Hej
Vi står inför ett husköp men skulle behöva lite guidening i hur man hanterar en situation där huset är kraftigt övervärderat.

Det aktuella huset är mindre än gemene hus i området men till gengälld har det lite större tomt (ca 300 kvm). Grannhusen har nyligen sålts för nära 4 miljoner i toppskick. Säljaren till huset begär nu samma kvadratmeterpris som de nyrenoverade husen men en viktig faktor att ha med sig är att huset är i mycket dåligt skick. Dörrar och tapeter vittrar sönder, mycket slitna, skrynkliga och håliga vinylgolv och heltäckningsmattor, skeva golv, finns inget kök, fungerande badrum eller grovkök. Taket läcker och är oisolerat, huset har mögel och behöver akut dränering. Fönster är murkna och trasiga och utöver det är det en mycket märklig planlösning. Huset har energiklass G, drivs med olja och elen behöver akut bytas för att inte vara en dödsfälla. Dessutom finns friskrivningsklausul.

I diskussion med vänner och bekanta som både arbetar som mäklare och byggare skrattar dom åt priset och vi har räknat på att det kommer kosta åtminstone 4 miljoner att få huset i bra och säkert skick. Vi är medvetna om att vi gör en dålig affär men det är ändå någonting med huset som vi tycker mycket om och om vi ska bo där i resten av våra liv kan vi acceptera det.

Nu till problemet. Vi lade ett bud på 2 miljoner och utifrån förutsättningarna tyckte vi att det var ett bud som vi kunde leva med men vi ville inte kränka säljaren allt för mycket. Budet mottogs inte väl och vi fick inte ens gehör. Dock vet vi inte hur mäklaren presenterat budet. Det vi är oroliga för nu är att säljaren gör snabba fullösningar för att dölja möglet och husets skick för att trissa upp priset. Dvs. fullösningar som även gör renoverinven mer dyr och komplicerad än nödvändigt. Med högre pris kan man heller inte renovera huset till fungerande skick sett till vad huset förväntas bli värt... Vi hade även behövt köpa huset relativt snart om projektet ska kunna låta sig göras. Har någon erfarenhet av liknande situation och hur vi kan komma vidare med säljarna? Hur får vi säljarna att inse att huset är kraftigt övervärderat utan att det riskerar våra chanser att köpa bostaden?

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
perror och 9 till
  • Laddar…
Det kan ni inte. Är säljaren desperat och behöver sälja nu kan det gå, annars inte.

Kanske att säljaren så småningom sänker priset om hen inser att det inte går att sälja. Eller så lyckas hen sälja till någon annan för önskat pris.

Ni får titta på ett annat objekt som stämmer bättre med er prisbild.

• Gilla
Carcoza och 128 till
  • Laddar…
Det är inte så mycket vår prisbild som är avgörande. Vår ekonomi tillåter oss att köpa för 10 miljoner om vi så önskar, men det går inte att betala 8-9 miljoner för ett hus som i slutet förväntas vara värt 4-5. Finns det verkligen ingen väg framåt? Är vi på grund av vårt bud helt körda framöver?

• Haha
  • Gilla
johanxx_ och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Givetvis kan ni inte göra något. Vill säljaren inte sälja till det pris som ni är beredda att betala blir det ingen affär. Om säljaren fuskrenoverar så får den som köper försöka hitta det på en besiktning, men som sagt ni kan ju inte tvinga fram en försäljning.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 73 till
  • Laddar…
Omöjligt att svara på.
Det finns många parametrar här.
Hur länge har det legat ute?
har ägaren köpt nytt?
Har ägaren lån på bostaden ?

Att svara på denna fråga är lite som att svara på hur långt är ett snöre.

Exempelvis skulle min granne sälja sitt hus vilket jag tycker var överrvärderat.
Istället för att gå ner i oris så drog han tillbaka dey.
Eftersom han inte har lån på det så kunde han istället avvakta utan att förlora.

• Gilla
Carcoza och 6 till
  • Laddar…
Suvi5700
Köp ett annat hus. Säljaren får ju begära vad han vill..det är ju säljarens problem att inte få det sålt.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 87 till
  • Laddar…
Värde på hus är svårt. Jag sålde själv med förlust för ett år sedan, 200.000 mindre än vad jag ville ha.

Första budgivaren ville betala 1m mindre än utgångspris. Av privata anledningar ville jag verkligen flytta men inte för det priset. Det fanns ingenting som skulle övertygat mig om att det var rätt pris. Efter budgivning och 200k under utgångspris, annan köpare, accepterade jag.

På samma sätt som ingen kan tvinga er att acceptera ett pris ni tycker är oskäligt kan ingen tvinga säljaren att acceptera ett pris hen tycker är oskäligt. Längre fram i processen kan säljaren kanske tänka sig ett lägre pris än utgångspris men inte om det precis har kommit ut på marknaden.

Det är köparens marknad nu men det går ändå inte att tvinga någon att sälja. Sök ett annat objekt där ni tycker att priset motsvarar skicket.

• Gilla
Appendix och 27 till
  • Laddar…
Säljaren bor inte i huset utan det är ett dödsbo som stått tomt i några år. Troligtvis är det också därför skicket är som det är, men med läckande tak, fönster och källare blir skicket bara sämre och sämre.

Farstatjej90
Värdet på huset är vad marknaden betalar. Du verkar ju vilja ha huset. Det kanske är mindre övervärderat än du tror....🤔

• Gilla
  • Haha
erikjakan och 68 till
  • Laddar…
Suvi5700
K Klasselasse skrev:
Säljaren bor inte i huset utan det är ett dödsbo som stått tomt i några år. Troligtvis är det också därför skicket är som det är, men med läckande tak, fönster och källare blir skicket bara sämre och sämre.
Ja tyvärr påverkar det inte priset om inte dödsboet vill

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
K Klasselasse skrev:
Det är inte så mycket vår prisbild som är avgörande. Vår ekonomi tillåter oss att köpa för 10 miljoner om vi så önskar, men det går inte att betala 8-9 miljoner för ett hus som i slutet förväntas vara värt 4-5. Finns det verkligen ingen väg framåt? Är vi på grund av vårt bud helt körda framöver?
Klart ni inte är körda, men nu är det bara att snällt sitta stilla och vänta. Om ni tjatar för mycket på mäklaren kommer det bara visa hur angelägna ni är och då lär ni få betala mer.

• Gilla
Carcoza och 29 till
  • Laddar…
Hur tänker du att du ska få dem att acceptera ditt bud? Mäklaren har lämnat över det, de tycker uppenbarligen inte att det är bra nog.

Vill du ha ett hus i nyskick kanske du ska bygga ett istället? Det kan bli mer prisvärt än att renovera ett gammalt.

• Gilla
Appendix och 18 till
  • Laddar…
Enligt din beskrivning verkar det vara ett hopplöst objekt. Utifrån det är det märkligt att ni ens överväger det.

Sen tror jag att ni kan ha bränt er hos säljaren. Att lägga ett bud på 50% av begärt pris brukar göra att man hamnar på säljarens "shitlist".

Nej, leta vidare är mitt råd.

• Gilla
Carcoza och 50 till
  • Laddar…
D Daniel Eriksson1 skrev:
Enligt din beskrivning verkar det vara ett hopplöst objekt. Utifrån det är det märkligt att ni ens överväger det.

Sen tror jag att ni kan ha bränt er hos säljaren. Att lägga ett bud på 50% av begärt pris brukar göra att man hamnar på säljarens "shitlist".

Nej, leta vidare är mitt råd.
Jag håller med, men hjärna och hjärta spelar inte alltid med varandra. Man kan vara kär i något även om det inte alltid är logiskt rent ekonomiskt. Vissa samlar på frimärken även om det "bara är dyra papperslappar".
Tråkigt om vi skulle vara brända, men finns det något sätt att reparera och kommunicera? Jag har själv väldigt svårt att vara sur på någon "bara för att" så det är svårt att sätta sig in i situationen.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
K Klasselasse skrev:
Jag håller med, men hjärna och hjärta spelar inte alltid med varandra. Man kan vara kär i något även om det inte alltid är logiskt rent ekonomiskt. Vissa samlar på frimärken även om det "bara är dyra papperslappar".
Tråkigt om vi skulle vara brända, men finns det något sätt att reparera och kommunicera? Jag har själv väldigt svårt att vara sur på någon "bara för att" så det är svårt att sätta sig in i situationen.
Då är det "bara" att öka budet, försöka få fram säljarens lägsta punkt

• Gilla
Appendix och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.