1 369 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Hur formulera avs bristfällig el köpeavtal hus?
Hej
Köparen har en velat undersöka huset innan avtal skrivs.
Har korrekt installerad el men vissa eluttag finns ej el framdragen i flertalet eluttag.
Fråga:
Mäklare föreslår att det ska stå i avtal:
" bristfällig el".
Och att köparen fått kännedom om detta.
Kan man skriva e bristfälliga lsystemet säljs i befintligt skick?
Behörig elektriker installerat.
Köparen har en velat undersöka huset innan avtal skrivs.
Har korrekt installerad el men vissa eluttag finns ej el framdragen i flertalet eluttag.
Fråga:
Mäklare föreslår att det ska stå i avtal:
" bristfällig el".
Och att köparen fått kännedom om detta.
Kan man skriva e bristfälliga lsystemet säljs i befintligt skick?
Behörig elektriker installerat.
Moderator
· Stockholm
· 57 797 inlägg
OM det är så att "enda felet" är att vissa uttag inte är anslutna alls, så att det alltså inte finns några säkerhetsproblem. Så kanske du borde vara lite tydligare om vad som är bristfälligt. MEN utan att på något sätt garantera att elen i övrigt är OK, ge inga utfästelser.
Men skriver man bara bristfällig el så kan det betyda ungefär vad som helst. Köparen får ta höjd fär att huset brinner i morgon pga. ett elfel.
Men skriver man bara bristfällig el så kan det betyda ungefär vad som helst. Köparen får ta höjd fär att huset brinner i morgon pga. ett elfel.
Att precisera ger ingen som helst fördel för säljaren. Mäklarens förslag "bristfällig el" är utmärkt ur den synpunkten.H hempularen skrev:
Vad gäller köparen innebär en ospecificerad skrivning att elanläggningen behöver gås igenom av en expert. Vilket är det viktiga och tillräckliga för köparen att veta.
Tack för fin info - tänkte säga samma sak till mäklaren som svarar om jag föreslår något -H hempularen skrev:OM det är så att "enda felet" är att vissa uttag inte är anslutna alls, så att det alltså inte finns några säkerhetsproblem. Så kanske du borde vara lite tydligare om vad som är bristfälligt. MEN utan att på något sätt garantera att elen i övrigt är OK, ge inga utfästelser.
Men skriver man bara bristfällig el så kan det betyda ungefär vad som helst. Köparen får ta höjd fär att huset brinner i morgon pga. ett elfel.
så tar han de t som personlig kritiik - och svarar "jag har sysslat som mäkalre i 20 år och kan det här"Franchise kedjan har en jurist på huvudkontroret , men mäklaren skulle aldrig drömma om att kontakta deras jurist - då mäklaren känner han vet bäst. Han säljer många lägeneter men det blir jobbig när jag kommer be han kontakter ev juristen på HK.för bra förslag vad skrivai avtal.
Mäkalren har även skrivit "elen ligger ovanför mark" -
vilket han ska skydda mig ang att elkabeln mellan proppskåpet utanför köket har elkabel som ligger kvar ovanför marken - som går till Vattenfalls elskåp ute vid trottoaren. Dvs den är täckt av snö och det syns inte så jag vill att vi skriver elkabeln är ej nedgräveni marken. vilket jag redan framfört.
fråga - ber tacksamt om ordet:
Vad heter elskåpet som Vattenfall äger vid trottoaren som de tex har monterat elmätare i?
detta då jag vill det ska stå, typ iu avtalet: ungefär:
från detta namngivna elskåp som Vattenfall äger har det dragits generell elkabel till det andra
egna privata propp/säkringsskået och den kabeln är inte nedgräven" (osynlig under snön.
Att mäklaren bara vill ha skrivit i avtalet:
"elen ligger ovanför marken" -
är koko - det är ju inte något fel med att ha "elen ovanför marken" flr att förklara att elkabeln ej är nedgräven -
då jag har elstolpe till bilen ovan marken, jag har en elslinga till köksvattnet mm så det ej förfryser på vintern - alla dessa korrekta felfri elfrejer är "el ovan marken".
Fråga 2_
Självklart är det jättebra om ni anser att
det är bra att ha en grovt dålig formulering av mäklaren som skyddar mig mot mycket! Dock är elen gjord av behörig elektriker så ingen riskerar skadas. Pga privata skäl, dålig ekonomi så har ej haft råd med gräva ned elkabeln i marken på en stor tomt, skulle kosta mycket.
Dolda fel:
Köparen har avsatått undersöka huset innan avtal skrivs, har själv betalat besiktning, men vi nämnde det ej där för det skulle verka lite töntigt kände jag ang elen i besiktiining som syns på Hemnet.
El inne i väggen - har jag läst på kan tangera dolt fel - då köparen inte kan undersöka
elkablarna inne i väggen. Mäkalren sa först han kommit överens med köparen att elen skulle i huset vara benämnt som "säljes i befintligt skick" - och då skyddar man sig ej mot dolda fel med termen "befintligt skick på elen". skriver detta då andra senare kanske söker hjälp i mitt inlägg som säljer.
Mäklarens förslag är bra.A Alex555 skrev:fråga - ber tacksamt om ordet:
Vad heter elskåpet som Vattenfall äger vid trottoaren som de tex har monterat elmätare i?
detta då jag vill det ska stå, typ iu avtalet: ungefär:
från detta namngivna elskåp som Vattenfall äger har det dragits generell elkabel till det andra
egna privata propp/säkringsskået och den kabeln är inte nedgräven" (osynlig under snön.
Att mäklaren bara vill ha skrivit i avtalet:
"elen ligger ovanför marken" -
är koko - det är ju inte något fel med att ha "elen ovanför marken" flr att förklara att elkabeln ej är nedgräven -
då jag har elstolpe till bilen ovan marken, jag har en elslinga till köksvattnet mm så det ej förfryser på vintern - alla dessa korrekta felfri elfrejer är "el ovan marken".
Det räcker för dig att köparen vet innan köp. Det innebär att det är inkluderat i priset.
Det är inte frågan om en dålig formulering.A Alex555 skrev:
Precis tvärtom är det en extremt bra formulering eftersom den täcker in allt utan behöva gå in på oväsentliga detaljer.
Inget av detta behöver man informera speciellt om.A Alex555 skrev:
- Det viktiga är inte vem som installerat utan att du vet att det är riktigt gjort. Det räcker.
- En kabel som inte är nedgrävd syns vid visningen. Det räcker som information.
Perfekt för dig. För då blir det ingen diskussion om småsaker. Säljaren räknar med att få skylla sig själv. Vilket är det normala att göra om man litar på att objektet är i bra skick och säljaren är pålitlig.A Alex555 skrev:
Jag skulle bara acceptera vad mäklaren rekommenderar i detta fall. Det finns ingen anledning för dig att oroa dig över något som jag ser det.
El går i stort sätt aldrig som dolda fel. Ta dit en elektriker och besiktiga anläggningen.A Alex555 skrev:Tack för fin info - tänkte säga samma sak till mäklaren som svarar om jag föreslår något -
så tar han de t som personlig kritiik - och svarar "jag har sysslat som mäkalre i 20 år och kan det här"Franchise kedjan har en jurist på huvudkontroret , men mäklaren skulle aldrig drömma om att kontakta deras jurist - då mäklaren känner han vet bäst. Han säljer många lägeneter men det blir jobbig när jag kommer be han kontakter ev juristen på HK.för bra förslag vad skrivai avtal.
Mäkalren har även skrivit "elen ligger ovanför mark" -
vilket han ska skydda mig ang att elkabeln mellan proppskåpet utanför köket har elkabel som ligger kvar ovanför marken - som går till Vattenfalls elskåp ute vid trottoaren. Dvs den är täckt av snö och det syns inte så jag vill att vi skriver elkabeln är ej nedgräveni marken. vilket jag redan framfört.
fråga - ber tacksamt om ordet:
Vad heter elskåpet som Vattenfall äger vid trottoaren som de tex har monterat elmätare i?
detta då jag vill det ska stå, typ iu avtalet: ungefär:
från detta namngivna elskåp som Vattenfall äger har det dragits generell elkabel till det andra
egna privata propp/säkringsskået och den kabeln är inte nedgräven" (osynlig under snön.
Att mäklaren bara vill ha skrivit i avtalet:
"elen ligger ovanför marken" -
är koko - det är ju inte något fel med att ha "elen ovanför marken" flr att förklara att elkabeln ej är nedgräven -
då jag har elstolpe till bilen ovan marken, jag har en elslinga till köksvattnet mm så det ej förfryser på vintern - alla dessa korrekta felfri elfrejer är "el ovan marken".
Fråga 2_
Självklart är det jättebra om ni anser att
det är bra att ha en grovt dålig formulering av mäklaren som skyddar mig mot mycket! Dock är elen gjord av behörig elektriker så ingen riskerar skadas. Pga privata skäl, dålig ekonomi så har ej haft råd med gräva ned elkabeln i marken på en stor tomt, skulle kosta mycket.
Dolda fel:
Köparen har avsatått undersöka huset innan avtal skrivs, har själv betalat besiktning, men vi nämnde det ej där för det skulle verka lite töntigt kände jag ang elen i besiktiining som syns på Hemnet.
El inne i väggen - har jag läst på kan tangera dolt fel - då köparen inte kan undersöka
elkablarna inne i väggen. Mäkalren sa först han kommit överens med köparen att elen skulle i huset vara benämnt som "säljes i befintligt skick" - och då skyddar man sig ej mot dolda fel med termen "befintligt skick på elen". skriver detta då andra senare kanske söker hjälp i mitt inlägg som säljer.
Klicka här för att svara
