Hej!

Vi skall titta på ett hus som såg väldigt intressant ut och som uppfyller mycket av det vi tittar efter. Hajade dock till när jag läste besiktningsprotokollet och det stod om höga fuktmätningar i krypgrunden. För att ge lite bakgrund så är det ett hus byggt 1979 och jag har förstått efter att ha googlat en del att det är en vanlig risk med dessa hus. Det vill säga krypgrund och tryckimpregnerade syllar kan leda till dålig lukt i bostaden som är mycket svår att råda bot på.

Jag är dock novis på ämnet och tänkte därför rådfråga här på forumet, om det finns en rimlighet i genomföra åtgärder som fixar problemet/risken, eller om man gör säkrast i att titta efter annat. Det kryllar inte av objekt på den marknaden som vi tittar på, och därför vill jag säkerställa om det är något som kan vara aktuellt för oss.

Jag kan tänka mig att lägga en slant på att åtgärda problemet, men vill då säkerställa att det är värt det och att man helt enkelt kan bli kvitt risken/problemet. Jag funderar också på hur stor omfattning det är, om man kan byta syllar inifrån huset, om man behöver byta blindbotten(?), om man i så fall även behöver bryta upp golv och väggar.

Det står inget i besiktningsprotokollet om dålig lukt inne i huset. Inte heller några dåliga fuktmätningar i kök, badrum eller tvättstuga. Efter besiktningen och anmärkning på fukt i krypgrund så har ägaren åtgärdat fuktskada i blindbotten, står det. Även en avfuktare har installerats 2025. Jag tänker dock att detta inte räcker som åtgärder?

Jag är som sagt novis på ämnet så alla inspel är varmt välkomna. Tack ☺️

Mvh, Karl

• Försäkringsbesiktning med bilder av krypgrund, visar betongväggar, fuktmätningar och rördragningar, samt information om mikrobiell tillväxt och fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lista över renoveringar och åtgärder vidtagna i ett hus från 2001 till 2026, inklusive köksrenovering, avfuktareinstallation och fuktskadeåtgärder.
    Skapa konto
  • Gilla
Xerxez81
  • Laddar…
Låter ju högt med 23-25% i virket trots avfuktare.
Var det i bottenskivorna eller i syllarna?

Konstigt att de inte lagt plast på marken för mycket av fukten kommer från marken.
Hur ser installationen av avfuktaren ut och vad är det för modell?

Bott i 2 hus med krypgrund och periodvis haft hög luftfuktighet (framförallt sommaren) utan att jag haft problem med syllar eller virke.
Förra huset hade tryckta syllar men ingen doft alls inomhus (ingen avfuktare men många luftventiler och plast på marken).

Nuvarande har avfuktare och håller grunden på runt 65% fuktighet.
Plast på marken för att undvika markfukten och inga tryckta syllar.

Jag tror (men kan såklart inte garantera) att om man lägger plast på marken och ser till att installationen av avfuktaren är bra samt att alla luftningshål är bra tätade så bör fuktigheten gå ner.
Trycka syllar bör inte vara ett problem om det inte känns någon doft inne.
Sen handlar det mest om att hålla koll så inget händer.

• Gilla
billb och 5 till
  • Laddar…
Dede77 Dede77 skrev:
Låter ju högt med 23-25% i virket trots avfuktare.
Var det i bottenskivorna eller i syllarna?

Konstigt att de inte lagt plast på marken för mycket av fukten kommer från marken.
Hur ser installationen av avfuktaren ut och vad är det för modell?

Bott i 2 hus med krypgrund och periodvis haft hög luftfuktighet (framförallt sommaren) utan att jag haft problem med syllar eller virke.
Förra huset hade tryckta syllar men ingen doft alls inomhus (ingen avfuktare men många luftventiler och plast på marken).

Nuvarande har avfuktare och håller grunden på runt 65% fuktighet.
Plast på marken för att undvika markfukten och inga tryckta syllar.

Jag tror (men kan såklart inte garantera) att om man lägger plast på marken och ser till att installationen av avfuktaren är bra samt att alla luftningshål är bra tätade så bör fuktigheten gå ner.
Trycka syllar bör inte vara ett problem om det inte känns någon doft inne.
Sen handlar det mest om att hålla koll så inget händer.
Tack för din kommentar!

Besiktningen gjorde i november 2025 och efter den installerade man avfuktaren. Borde jag nämnt.

Jag skall skicka lite frågor till mäklaren/besiktningsmannen och se vart de mätte upp fuktkvoten (bottenskivor eller syllar), samt vilken modell på avfuktare det är

avfuktare räcker ej: Plastfolie på marken och upp mot sidorna behövs också, och sätt igen ventiler (kanske liten frånluft fläkt on det finns radon i marken). Det är det som borde behövas för att få ner fukten.

Men om eventuellt tryckimptregnerat virke redan fuktskadats och luktar blir det ju ordentligt svårare...

• Gilla
Leif So och 3 till
  • Laddar…
Hej

Krypgrunden ser föredömligt fin och städad ut.

Första åtgärden om du köper borde vara att täta ventilerna och sedan lägga byggplast på golvet och en bit upp på muren. Eventuellt med betongisolering under. Kom ihåg att täta alla skarvar och ha tillräckligt med överlapp i skarvarna.

Ovanligt med träfiberskiva som blindbotten. Den kan tyvärr suga åt sig en hel del fukt tror jag.

Vet du vad det är för sorts avfuktare som är installerad?

• Gilla
Newgolds och 1 till
  • Laddar…
Förhoppningsvis plastade man väl marken och minimerade ventilationen i samband med att avfuktaren installerades? Men det borde man kunna fråga mäklaren eller säljaren om...

• Gilla
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
Ingen plast på marken i samband med att man satte in avfuktare. Bra fråga varför man inte gjort detta, då avfuktaren sattes in på rekommendation av besiktningsman. Tänker att även det borde ha rekommenderats. Jag har skickat en fråga om vart man mätt samt vilken modell på avfuktare det är. Återkommer när jag fått svar.

Det jag även funderar kring är om man skall göra några andra, större åtgärder för att få bort risken? Huset är har ett renoveringsbehov, så det hade ändå varit aktuellt att byta alla ytskikt. Tänker därför att man kunde i samband med det även byta blindbotten(?) och syllar. Funderar dock på vilken extra kostnad detta hade medfört.

Med plast på marken så borde luftavfuktare få ned den relativa luftfuktigheten under nivån där risken för mögel finns, och då torkas ju blindbotten samtidigt. Så träfiberskivan kan säkert vara kvar tills vidare

Att byta syllarna kan vara ett besvärligt arbete, beroende på hur den nuvarande konstruktionen är.
Priset för 6 år sedan var 1500-2500 kr per meter enligt denna artikel. Lär vara uppåt det dubbla idag.
https://www.byggahus.se/byta-syllar-varfor-hur-du-gor-och-kostnad

• Gilla
Newgolds och 1 till
  • Laddar…
K Karlberg1 skrev:
Ingen plast på marken i samband med att man satte in avfuktare.
Låter som en konstig ordning? Om det varit mitt hus hade jag först plastat och gjort andra passiva åtgärder för att sen utvärdera om aktiv avfuktning behövs över huvud taget.

Men jag gissar att man gjort enklast möjligt för att huset ska bli lättare att sälja? De flesta oinsatta köpare ser väl bara att man satt in avfuktare och tror att problemet därmed är löst...

• Gilla
  • Älska
Leif So och 6 till
  • Laddar…
Det är lite ironiskt att Svenskt trä idag anger att det är ok impregnerade syllar igen. Men dagens impregnering är ju betydligt harmlösare än den som användes på 1970- talet.

https://www.traguiden.se/konstrukti.../grundlaggning/platta-pa-mark/principlosning/

https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/bjalklag/

Illustration av konstruktion med impregnerade syllar och golvbjälkar i trä, med numrerade delar som visar komponenterna i en grundlösning.
Skapa konto

Förklaring
1 Bärande ytterväggsreglar av konstruktionsvirke.
2 Övre syll av konstruktionsvirke.
3 Kantbjälke av konstruktionsvirke eller limträ, samma dimension som golvbjälkarna.
4 Syll av konstruktionsvirke, tjocklek 45, impregnerat träskyddsklass NTR A eller NTR AB. Syll förankras enligt konstruktörens anvisningar, till exempel med expanderande fästdon.
5 Syllisolering, till exempel Grundisoleringspapp YEP 2500 eller EPDM-list.
6 Förankring av syll.
7 Grundmur/grundbalk.
8 Golvbjälkar av konstruktionsvirke eller limträ. Centrumavstånd ≤ 600.
9 Eventuellt urtag för installationer.

Redigerat:
  • Gilla
ickeljushårig och 1 till
  • Laddar…
du har fått bra svar ovan men för att lägga till om innemiljön.
jag är uppväxt i ett sånt hus och det gällde väl i princip alla kompisar runt omkring med. det som en del fick problem med var att det blev en lukt inne, inte som mögel, men lite gammalt typ, antagligen för att det var dåligt tätat mot grunden. Jag vet att ett par hus gick så långt att de rev ut hela golvet etc, men de flesta ansåg att det var total överkurs och satte in avfuktare etc.

Så det absolut viktigaste att tänka på är om du känner ngn lukt inne. Det kan man främst känna om man varit bortrest och sen kommer hem igen eller när huset varit tillstängd en längre tid. Om huset har vädrats en längre tid innan visningen, tycker jag du ska be att få komma tillbaka igen en annan tid utan vädring.

Känner du ingenting då så tror jag inte det är några större problem, detta är ju ändå efter 50 år, vi hade väl detta efter 10 max..
så isåfall gå vidare med att plasta etc.

• Gilla
Newgolds och 4 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
useless useless skrev:
Låter som en konstig ordning? Om det varit mitt hus hade jag först plastat och gjort andra passiva åtgärder för att sen utvärdera om aktiv avfuktning behövs över huvud taget.

Men jag gissar att man gjort enklast möjligt för att huset ska bli lättare att sälja? De flesta oinsatta köpare ser väl bara att man satt in avfuktare och tror att problemet därmed är löst...
Anticimex orkar inte plasta för de tjänar mer på att sälja avfuktare!

• Gilla
  • Älska
Hybro och 9 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
P Peter_Bromma skrev:
du har fått bra svar ovan men för att lägga till om innemiljön.
jag är uppväxt i ett sånt hus och det gällde väl i princip alla kompisar runt omkring med. det som en del fick problem med var att det blev en lukt inne, inte som mögel, men lite gammalt typ, antagligen för att det var dåligt tätat mot grunden. Jag vet att ett par hus gick så långt att de rev ut hela golvet etc, men de flesta ansåg att det var total överkurs och satte in avfuktare etc.

Så det absolut viktigaste att tänka på är om du känner ngn lukt inne. Det kan man främst känna om man varit bortrest och sen kommer hem igen eller när huset varit tillstängd en längre tid. Om huset har vädrats en längre tid innan visningen, tycker jag du ska be att få komma tillbaka igen en annan tid utan vädring.

Känner du ingenting då så tror jag inte det är några större problem, detta är ju ändå efter 50 år, vi hade väl detta efter 10 max..
så isåfall gå vidare med att plasta etc.
Då vill jag tillägga att hus från 70-talet oftast har otroligt dålig ventilation. Jag har krypgrund i mitt hus från 60-talet och här luktar det också om man stänger av ventilationen och går hemifrån i 2 veckor. Men har man igång ventilationen och får rätt omsättning luft så är det inga problem.

Så till TS, det ser ju bra ut men ut med plast på marken. När jag mäter i min krypgrund är det också alltid högst fuktighet i just november efter en lång fuktig höst och att temperaturen kryper ner lite.

• Gilla
Vinclas och 1 till
  • Laddar…
Är inte fuktfläcken kring avloppsröret med uppmätta förhöjda fuktvärden det mest akuta här? Verkar ju vara läckage någonstans inne i konstruktionen?

• Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
danwa400 danwa400 skrev:
Är inte fuktfläcken kring avloppsröret med uppmätta förhöjda fuktvärden det mest akuta här? Verkar ju vara läckage någonstans inne i konstruktionen?
Jag gissar att det är en toa/badrum/tvättstuga över där avloppet inte är tätat/sitter fast riktigt utan det har runnit vatten vid sidan av röret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.