• Gilla
Alti och 2 till
  • Laddar…
Det är du som beställare som bestämmer vem som skall utföra slutbesiktning. Men du får räkna med att själv betala. Men OM du tar in en egen bes. man så är det bättre att låta det bli den officiella slutbesiktningen. En förbesiktning får inget formellt värde.

Fel som upptäcks på den officiella slutbesiktningen är entreprenören skyldig att åtgärda (eller i vissa fall betala för). Är entreprenören inte OK med resultatet av besiktningen så får han (eller du) begära en överbesiktning. Det är en speciell process. Men i slutänden är entreprenören bunden av besiktningsprotokollet. En förbesiktning får inte någon formell betydelse, mer än att det kan vara svårtare för entreprenörens besiktningsman att ignorera sådant som redan finns beskrivet i förbesiktningen.

• Gilla
brolzzon
  • Laddar…
O O skrev:
En generell sak att tänka på är att en besiktningsman arbetar på uppdrag av och har sin lojalitet mot sin beställare. Dvs den som betalar för arbetet/besiktingen. När besiktningen visas upp för tredje part, i detta fall du, är det för att du skall vara övertygad om att allt står rätt till. Inte att informera dig om brister. Snarare att lugna dig att all är av acceptabel standard/nivå/funktion... dvs om det är godkänt eller inte.

När du själv beställer och betalar för en besiktning ligger lojaliteten mot dig. Vill du hitta alla brister även sådana som är acceptabla men intressanta att känna till är det bara att formulera uppdraget så. Du bestämer vad som skall besikigas och hur noga.

Om du skall besiktiga själv eller inte är ditt beslut. Men jag skulle tänka igenom om det är ok att strunta i det om det senare (när inga garantier finns kvar) skulle visa sig finnas brister som är allvarliga och som ni missade för att ni inte besiktigade. Man kan se det som en slags försäkring.

Om det är värt det? Tja... Det beror på vad man menar. Ekonomiskt lönsamt eller är det värt det för att ta bort oron att något kan vara fel.
Tack för ditt svar. Dina synpunkter är exakt i dem tankarna vi har gått i. Uppskattas!

• Gilla
Glenn_mpa
  • Laddar…
Som tidigare nämnt så är det inte totalentreprenören som väljer besiktningsman utan dennes motpart. Väldigt mycket jäv annars. Troligen gör man såhär för majoriteten av de som får nya hus uppförda inte har tillgång till kontaktnätet med besiktningsmän.

Jag tycker att du letar upp en besiktningsman och anlitar denna med X antal platsbesök under processen samt även för slutbesiktning. På så vis kan man fånga upp saker under processen och får även en känsla för hur hantverkarna är.

Han bör ha allmänkunskaper inom EL och VS om man inte tar det externt också.

O O skrev:

Besiktningar vid entreprenader följer klar riktlinjer och även toleransnivåer. Byggherren i detta fall du äger samtliga handlingar i kvalitetsarbetet samt kompletta besiktningsunderlag även efterbesiktningsunderlsg. En styrd besiktningsman blir inte gammal i branschen Vill du vara säker så leta upp en kunnig person som du känner förtroende för och fråga denne om hur den skulle gjort. Och framför allt, fråga inga fler. Frågar du 10 så får du olika svar.

N Nickls skrev:
Vi håller på att bygga hus via totalentreprenad (inflytt planerad i juni) och jag funderar på en sak kring besiktning.

Hustillverkaren som jag köper totalentreprenad ifrån kommer ha en slutbesiktning med sin besiktningsman som ska vara "fristående", men jag överväger att även ta in en egen besiktningsman för en förbesiktning innan dess, typ två veckor innan slutbesiktningen. Mest för att få en extra noggrann genomgång och upptäcka eventuella brister i tid.

Hej!
OM det är Älvsbyhus du har så vet jag det varit deras egen anställda som typ byter jacka och gör besiktningen. Då skulle jag ta in en egen absolut, kan vara värt den utgiften. Hur andra hustillverkare gör vet jag ej. Då vi hade totalrenovering ville firman göra besiktning med ”deras” besiktningsman men, vi sa nej och betalade själva. Tur var det då det fanns brister för 100.000kr. Det hade nog inte hänt om vi tagit den de hade…. Lycka till i tänk så här, hur mång procent av den totala kostnaden utgör en egen besiktningsman (eller kvinna)?

K Kaptenz skrev:
Hej!
OM det är Älvsbyhus du har så vet jag det varit deras egen anställda som typ byter jacka och gör besiktningen. Då skulle jag ta in en egen absolut, kan vara värt den utgiften. Hur andra hustillverkare gör vet jag ej. Då vi hade totalrenovering ville firman göra besiktning med ”deras” besiktningsman men, vi sa nej och betalade själva. Tur var det då det fanns brister för 100.000kr. Det hade nog inte hänt om vi tagit den de hade…. Lycka till i tänk så här, hur mång procent av den totala kostnaden utgör en egen besiktningsman (eller kvinna)?
Vi håller på och ska bygga ett Älvsbyhus, det har varit tydligt från början att det är vi som byggherre som bokar både KA och egen besiktningsman till slutbesiktningen, jag har även lagt kostnaden för det i min kalkyl.

N Nickls skrev:

Låter smart att göra det

Hej,
Är inte kontrollbesiktning och slutbesiktning med i er leveransdeklaration från husleverantör? I så fall betalar ju du för dem och är uppdragsgivare.

Vi bygger med X husleverantör och båda dessa moment är med i vår leveransdeklaration och således betalar vi för dem. Våra besiktningar kommer utföras av GarBo.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.