Min åkermark ligger angränsande till grannbonden. Är det bäst avyttra marken, 2 ha åker, genom fastighetsreglering först och sedan sälja bostadshuset? Eller skall man sälja det ihop som lantbruksfastighet?
 
Borde vara bäst att fråga en lokal mäklare.
 
  • Gilla
SarB och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Borde vara bäst att fråga en lokal mäklare.
Jo. Har gjort det och fått två olika svar. Därför söker jag argument här i detta forum.
 
Har du ladugård eller liknande så lär ju värdet sjunka rejält om det inte finns någon mark till
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Jag kan tänka mig att de flesta bostadsklöpare skulle se marken som en extra strulfaktor. Och inte vill betala för extra mark. Men hittar man den där köparen som faklrtiskt vill ha en 2 ha tomt, så har den troligen ett premievärde. Men hur lång tid tar det innan den köparen dyker upp?

Jag tänker att den aom faktiskt vill ha 2 ha, troligen betalar mer per kvm, än bonden soim kanske redan har 200 ha.
 
  • Gilla
Dalolle och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
D Dalolle skrev:
Jo. Har gjort det och fått två olika svar. Därför söker jag argument här i detta forum.
Ja men om flera olika individer tolkar ditt svar som att värdet ökar.
Är det då sanningen?

Nja, jag tvivlar.
Min gissning är att säljaren vill maximera sin insats.
Och då gäller givetvis att upprätthålla "momentum" för budgivningen.

Min profetia är att aldrig buda innan alla har gett sig...

Jag skulle inte bry mig mycket innan faktisk budgivning skett.
Och om denna budgivning är inom din budget, så skulle jag fortsätta.

I annat fall så är det bara inse att detta inte var för dig med just din ekonomi.

Sen ska man alltid ha i beaktning att man får buda hur mycket som helst utan att ha finanserna tryggade bakom detta.

Glöm aldrig det.
 
D Dalolle skrev:
Min åkermark ligger angränsande till grannbonden. Är det bäst avyttra marken, 2 ha åker, genom fastighetsreglering först och sedan sälja bostadshuset? Eller skall man sälja det ihop som lantbruksfastighet?
Om du vill maximera det ekonomiska utfallet kanske du istället ska försöka sälja tomter?
 
F fribygg skrev:
Om du vill maximera det ekonomiska utfallet kanske du istället ska försöka sälja tomter?
Nja. Lär inte gå. Lantmäteriet har sagt nej till en granne som försökte. Solfångare också nej
 
Persson88 Persson88 skrev:
Har du ladugård eller liknande så lär ju värdet sjunka rejält om det inte finns någon mark till
Nej inget stall men sådana lösa är inte så dyra. Visas upp årligen på Falsterbo horse show. 2 ha bete lagom för 2 djur. Men blir lite för lite om man vill ha hoppbana också.
 
D Dalolle skrev:
Nja. Lär inte gå. Lantmäteriet har sagt nej till en granne som försökte.
Betvivlar du att du själv kan komma förbi byråkraterna kränger du hela fastigheten till en husfirma som är proffs på att stycka och sälja tomter.
 
Ett hus och två hektar mark = en hästgård. Förmodligen i Skåne också. Jag känner en distinkt doft av pengar!

Visserligen kostar två hektar skånsk åkermark också pengar, men det slår knappast mervärdet i att huset ligger på en hästgård.
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ett hus och två hektar mark = en hästgård. Förmodligen i Skåne också. Jag känner en distinkt doft av pengar!

Visserligen kostar två hektar skånsk åkermark också pengar, men det slår knappast mervärdet i att huset ligger på en hästgård.
2 Ha är inte en hästgård. Då har man inte stora krav, går ju inte vara självförsörjande på hö eller något 😂
 
  • Gilla
Dalolle
  • Laddar…
Persson88 Persson88 skrev:
2 Ha är inte en hästgård. Då har man inte stora krav, går ju inte vara självförsörjande på hö eller något 😂
Din naivitet inför de svenska hästägarna är stor, min vän! Det finns någon enstaka som skördar eget grovfoder, men den stora majoriteten köper in grovfodret. Och mockar hagarna. Mockar hagarna!
 
  • Gilla
Dalolle och 4 till
  • Laddar…
C
Man får väl tänka sig in lite i vilket värde de 2 ha åker skulle kunna ha för en potentiell köpare.
Hänger ju lite på dess läge i förhållande till tomten, dess egenskaper, och andra förutsättningar. Vad skulle den kunna användas till?

Om den bara är ett bihang och man ser framför sig att en köpare ändå bara skulle sälja den till bonden skulle jag sälja den separat. Det kan som sagts annars upplevas som ett hinder.
 
  • Gilla
Dalolle
  • Laddar…
hsd
Vi var och tittade på en liknande fastighet men när vi undrade om marken visade det sig att det mesta var avstyckat och sålt, så det blev inget för oss och året efter var den fortfarande ute hos mäklaren
Om en eventuell köpare inte vill ha /använda marken så kan de sälja till bonden eller avtala om användning
Ekonomiskt är det fördel för lantbruksfastighet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.