3 549 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Förhandla om pris vid nyproduktion?
Hej,
Vi har länge bevakat ett område som ska exploateras och nu har försäljningen av grupphus startat. Vi har stått i kundregister och nu har vi bokat en tomt där entreprenören kommer uppföra parhus. Vi har följt projektet och fått prisindikationer från företaget tidigare och har dessutom bra koll på marknaden och kan konstatera att entreprenören tagit i riktigt ordentligt vid prissättningen. Vi har tidigare fått veta att det stod ett hundratal personer på listan men bedömningen var att kanske ett 20-tal var seriöst intresserade. En månad efter försäljningsstart är bara 3 hus bokade (av 10) vilket stärker min bild av att priset är för högt satt.
Vi har ännu inte tecknat något avtal och jag funderar på vilket förhandlingsutrymme som finns ang priset. Alla hus har olika prissättning beroende på läge och tomtstorlek - men priserna presenteras som fasta. Jag ser framför mig att de kommer behöva sänka priset med minst 10% för att få fart på försäljningen. De vill så klart att vi ska skriva på nu, men vi tvekar.. Vi vill ju också få del av en framtida prissänkning och inte stå med ”dumstruten” på för att vi var för ivriga.
Vi har lyckats knipa den bästa tomten och vi är inte så sugna på att släppa den och avvakta ev.prisfall och slå till senare. Hur skulle i ni resonera om förhandlingsutrymme? Kan man formulera en klausul om prissänkning för ”vårt” hus om övriga hus får en prissänkning? Eller är det bara att le och vara glad och gratulera våra framtida grannar till att de nog göra en bättre affär?
Vi har länge bevakat ett område som ska exploateras och nu har försäljningen av grupphus startat. Vi har stått i kundregister och nu har vi bokat en tomt där entreprenören kommer uppföra parhus. Vi har följt projektet och fått prisindikationer från företaget tidigare och har dessutom bra koll på marknaden och kan konstatera att entreprenören tagit i riktigt ordentligt vid prissättningen. Vi har tidigare fått veta att det stod ett hundratal personer på listan men bedömningen var att kanske ett 20-tal var seriöst intresserade. En månad efter försäljningsstart är bara 3 hus bokade (av 10) vilket stärker min bild av att priset är för högt satt.
Vi har ännu inte tecknat något avtal och jag funderar på vilket förhandlingsutrymme som finns ang priset. Alla hus har olika prissättning beroende på läge och tomtstorlek - men priserna presenteras som fasta. Jag ser framför mig att de kommer behöva sänka priset med minst 10% för att få fart på försäljningen. De vill så klart att vi ska skriva på nu, men vi tvekar.. Vi vill ju också få del av en framtida prissänkning och inte stå med ”dumstruten” på för att vi var för ivriga.
Vi har lyckats knipa den bästa tomten och vi är inte så sugna på att släppa den och avvakta ev.prisfall och slå till senare. Hur skulle i ni resonera om förhandlingsutrymme? Kan man formulera en klausul om prissänkning för ”vårt” hus om övriga hus får en prissänkning? Eller är det bara att le och vara glad och gratulera våra framtida grannar till att de nog göra en bättre affär?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Med tanke på att hustillverkarna nu höjer priserna för att priset på material har gått upp så mycket under senaste året så finns det nog väldigt små möjligheter att pruta.
https://www.byggahus.se/hog-orderingang-men-hart-pressade-hustillverkare
Prutar man är det stor risk för att man får det slarvigt gjort i stället, leverantören skär ned på tidsåtgången i stället för att inte gå med förlust.
https://www.byggahus.se/hog-orderingang-men-hart-pressade-hustillverkare
Prutar man är det stor risk för att man får det slarvigt gjort i stället, leverantören skär ned på tidsåtgången i stället för att inte gå med förlust.
Håller med svar i inlägg nr 2&3. Din spåkula verkar visa fel tyvärr. Om ni har den bästa tomten minskar sannolikheten ännu mer att pruta, ägaren ser nog inga problem att sälja den om ni hoppar av….F FixarFru skrev:Hej,
Vi har länge bevakat ett område som ska exploateras och nu har försäljningen av grupphus startat. Vi har stått i kundregister och nu har vi bokat en tomt där entreprenören kommer uppföra parhus. Vi har följt projektet och fått prisindikationer från företaget tidigare och har dessutom bra koll på marknaden och kan konstatera att entreprenören tagit i riktigt ordentligt vid prissättningen. Vi har tidigare fått veta att det stod ett hundratal personer på listan men bedömningen var att kanske ett 20-tal var seriöst intresserade. En månad efter försäljningsstart är bara 3 hus bokade (av 10) vilket stärker min bild av att priset är för högt satt.
Vi har ännu inte tecknat något avtal och jag funderar på vilket förhandlingsutrymme som finns ang priset. Alla hus har olika prissättning beroende på läge och tomtstorlek - men priserna presenteras som fasta. Jag ser framför mig att de kommer behöva sänka priset med minst 10% för att få fart på försäljningen. De vill så klart att vi ska skriva på nu, men vi tvekar.. Vi vill ju också få del av en framtida prissänkning och inte stå med ”dumstruten” på för att vi var för ivriga.
Vi har lyckats knipa den bästa tomten och vi är inte så sugna på att släppa den och avvakta ev.prisfall och slå till senare. Hur skulle i ni resonera om förhandlingsutrymme? Kan man formulera en klausul om prissänkning för ”vårt” hus om övriga hus får en prissänkning? Eller är det bara att le och vara glad och gratulera våra framtida grannar till att de nog göra en bättre affär?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 545 inlägg
Låg chans tyvärr, jag har ett område i närheten där de har färdigbyggda radhus som stått tomma i 3 år. Det är de sista av ett gång som byggdes och såldes. De har nu börjat ge extrasaker gratis (fri bostadsrättsavgift i X månader etc) men inte sänkt priserna. Uppfattas nog som lite orättvist om de skulle sänka priserna för de som köpte till fullt pris tidigare. Så i slutet av ett projekt som inte sålts finns det kanske chans, men inte i början.
Ni väljer själva ert förhandlingsutrymme, dvs vad ni vill betala. Vad säljaren har för utrymme går inte att säga.F FixarFru skrev:
Allt går att förhandla så det kan ni naturligtvis försöka. Vad resultatet av försöket blir vet man först efteråt. Rent generellt lär det vara enklare att pruta på den sämsta tomten än på den bästa. Så om priset är viktigt kanske det är säkrare att välja en av de billigaste tomterna. Konkurrensen är mindre. Det är helt enkelt fler som vill ha den bästa tomten.
Naturligtvis kan ni formulera vad ni vill. Är det inte orimligt har ni chans att säljaren godtar det.F FixarFru skrev:
Nu fattar jag inte riktigt hur ni tänker. Ni har ju redan "lyckats knipa den bästa tomten" och "är inte så sugna på att släppa den". Vad era framtida grannar gör för affärer har väl ingen betydelse?F FixarFru skrev:
Vad roligt att den här gamla tråden vaknat till liv! Snart har det gått 4 år, så nu finns ett ”facit”: av de 11 rad-/parhusen som var till försäljning så byggdes 5. Övriga 6 är fortfarande inte påbörjade. Av de fem är nu två sålda, båda förhandlades ned med prissänkning på 7-10%. ”Vårt” hus är byggt men osålt och har stått tomt i snart 3 år. Vårt bud innebar en prissänkning på 12-13%, men det accepterades aldrig. För mig visar det att det faktiskt är intressant vad grannarna betalar - om marknaden inte är villig att betala så blir man ju fast med ett hus som inte går att sälja utan förlust på dryga miljonen. Även om planen från början är att bo länge, så kan saker hända i livet…
Vi köpte ett annat objekt till slut, samma by men bättre läge som vi byggde om. Så med facit i hand så var det toppen att vi inte lyckades förhandla ned till marknadspriset - vi fick ett mycket bättre boende, perfekt fixat för oss och till lägre kostnad. Är väl bara att gratulera husbyggaren som måste haft grymma marginaler för att ha råd att stå med tomma hus i åratal. Slutet gott alltså!
Vi köpte ett annat objekt till slut, samma by men bättre läge som vi byggde om. Så med facit i hand så var det toppen att vi inte lyckades förhandla ned till marknadspriset - vi fick ett mycket bättre boende, perfekt fixat för oss och till lägre kostnad. Är väl bara att gratulera husbyggaren som måste haft grymma marginaler för att ha råd att stå med tomma hus i åratal. Slutet gott alltså!
Det är bara att gratulera till att ni fick ett bättre objekt! Det är inte så ovanligt att man inte ser bristerna i hus man verkligen tycker är toppen förrän först en tid efter att man inte fått köpa. Oavsett orsak.
Vi brukar ibland åka förbi ett hus och tänka "vilken tur att vi inte fick köpa det". Så jag förstår precis.
Vårt bud var högst, men för sent. Vilket var jobbigt och surt när det hände.
Det är väldigt lätt att förälska sig i hus, trots att man efter X år inser att man inte alls är intresserad.
Vi brukar ibland åka förbi ett hus och tänka "vilken tur att vi inte fick köpa det". Så jag förstår precis.
Vårt bud var högst, men för sent. Vilket var jobbigt och surt när det hände.
Det är väldigt lätt att förälska sig i hus, trots att man efter X år inser att man inte alls är intresserad.
vart i landet är det här?F FixarFru skrev:Vad roligt att den här gamla tråden vaknat till liv! Snart har det gått 4 år, så nu finns ett ”facit”: av de 11 rad-/parhusen som var till försäljning så byggdes 5. Övriga 6 är fortfarande inte påbörjade. Av de fem är nu två sålda, båda förhandlades ned med prissänkning på 7-10%. ”Vårt” hus är byggt men osålt och har stått tomt i snart 3 år. Vårt bud innebar en prissänkning på 12-13%, men det accepterades aldrig. För mig visar det att det faktiskt är intressant vad grannarna betalar - om marknaden inte är villig att betala så blir man ju fast med ett hus som inte går att sälja utan förlust på dryga miljonen. Även om planen från början är att bo länge, så kan saker hända i livet…
Vi köpte ett annat objekt till slut, samma by men bättre läge som vi byggde om. Så med facit i hand så var det toppen att vi inte lyckades förhandla ned till marknadspriset - vi fick ett mycket bättre boende, perfekt fixat för oss och till lägre kostnad. Är väl bara att gratulera husbyggaren som måste haft grymma marginaler för att ha råd att stå med tomma hus i åratal. Slutet gott alltså!
Medlem
· Västra Götaland
· 3 545 inlägg
I Nordvästra Skåne finns det även nybyggda hyreslägenheter som står tomma, i förhållande till det äldre beståndet så är de helt enkelt för dyra. Vissa byggherrar tar ner sina standarder och fyller dom med "vemsomhelst" och säljs sedan. Maria Park i Helsingborg är ett exempel.M maria01 skrev:
sålde inte dom till komunenI InsidersUnited skrev:
Klicka här för att svara
