4 199 läst ·
64 svar
4k läst
64 svar
Hur tar jag reda på ägare till hus på ofri grund?
Sida 1 av 5
Jag känner till en ganska förfallen stuga som jag skulle vilja köpa. Jag har varit i kontakt med fastighetsägaren, ett större företag som äger stora arealer på olika ställen i Sverige. De menar att stugan ifråga är byggd på ofri grund, och de är inte intresserade av att förmedla någon kontakt mellan mig och stugans förmodade ägare. Jag vet inte om det de säger är sant eller om de mest vill slippa höra från mig mer.
Fastigheten är klassad som obebyggd jordbruksmark, det finns alltså inget att hämta hos Skatteverket.
Går det på något sätt att ta reda på vem som äger stugan? Jag skulle kunna fråga grannar men jag vill helst göra egna efterforskningar själv först, jag vill hålla låg profil för att inte riskera att någon annan ska få nys om att jag frågar runt och knipa det framför näsan på mig.
Alla tips är välkomna! Tack!
Fastigheten är klassad som obebyggd jordbruksmark, det finns alltså inget att hämta hos Skatteverket.
Går det på något sätt att ta reda på vem som äger stugan? Jag skulle kunna fråga grannar men jag vill helst göra egna efterforskningar själv först, jag vill hålla låg profil för att inte riskera att någon annan ska få nys om att jag frågar runt och knipa det framför näsan på mig.
Någon utan moral skulle anlita en skrupelfri person med mer tid än bostad som flyttade in där. Kanske hjälpa till med lite papper som såg ut som legitima hyreskontrakt. Efter ett tag skulle kanske rättmätig ägare dyka upp och försöka styra upp. Med en strulig avhysning framför sig kanske det skulle locka att sälja istället...K krumbukt skrev:Jag känner till en ganska förfallen stuga som jag skulle vilja köpa. Jag har varit i kontakt med fastighetsägaren, ett större företag som äger stora arealer på olika ställen i Sverige. De menar att stugan ifråga är byggd på ofri grund, och de är inte intresserade av att förmedla någon kontakt mellan mig och stugans förmodade ägare. Jag vet inte om det de säger är sant eller om de mest vill slippa höra från mig mer.
Så tycker jag inte du ska göra.
Haha, tack för tipset! Det låter krångligt och ett jättebra sätt att dra uppmärksamhet till platsen.P Perplexus skrev:Någon utan moral skulle anlita en skrupelfri person med mer tid än bostad som flyttade in där. Kanske hjälpa till med lite papper som såg ut som legitima hyreskontrakt. Efter ett tag skulle kanske rättmätig ägare dyka upp och försöka styra upp. Med en strulig avhysning framför sig kanske det skulle locka att sälja istället...
Så tycker jag inte du ska göra.
Inklusive marken, det är läget jag gillar. Eftersom fastighetsägaren är motvilliga (det är pyttebelopp för dem) så tänkte jag försöka hitta ägaren till huset först och höra om denne överhuvudtaget är intresserad av att sälja. Och om det går så kan jag presentera ett färdigt förslag till fastighetsägaren, där jag köper marken och står för avstyckning etc.Purre skrev:
Ett långskott är att kontakta skatteverket och se om det funnits någon skriven där tidigare.K krumbukt skrev:Jag känner till en ganska förfallen stuga som jag skulle vilja köpa. Jag har varit i kontakt med fastighetsägaren, ett större företag som äger stora arealer på olika ställen i Sverige. De menar att stugan ifråga är byggd på ofri grund, och de är inte intresserade av att förmedla någon kontakt mellan mig och stugans förmodade ägare. Jag vet inte om det de säger är sant eller om de mest vill slippa höra från mig mer.
Kommunen borde vet vem som haft stuga om de tagit ut fastighetsavgift/fastighetsskatt för stugan. Men de kanske inte känt till stuga.
Om jag får spekulera fritt så kan det vara:K krumbukt skrev:Inklusive marken, det är läget jag gillar. Eftersom fastighetsägaren är motvilliga (det är pyttebelopp för dem) så tänkte jag försöka hitta ägaren till huset först och höra om denne överhuvudtaget är intresserad av att sälja. Och om det går så kan jag presentera ett färdigt förslag till fastighetsägaren, där jag köper marken och står för avstyckning etc.
Att de är motvillig kan var att man inte vet hur GDPR påverkar, vad man få lämna ut för information.
Eller att arrendet inte finns registrerar i deras datorsystem, och att de skulle behöva gräva i nått arkiv från typ 80-talet eller längre tillbaka, som kanske inte längre finns.
Att de säger att det är byggt på ofrigrund kan vara ett standardsvar när det inte är en byggnad de förvaltar.
Tack, bra tips! Jag gör det.M mattoys skrev:
Fastigheten är typad som obebyggd lanbruksfastighet (110). Stugan i sig är som sagt förfallen och snart bortom räddning, vilket jag tror är anledningen varför den inte finns med i några register. Jag har varit i kontakt med Skatteverket och de menar taxerad ägare inte utgör allmän handling. Jag tror dock inte att någon någonsin har betalat fastighetsskatt för byggnaden.
Bra input. Jag misstänker också att det kan vara ett standardsvar ja, men jag vet inte hur jag kan lista ut om så är fallet utan att ta kontakt med dem igen och mer eller mindre anklaga dem för att ha ljugit för mig tidigare...M mattoys skrev:Om jag får spekulera fritt så kan det vara:
Att de är motvillig kan var att man inte vet hur GDPR påverkar, vad man få lämna ut för information.
Eller att arrendet inte finns registrerar i deras datorsystem, och att de skulle behöva gräva i nått arkiv från typ 80-talet eller längre tillbaka, som kanske inte längre finns.
Att de säger att det är byggt på ofrigrund kan vara ett standardsvar när det inte är en byggnad de förvaltar.
Denna punkt kommer man lätt runt genom att säga något i stil med att man vet om att de inte kan lämna ut uppgifterna pga GDPR men att de gärna får lämna ens egna uppgifter till ägaren. Får man inget svar så är det dock omöjligt att veta om det är för att företaget inte lämnat vidare informationen eller om det är för att ägaren ansåg det ointressantM mattoys skrev:
K krumbukt skrev:Jag känner till en ganska förfallen stuga som jag skulle vilja köpa. Jag har varit i kontakt med fastighetsägaren, ett större företag som äger stora arealer på olika ställen i Sverige. De menar att stugan ifråga är byggd på ofri grund, och de är inte intresserade av att förmedla någon kontakt mellan mig och stugans förmodade ägare. Jag vet inte om det de säger är sant eller om de mest vill slippa höra från mig mer.
kan vara dom som äger stuganK krumbukt skrev:Inklusive marken, det är läget jag gillar. Eftersom fastighetsägaren är motvilliga (det är pyttebelopp för dem) så tänkte jag försöka hitta ägaren till huset först och höra om denne överhuvudtaget är intresserad av att sälja. Och om det går så kan jag presentera ett färdigt förslag till fastighetsägaren, där jag köper marken och står för avstyckning etc.
Hur ligger en eventuell avstyckning i förhållande till fastighetsgränsen? Om det skulle bli minsta stök med att det skulle behövas servitut eller något samarbete kring väg, ledningar eller annat, så tror jag du kommer få det väldigt svårt. Den lilla summa som en stor markägare får för din plätt väger nog tyvärr väldigt lätt mot eventuellt stök eller extra administration.