Jag kommer att tillträda mitt nya hus om en månad. Nu har jag upptäckt att mäklaren räknat in uterummet i boarean. Så det här fallet så är huset ca 30m2 mindre än vad det står i prospektet och annat försäljningsmatreal.
Borde inte mätföretaget som hänvisar till SIS standarden veta bättre än att lägga in uterumsarean i byggarean?

Finns det något case här?

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
kortis och 3 till
  • Laddar…
Uterummet skall vara med i byggarean. Är det boarean du avser?

• Gilla
kjellinge och 1 till
  • Laddar…
JA boarean såklart. har uppdaterat

• Gilla
Jonas Svensson74 och 2 till
  • Laddar…
Tror iofs. att det kan bero lite på vad det är för uterum. Det finns "uterum" som i princip har samma standard som ett vanligt rum.

Men om vi antar att det nu är oomstritt att arean är felaktigt angiven, så blir ju frågan antar jag om hur mycket som är en rimlig kompensation?

och där finns såvitt jag förstår lite olika utfall i olika fall.

I princip så har du som köpare undersökningsplikt. Men om det finns en tydlig utfästelse om ex. boyta, så minskar din undersökningsplikt, men försvinner inte helt. Därför kan det bero lite på hur uppenbart fel ytan är, om du borde insett att detta kan inte stämma, så spelar det ingen roll om säljaren har påstått något om storleken.

Men om här finns en tydlig utfästelse om att en mätfirma har mätt upp ytan efter en angiven standard, så skall man som köpare kunna lita på uppgiften, såvida det inte är en uppenbart felaktig uppgift.

• Gilla
  • Ledsen
Jögge8 och 4 till
  • Laddar…
Det är ett så kallat "kallt uterum" det är inte vinterbonat även om det finns värme där.
Det har varit en firma inne och mätt enl SIS och har du "troligen av misstag" räknat in uterummet i boarean. som sedan då utfästs samtlig dokumentation som just boarea (vilket det ju inte är).

• Gilla
Mud Haf och 1 till
  • Laddar…
Låter som ett solklart fel då.

Men sådant är knepigt att sätta ett värde på. Det finns som sagt ingen solklar rätt till kompenastion. Utan du bör nog ställa in dig på någon kompromiss.

En bra utgångspunkt för diskussionen skulle nog vara att försöka få fram vad huset skulle varit värt med den mindre ytan, jämför olika försäljningar. Det blir fel om man bara tar kvadraytmeterpriset rakt av. Försök själv genom att titta på försäljningar på hemnet/booli. Försök matcha ett antal försäljningar med den mindre resp., den större storleken. Behöver inte nödvändigtvis vara i samma område, bara få fram differensen i pris, där storleken verkar vara detr som skiljer.

Mäklare kan säker också uppskatta vad värdet skulle varit. Men den mäklare som sålt nu är knappast opartisk.

• Gilla
SirWolf och 2 till
  • Laddar…
Om du har tillträde om en månad så har du väl bara betalat handpenning, du kan alltid hoppa av köpet, du bör ha ett fullgott skäl genom mätmissen.

• Gilla
  • Arg
ctall och 3 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Om du har tillträde om en månad så har du väl bara betalat handpenning, du kan alltid hoppa av köpet, du bör ha ett fullgott skäl genom mätmissen.
"bara handpenningen" - Den kan ju lätt vara några 100k inte så bara i min värld. Skulle ju nästan kunna vara en affärside att sälja hus och sen se till att köparen hittar något som gör att den hoppar av efter att handpenningen är betald.

• Gilla
H-Thomasson och 4 till
  • Laddar…
OK så då finns ett case.

Då är ju frågan hur man strategiskt skall spela det hela.
* ARN blir nog svårt innan köpet har gått igenom. och att banka fram pengar ur mäklaren i efterhand kan ju vara svårt.
* Häva köpet skulle nog kunna vara möjligt utifrån att uppgiften är så felaktig och då få handpenningen åter. och då använda detta mot säljarna (som ju egentligen bara gjort som mäklaren sagt) för att få dem att gå ner i pris.
* Vad mer?

• Gilla
  • Wow
UffePlåtis och 6 till
  • Laddar…
Thomas59
I InsidersUnited skrev:
Nej, det kan man inte.

• Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
Düsseldorff
L lbgu skrev:
"bara handpenningen" - Den kan ju lätt vara några 100k inte så bara i min värld. Skulle ju nästan kunna vara en affärside att sälja hus och sen se till att köparen hittar något som gör att den hoppar av efter att handpenningen är betald.
Om köparen har giltig grund för hävning ska handpenningen återbetalas.

• Gilla
  • Wow
Jonna Andreasen-Fälth och 12 till
  • Laddar…
schnyggve schnyggve skrev:
Jag kommer att tillträda mitt nya hus om en månad. Nu har jag upptäckt att mäklaren räknat in uterummet i boarean. Så det här fallet så är huset ca 30m2 mindre än vad det står i prospektet och annat försäljningsmatreal.
Borde inte mätföretaget som hänvisar till SIS standarden veta bättre än att lägga in uterumsarean i byggarean?

Vad är den stora frågan här, dvs hur vill du att det hela ska sluta?
/W

• Gilla
Appendix och 12 till
  • Laddar…
H
schnyggve schnyggve skrev:

Hur stort är huset? Borde du ha förstått att boytan var fel?

• Gilla
perolito och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Om köparen har giltig grund för hävning ska handpenningen återbetalas.
Visst, men det kan bli en långdragen process. Sen vet man ju inte med säkerhet hur det går då det är någon slags bedömning som ska göras, och kanske diverse jurister inblandade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.