2 407 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Vara köparen behjälplig med nya pantbrev
Sida 1 av 2
Är ju en standardformulering/hantering vid fastighetsförsäljning.
Men hur har processen sett ut i era fall tidsmässigt och hanteringsmässigt?
Hur långt innan tillträde har precessen initierats?
Hur har den sett ut i detalj?
Mitt tillträde/frånträde närmar sig och köparna/köparnas bank har inte initierat detta ännu trots att behovet finns.
Mitt tillträde/frånträde närmar sig och köparna/köparnas bank har inte initierat detta ännu trots att behovet finns.
Om din köpare behöver nya pantbrev för sina bolån är det köparens bank som sköter detta, kostnaden står köparen för.E eftertänksam skrev:Är ju en standardformulering/hantering vid fastighetsförsäljning.
Jo, det är jag medveten om.
Men jag är intresserad hur processen sett ut i detalj och tidsmässigt för de som varit behjälpliga som säljare
Men jag är intresserad hur processen sett ut i detalj och tidsmässigt för de som varit behjälpliga som säljare
Så att det finns tillräckligt mycket pantbrev för köparen på tillträdesdagen
Det är ju bara jag som fastighetsägare som kan rita på ansökan om nya pantbrev fram till tillträdesdagen
Detta med pantbrev ordnar mäklare och bank på köpedagen, alltså då ni träffas hos mäklarens kontor.
Säljaren överlåter befintliga pantbrev till köparen.
Köparen tar ut nya pantbrev om det behövs. Kostnad för det hamnar på köparen.
Den där formuleringen. ”vara säljaren behjälplig…”. Det är bara ägaren av en fastighet som har rätt att nyttja och ta ut nya pantbrev på fastigheten. Och eftersom lagfarten regleras mot Lantmäteriet, tar detta några dagar.
Så alltså. Just exakt när ägarbyte sker, pengar byter ägare, kontrakt skrivs under. Då är säljaren fortfarande lagfaren ägare hos Lantmäteriet.
Alltså måste säljaren ”hjälpa” köparen att ta ut pantbrev.
Kort sagt. En formulering som behövs rent juridiskt.
Rent praktisk kan du ignorera den.
Säljaren överlåter befintliga pantbrev till köparen.
Köparen tar ut nya pantbrev om det behövs. Kostnad för det hamnar på köparen.
Den där formuleringen. ”vara säljaren behjälplig…”. Det är bara ägaren av en fastighet som har rätt att nyttja och ta ut nya pantbrev på fastigheten. Och eftersom lagfarten regleras mot Lantmäteriet, tar detta några dagar.
Så alltså. Just exakt när ägarbyte sker, pengar byter ägare, kontrakt skrivs under. Då är säljaren fortfarande lagfaren ägare hos Lantmäteriet.
Alltså måste säljaren ”hjälpa” köparen att ta ut pantbrev.
Kort sagt. En formulering som behövs rent juridiskt.
Rent praktisk kan du ignorera den.
Jag tror den avtalsformuleringen syftar på de ovanliga fall att det finns gamla icke digitala pantbrev för fastigheten. Då måste ju säljaren vara behjälplig med att de finns tillgängliga vid tillträdet.
Eller möjligen att bistå med utdrag ur pantbrevsregistret. Det ordnar mäklaren före annonsering:
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...brev/pantsystem/utdrag-ur-pantbrevsregistret/
Eller möjligen att bistå med utdrag ur pantbrevsregistret. Det ordnar mäklaren före annonsering:
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...brev/pantsystem/utdrag-ur-pantbrevsregistret/
Jag som säljare behöver (eventuellt) vara köparen behjälplig (i avseendet att rita på beställningen från köparens bank) med nya pantbrev så att pantbreven täcker det belopp köparen behöver låna på tillträdesdagen.
Frågeställningen gällde processen i detalj.
När brukar beställningen från köparens bank "dyka upp" exempelvis.
”Processen i detalj” för dig som säljare är att det finns ingen process.E eftertänksam skrev:Jag som säljare behöver (eventuellt) vara köparen behjälplig (i avseendet att rita på beställningen från köparens bank) med nya pantbrev så att pantbreven täcker det belopp köparen behöver låna på tillträdesdagen.
Någon ”beställning” från köparens bank dyker aldrig upp.
Det här är något som köparen löser helt på egen hand med sin bank.
Jag som köpare var också i den sitsen att jag behövde nya pantbrev för att täcka köpeskillingen vid mitt förra husköp (för mer än 30 år sedan).
Min bankman godkände att jag kunde genomföra köpet och meddelade mäklaren. Affären genomfördes (i mitt fall) på min bank tillsammans med mig, bankman, mäklare och säljare. Banken ordnade, vad jag minns, provisoriskt ansökan om nya pantbrev så att affären kunde genomföras och säljaren fick hela köpeskillingen.
Sedan tog det väl ett par månader innan jag fick slutdokumenten/pantbrev i väntan på fastslagen ränta (det funkar nog fortare idag).
Min bankman godkände att jag kunde genomföra köpet och meddelade mäklaren. Affären genomfördes (i mitt fall) på min bank tillsammans med mig, bankman, mäklare och säljare. Banken ordnade, vad jag minns, provisoriskt ansökan om nya pantbrev så att affären kunde genomföras och säljaren fick hela köpeskillingen.
Sedan tog det väl ett par månader innan jag fick slutdokumenten/pantbrev i väntan på fastslagen ränta (det funkar nog fortare idag).