K Karlberg1 skrev:
Hej!

Vi skall titta på ett hus som såg väldigt intressant ut och som uppfyller mycket av det vi tittar efter. Hajade dock till när jag läste besiktningsprotokollet och det stod om höga fuktmätningar i krypgrunden. För att ge lite bakgrund så är det ett hus byggt 1979 och jag har förstått efter att ha googlat en del att det är en vanlig risk med dessa hus. Det vill säga krypgrund och tryckimpregnerade syllar kan leda till dålig lukt i bostaden som är mycket svår att råda bot på.

Jag är dock novis på ämnet och tänkte därför rådfråga här på forumet, om det finns en rimlighet i genomföra åtgärder som fixar problemet/risken, eller om man gör säkrast i att titta efter annat. Det kryllar inte av objekt på den marknaden som vi tittar på, och därför vill jag säkerställa om det är något som kan vara aktuellt för oss.

Jag kan tänka mig att lägga en slant på att åtgärda problemet, men vill då säkerställa att det är värt det och att man helt enkelt kan bli kvitt risken/problemet. Jag funderar också på hur stor omfattning det är, om man kan byta syllar inifrån huset, om man behöver byta blindbotten(?), om man i så fall även behöver bryta upp golv och väggar.

Det står inget i besiktningsprotokollet om dålig lukt inne i huset. Inte heller några dåliga fuktmätningar i kök, badrum eller tvättstuga. Efter besiktningen och anmärkning på fukt i krypgrund så har ägaren åtgärdat fuktskada i blindbotten, står det. Även en avfuktare har installerats 2025. Jag tänker dock att detta inte räcker som åtgärder?

Jag är som sagt novis på ämnet så alla inspel är varmt välkomna. Tack ☺️

Mvh, Karl
Hej
Icke-nya hus har alltid något fel (i princip). Självklart går detta att lösa. Uppfyller huset många andra av era kriterier så skulle jag våga köpa det. Man skall också veta att besiktningsmän ofta (eller alltid) anmärker på saker som KAN ge problem men ofta inte gör det!
Det kan vara så att avfuktaren är felinstallerad (tänker medan jag skriver).
Lycka till med ert husköp.

Vasseman Vasseman skrev:
Det kan vara så att avfuktaren är felinstallerad (tänker medan jag skriver).
Varför tror du det? Avfuktaren installerades ju efter besiktningen.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Att det ser så bra ut efter alla år utan avfuktare är nog snarare ett bra tecken.

Om du funderar på att köpa huset så kryp in först själv och titta i alla vrår och hörn av krypgrunden. Leta efter plank och skivor som ser sunkiga ut (direkt runt vatten och avloppsrör gills inte. Blir typ kondens där ofta).

Lita inte på att besiktningsmannen varit i hela grunden.

Om du drar dig för att krypa i krypgrunder köp inte huset.

Om det känns sunkigt, köp inte. Annars OK. Det är inte svårare än så.

Min erfarenhet är att man inte får tillräcklig rabatt på sunkiga huskonstruktioner så att dessa inte är värda besväret. Sunkiga ytskikt däremot sänker priset ...

• Gilla
astrix07
  • Laddar…
Håller med inlägget innan här. Rekommenderar dock starkt att göra provhåltagning i blindbotten (om det inte går att lyfta skivorna underifrån) eller golvet för att undersöka bjälklaget och reglar och undersida golv.
Vi hade samma probelm och upptäckte rikligt med mikrobiell påväxt under parkettgolvet under kylen samt flera reglar och trossbottenskivor under badrum och kök. Blev att riva badrum, kök, hall samt 8 st golvreglar. Ca 500 000 kr. Ett fint hus efter det men lukt fanns kvar dock som tidigare påtalats här också. Den kan vara svår att bli av med men efter byte av samtliga golv, målning av samtliga väggar och tak har den försvunnit.

Har du varit nere i grunden och verkligen sett markplasten?
Om inte är det dags att ta sig en inspektionstur.

SK halvtimmmerhus från 79. Står på Ytonglåda, på gjuten sula, d v s krypgrund.
Balk på högkant runt om och sedan spontade sådana som typ trossbotten, ett dansgolv.
Ovanpå detta uppreglade träbalkar/trossbotten med trä och spån golv.

Plast på marken fanns tidigare.
Och ett värdelöst krånglade Metsovent FTX (bl a så blåstes bostadens frånluft, även från kök och toaletter och dusch ned i grunden och sen upp till vinden, där aggregatet var placerat. Frös gång efter annan.

Minns att säljaren demonstrerade hur effektivt detta aggregat var... Blåste het luft ur ut bladen i flera rum. Jo, tacka för det när två kraftiga elelement ständigt var i kopplade i aggregatet!

- För mer än 10 år sedan satte vi också in en Acetec sorbtionsafuktare. Inga ventiler i grunden, däremot läcker det in tillräckligt med luft genom otätheter mellan ytongbalkarna.
Är luktfritt tak vare luftomsättning.

För lika många år sedan monterade vi även in Heru FTX.
Stängt av värmeelementet på 1.2 kW i denna.
Bra ventilation i kåken nu.
Fryser aldrig.

Eldar med ved i en större täljstensugn mitt i kåken. Svag elvärme i garage och förråd. Ca +5 grader.
Totalt elförbrukning ca 8000 kWh/år.

- Tilluft till FTX från norra sidan av huset, perfekt på sommaren.

Ska komplettera med en ny isolerad tub från sydsidan, för att nyttja varmluften uppåt husväggen at växla till höst, vinter o vår.
Då går det åt lite mindre med ved till ugnen.

Redigerat:
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Huset luktar numer friskt, vilket det inte gjorde när jag köpte det 95.
Det var en så där smygande lukt, som vi märkte när vi lämnat huset några dagar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.