Köpa & Sälja hus
redarn: Det står dock så här på fakturan ”Om ansökan har förklarats vilande, debiteras ytterligare en expeditionsavgift när den beviljas.” Så antagandet om att det utgick en faktura som betalats av någon annan tidigare synes ha viss grund.
husspekulanten: [citat] Yes! Besparingarna har ibland låsts i 3 månaders intervaller för att få ut lite mer ränta. Ej vågat låsa längre då vi har varit på husjakt och nu avvaktar vi med att låsa mer så räntan blir lägre men vi får ändå ränta. Tack! [citat] Jaha, okej. Känns enklare att sprida ut pengarna ändå. Ändå van att vara bankkund hos flera.
hempularen: Jag antar att detta handlar om att det sker på en annan ort, än där du befinner dig? Du kan ju utförda en fullmakt åt någon som får skriva på åt dig. Mäklaren får inte vara fullmaktshavare, du måste hitta någon annan.
polaris78: Gamla hus med stora renoveringsbehov har i många kommuner en förmåga att det begärs höga priser även när det är dags att göra allt. JA menar det ni räknar upp är ju gjort för så länge sen att det egentligen kvittar det är gammal även fast det är bytt en gång så räkna att allt är i stort sett förbrukat utom taket , men ett 16 år gammalt tak kan också se ut lite hur som
kisumisu: Nu har inte jag läst hela tråden. Men mitt råd är att hyra hus ett tag. Nu är det få som hyr ut hus (tyvärr), men hittar man sådant så kan det vara bra läge prova både huslivet och se alla skavanker som finns i huset. Alla gillar inte huslivet och när man går på visningar måste man nästan slå till på en gång och börja budgiva. På en vanlig visning ser man inte allt och de
Haaaaan: [citat] Mitten av januari ska det vara klart och sen kommer hela jul och nyårshelgen så ja vi har inte så mycket tid att lägga på det tyvärr. ja det kan vara svårt och veta om det spelglar samhället i stort, det har du rätt i! minnst 50 svar hoppas vi på men hade varit bra med 100 såklart tack för feedback
teuvo tainio: [citat] Godmorgon, du har rätt, det är svårt att bo i ett hus i 30 år och fortfarande vara ung, kanske med hjälp av botox och plastikkirurgi
Plupp 853870: [citat] Självklart. Jag tänker ju mest på stadsnära villor
Plupp 853870: [citat] Jag har faktiskt provat det du pratar om men iom att jag nu har lite erfarenhet märker jag att det chatgpt producerar från protokollet mest var kuriosa men rätt oanvändbart. Man ska INTE lita på chatgpt. Det låter som den har korrekt fakta men väldigt ofta plockad den upp helt fel info och felinformerar. Frågar du tex om hur bostadspriserna för villor utvecklas så kan den råka
hempularen: Jag tror att man bör anlita en mäklare med lokalkännedom, som alltså har sålt liknande objekt i området. Och man skall anlita mäklaren för ett värderingsuppdrag. Inte nyttja ett erbjudande om gratisvärdering, som är vanligt. Risken med att anlita en mäklare är att mäklaren kan ha ett intresse av att objektet säljs (och mäklaren får uppdraget), man kan då riskera att mäklaren
hempularen: Men det blir fortfarande inte ett giltigt avtal. Du försöker då avtala bort en skyldighet som inte går att avtala bort.
hempularen: Ja som sagt, om det är lån inblandade, så är det ju självklart att banken måste få koll på hur hushållets ekonomi ser ut. Så har det (nästan) alltid varit.
hempularen: [citat] Ja, jo. Men dolda fel har inget med vad en mäklare säger om huset att göra.
Plupp 233320: [citat] Spännande att det finns fall där det faktiskt fungerar. Det omvända verkar (med viss rätt) vanligare.
Joakim Ryttersson: [citat] Jag håller inte med dig där. Det finns massor av duktiga, och mindre duktiga, mäklare där ute. Väljer man en duktig får man vanligtvis en smidig process och ett bra slutpris. Väljer man en mindre duktig kan spekulanters intresse svalna efter att ha varit i kontakt med mäklaren. Jag har själv jobbat som mäklare i många år och har sett hur riktigt bra och riktigt dåliga
yonna: Som i annan aktuell tråd är det iofs inte övertygande fördelaktigt att äga jmfrt med att hyra just nu så du har en poäng där.
Jansson69: [citat] Mäklaren får då ringa runt att det budet är tillbaka draget och om någon har budat över det fallna budet kommer garanterat att sänka sitt bud till det som var innan..
Mats-S: [citat] Så lite så, jag håller själv på med en fastighetsutredning på mitt sommarställe. Det har visat sig att gränserna på den marken jag ska köpa, för att utvidga min fastighet, har gränser som är ytterst oklara. Detta eftersom Lantmäteriets karta på webben inte är juridiskt bindande, och den avvikelsen på LM:s karta är gigantisk (mot vad ägarna hävdar) på det objektet jag
hempularen: Som sagt nog ingen risk för tryckimpregnerat. Men det är möjligt att det vanliga träet murknar om det ligger i kontakt med betongen. Så det är definitivt en risk. Hur stor risken är kan nog ingen säga. Som du påpekar så har det ju tydligen fungerat i snart 70 år. En sak du kan göra själv är att använda näsan. Finns det någon form av unken lukt, eller som ofta beskrivs som
Plupp 841230: [citat] Mitt förra hus fick en Nibe F-750 installerad tillsammans med golvvärme på nedre plan och nivellgolv. DÅ kostade det typ 250-300k men med dagens mått mätt går det nog över 500k sek. Dränering av en standardvilla med källare har jag inte gjort men runt 200k får jag digitala offerter på. Dock så måste man ju ofta också riva ut allt organiskt material från källaren samt
SågspånPappspikEternit: Undersökningsplikten är inte en faktisk plikt, som exempelvis väjningsplikten i trafiken. Om du slarvar med väjningsplikten i en korsning och en polis ser dig, får du böter. Om du slarvar med att undersöka ett hus du vill köpa, utdelas däremot inget straff. Ersätt ordet "undersökningsplikt" med egenintresse, så blir det kanske klarare vad det handlar om. Det ligger i ditt (eller
Armstrong: [citat] Som väldigt mycket här i livet så är det inte så mycket om vad som sägs utan hur det sägs. Annars har jag inga problem att argumentera och diskutera och jag kan även göra det lite halvfult som svar på tal om det behövs men lite trist i längden blir det imho.
Cheesen: [citat] [citat] [citat] Du har ju redan betalat 110 000 i skatt... Det motsvarar väl nära150 000:- som du förlorat på en utebliven försäljning. Om du tror att tomtens värde ökat med mer 150 000:- per år så är det ju en bra investering att behålla tomten. Annars bör du ju sälja så snart som möjligt. Att du inte fått något bud tyder ju på att tomten inte är värd pengarna som
16386: Men det är inte alltid lätt att avgöra. En bokhylla bestående av elfaprodukter lär inte vara fastighetstillbehör, även om hyllan är fastskruvad i väggen. Motsvarande produkter använda som inredning i en garderob, ett skafferi eller en klädkammare lär vara fastighetstillbehör. Därav listorna som olika mäklare tagit fram, och därför är det också vanligt att mäklare rekommenderar
Joakim Ryttersson: [citat] Jag tycker att man ska välja en kunnig och rutinerad mäklare som har många försäljningar på gång samtidigt men som ändå sköter all återkoppling och alltid svarar i telefon ändå. De mäklarna som klarar av att hålla flera bollar i luften samtidigt men ändå ger bra och personlig service till säljare och spekulanter brukar vara de bästa. Mvh Joakim Ryttersson
Joakim Ryttersson: [citat] Du har redan fått massor av bra svar men jag ger min input här också: Jag tror att det är bra att byta mäklare om den nuvarande har fått tillräckligt med tid men ändå inte lyckats sälja. Även om en ny mäklare inte alltid kan tillföra nya spekulanter så kan ändå ny energi och en annan approach lösa upp knutar och bostaden kan säljas.
klimt: Det finns knappast någon helt etablerad teknik för hur man löser detta. En lämplig metod är att simulera en extern försäljning. Man gör då en fiktiv bedömning av vilken skatt det hade blivit vid en försäljning. Sen bedömer man övriga försäljningskostnader som mäklararvode och annat. Då får man ett belopp för skatt och övriga kostnader som man drar från det bedömda
Plupp 841230: [citat] Ptja så kan det vara. Samtidigt är det rent ekonomiskt en MYCKET bättre affär att köpa ett slitet äldre hus på en så attraktiv tomt som möjligt än att köpa ett otroligt påkostat, renoverat objekt, ute i periferin. Att du sliter på ett gammalt slitet hus på Lidingö påverkar knappt värdet på fastigheten alls eftersom tomten är i princip hela värdet. När du däremot
polaris78: största misstaget som många gör är att folk tror att det finns nå rättvise regler om att "alla ska få samma chans" och liknande fantasier.. husköp är ingen rättighet utan En affär har man när man får ihop en helhet som både säljare och köpare kan acceptera Om det passar alla andra köpare eller inte kvittar helt egentligen får man ett tillräckligt bra bud så säljer man till
lbgu: [citat] Nu är det antagligen lotteri med ganska taskiga odds att hitta en bra besiktningsman. Men vill man bättra på oddset så kan man ju fråga mäklaren om han kan tipsa om någon. Den han rekommenderar kan man direkt stryka från listan av möjliga besiktningsmän.