Köpa & Sälja hus
DE73: Jag tror TS har fullt upp med att stämma säljarna?
A555: [citat] Ja vet. Vem har råd med tvister om de saknar 200 000 kr
mojjen: [citat] Fast här har skulden uppstått innandödsdagen, men kravet uppdtått efter. Dvs försäkringskassan riktar ett krav för något som hände när personen levde. Det faller tydligt inom ramen för vad jag skrev, om det dyker upp skulder som inte var kända vid boupptöckningen Det är stor skillnad mot om någon försöka ett skadestånd/krav som upp kommet efter dödsdagen. Vilket att
JohanLun: Kan du förklara denna mening? deras sk bud rapporterades inte till Booli av min mäklares vän kolllega men mitt äldre bud, ej aktuellt, deras sk bud - (gav de ett bud? ibland är det villkorade bud eller bud man inte vill ska läggas ut - vad var detta?) rapporterades INTE till Booli - Ok, förstår jag rätt; de har lagt ett icke officiellt bud som INTE varken lagts upp på mäklarens
JohanLun: Om jag var köpare så skulle jag dra öronen åt mig om säljaren smög runt mitt befintiga boende och försökte kontakta mig om ändringar i kontraktet utan att gå via mäklaren. Vore det inte ett väldigt unikt objekt eller väldigt prisvärt så skulle jag gå vidare utan att köpa...
HenrikM79: [citat] Ursäkta! Jag slängde mig nog in mitt i tråden och då kanske misstolkade. Att värdera efter taxvärde (så som tråden startade) blir helt fel eftersom vi de senaste åren nästan oavbrutet har sett en prisökning vilket gör att man skulle missa den ökning i ”värderingen”. Jag har jobbat med värderingar i ca 10 år och lägger sällan/nästan aldrig vikt vid vad
Bönhas: [citat] Det tycker jag innebär att hela kostnaden för felet skall betalas av mäklaren [citat] Det avgörande är vem som gjort det ursprungliga felet. Att ni inte påtalade mäklarens fel är tråkigt. Men det borde rimligen även mäklaren påtalat. [citat] Det tycker jag mäklaren som varande den som gjort felet skall ersätta er för. [citat] Ett erkännande av att mäklaren gjort fel.
husspekulanten: Detta kanske kan bli aktuellt men inget är säkert. Undrar dock hur man räknar ut reavinsten vid byte rakt av och vid byte med pengar emellan t.ex. 100 000-200 000 kr. Jag förstår hur man räknar ut reavinst men om det är ett byte rakt av utan pengar emellan, hur räknar man ut bytesvärdet? Är värdet något man kommer överrens om eller taxeringsvärdet eller taxeringsvärdet +25 %? En
Daja: Kontrollera uppgifterna hos Lantmäteriet, det är dom enda som är riktiga och troligen de som mäklaren har fått ut. Är det oklarheter kring dessa så måste nu inmätning göras från lantmäteriet och det kostar en hel del pengar. https://minasidor.lantmateriet.se/ Min karta och andra tjänster är inte tillförlitliga och det kan skilja ganska mycket där.
skyisthelimit: [citat] Vad är det för typ av fastighet? Är det en jordbruks/skogsbruksfastighet bör det inte vara några problem att avverka ner till sjön om det är det du vill.
Empau: Tack så mycket för era svar, nu vet vi lite mer hur vi kan gå till väga!
hempularen: Den där lukten skulle jag se som en dealbreaker.
dilemma: Som rubriken lyder, någon här med personlig erfarenhet av någon bra firma i Malmöområdet? Finns ju en uppsjö - Crafoord auktioner, Garpenhus m fl. Sen undrar jag också hur man bäst säljer gamla verktyg och sånt, finns det tex återkommande loppisar osv?
Dowser4711: [citat] Det kan absolut vara markradon, det är den vanligaste orsaken till radon i bostäder. Gammamätaren visar som sagt inte radon, utan ger dig bara indirekta indikationer. Det jag försökte få fram är att radon-nivåerna i olika rum varierar betydligt mer baserat på ventilation än något annat.
Freddan_: Vad är problemet med att låta köparen få låset? Det kostar ju knappt något och ni slipper ha missnöjda köpare.
mrsnhp: [citat] Ett helt nytt badrum kan även innebära att man bara har kopplat på de nya rören på de gamla gjutjärnsstammarna. För att byta ut stammarna måste man bila upp golv i källaren, och det är inte självklart att man ger sig på sånt bara för att man bygger till. Fråga gärna säljarna. Även om de inte har papper kvar borde de komma ihåg om det bilades en massa i källaren,
steffo_b: [citat] Om du bara tar in en besiktningsman så gör denne samma sak som den besiktningsman som redan varit där. Dvs det ger egentligen inte något jättestort mervärde jämfört med att gå igenom protokollet med den som redan gjort säljarbesiktningen och låta denne förklara vad som står. Men det är klart en egen besiktningsman ger en viss inre frid. Men det är ändå inte en fördjupad
fribygg: Hej och välkommen till forumet! Du behöver inte göra någonting eftersom du följt reglerna. (Försök möjligtvis att glädja dej över att du sannolikt kommer att få en lägre fastighetsskatt än de som tagit upp för stor boyta om den rödgröna röran återkommer efter nästa val)
A555: [citat] Tänkt på det oxå👍
A555: [citat] Skriver på.mobilen. Måste sälja snarast vilket skapar problem för mig . Även att dröja 1 mån, medför stor personlig skada. för mig Alla råd har varit mycket värdefulla då saknar smarta erfarna folk som sålt hus omkring mig.
A555: [citat] Bra förslag, lär migycket innan kontaktar möte med jurist
Dortmunder DAB: Blev det ett köp av marken? Eller gjorde du ”fulingen” att fylla med massor för att stabilisera din mark? Mvh
hempularen: Det är normalt att köparen får en kort tid, typ en vecka på sig att betala in handpenningen. Det är rimligt eftersom de flesta av oss inte har så stora summor tillgängliga direkt kontant. Ofta behöver man sälja fonder eller ta ett handpenningslån (som banken inte behandlar förrän det finns ett påskrivet avtal) i båda fallen tar det några dagar innan pengarna blir tillgängliga.
A555: [citat] Har gjort det
Fairlane: [citat] Länken visar (åtminstone nu) både pris och tid, men det står att man måste anmäla sig. Frågan är hur mäklaren reagerar om någon icke anmäld dyker upp. När vi letade bostad förr många år sen tittade vi brett och kunde ha ett schema med 4 visningar samma dag. Det hände att man kom till ett hus som man kände direkt var ointressant så vi lämnade på 5 minuter. Nästa
A555: [citat] Tack Allt är ok nu, har skäl ej hinna lytta personliga grejer bara och har stökigt i lådorna!!!☺️ .