Hjälp mig tänka.
Ett hus som ligger ute för 1,4. Huset är från 1929. Besiktning gjord och den visar att taket behöver göras rätt omgående, badrummet är fuktskadat och får inte användas innan det totalrenoverats. Grunden inte besiktigad men vi har kollat på den och det ser hyfsat ut. Behöver lägga plast och lite sånt.
Sen massa småfix som inte är lika akut.
Vad skulle ett rimligt bud vara där? Man vill ju inte ge ett skambud liksom men samtidigt kommer vi inte ha råd att fixa tak och badrum om vi köper det för vad det ligger ute för. Egentligen hade vi behövt buda typ 1,1 eller så..

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
Vad hade huset varit värt i "perfekt" skick? Börja där och dra sedan av kostnader för renovering så har du något att utgå från iaf.

Det enkla svaret är att skambud inte existerar. Det finns inget skamligt i att ha en annan uppfattning än säljarens om varans värde. Svarare än så är det inte.

Att det ändå finns ömtåliga och därmed lättkränkta vuxna som inte fattat det, är en helt annan historia som en köpare helt bör ignorera.

• Gilla
adron och 4 till
  • Laddar…
Du får nog utgå ifrån att priset är satt utifrån skicket. Man sätter inte priser utifrån att taket är nytt om det behöver bytas.

• Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Tycker ni att för att ni ska ha råd att fixa det som behöver fixas att bara bjuda 1.1 så gör det.
Det är ju inte säkert säljaren vill sälja till det priset men då kommer nog säljare/mäklare att påpeka det.
Om de nappar eller inte beror lite på var huset finns (och vad husen i omgivnigen kostar) och vilket intresse det finns för huset samt hur snabbt säljare behöver sälja huset

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
1,1 är ju typ 15% under utgångspris. Det är inget skambud. Beroende på intresse från andra och hur marknaden ser ut just där kan man gott och väl tänka sig ett ännu lägre första bud.

Even if your offer is accepted, only accept it if you can handle the renovation yourself. Otherwise, you'll end up paying what you saved on the purchase price, or even more, for the bathroom itself.

And in my opinion, if the house is located in Skåne, the price of 1.4 takes into account the technical condition

Redigerat:
C
Tänker att ett skambud är ett bud där man har känslan att det kommer att reta upp säljaren.

Och att det därmed kan vara taktiskt att avvakta med bud tills säljaren antingen insett att objektet inte alls är värt så mycket som denne tror, eller att man själv inser att man underskattat värdet (andra lägger bud på högre nivå).

Fast avstår man finns det så klart alltid en risk att man missar objektet. Sist det hände mig såldes objektet ett halvår senare till precis det pris jag hade tänkt mig (avsevärt under begärt pris), utan att mäklaren hörde av sig. Nu var det i och för sig ändå inte aktuellt av andra anledningar, men ändå.

Redigerat:
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Skammen uppkommer i dig så har du ingen skam finns inga skambud.

Detta tips från en som tycker husköp är en förhandling och inte någon slags kulturell hedersyttring

• Gilla
Tegell
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det enkla svaret är att skambud inte existerar. Det finns inget skamligt i att ha en annan uppfattning än säljarens om varans värde. Svarare än så är det inte.
Du har aldrig sålt saker på blocket, va?

När man lägger ut en bil för 75 kkr, som egentligen är värd 100 kkr, och får bud på 7 kkr, då är det skambud.

• Haha
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:

När man lägger ut en bil för 75 kkr, som egentligen är värd 100 kkr, och får bud på 7 kkr, då är det skambud.
Det gjorde jag nyligen. Mitt våta drömprins vara 59.000kr. Fick inga bud, sänkte då till 55.000kr. Då strömmade. Nåja. 6-7 stycken bud in. Det var byte med båt, flertal bilar samt några bud på 20-25000kr. Till alla svarade jag naturligtvis att jag var glad för deras intresse men att de var för tillfället ointressanta. Kom sedan en och köpte den för 50.000kr.

Så, nej. Jag är inte så ömhudad att jag känner mig förödmjukad för att andra inte har samma uppfattning om värdet på varor jag säljer. Inte heller på de som helt enkelt chansar och håller tummarna för ett mycket förmånligt pris för även det ingår i spelets regler.
Känslor hör alltså inte hemma bland affärsförhandlingar.

T Troberg skrev:

och höjningen är 7kkr plus en skrotbil (som troligen har pböter som du måste betala)

M MrDizzy skrev:
och höjningen är 7kkr plus en skrotbil (som troligen har pböter som du måste betala)
Nej, men en ville byta mot en båt. Jag förklarade att jag ville byta mot pengar.

P
Skambud brukar väl vara att likt Adidaskrigarna från förorten som prutar halva priset och tror att det ska bli affär.. Man blir oftast mest förbannad och svarar nåt lika förolämpande tillbaka..
För pruta 50 % från ett begärt ocjh vettigt pris är inte mycket annat än en förolämpning för dom flesta..

Naturligtvis så bör ett satt pris återspegla vad som behöver göras och det skick som är just nu och emot vilket pris varan skulle ha när allt är fixat

Men har man bra koll på priser och vad åtgärder kostar att göra så är väl en 15 % prutning mer en diskution av priser och beroende på efterfrågan och övriga vilkor så kan det ju finnas mer saker att lägga med i affären som ju alltid är en helhet.

En 15 % prisjustering är ju inte nåt fel i mina ögon om den baseras på sakliga argument och inte önsketänkande. och blir nån så kränkt och buyyhurt över en 15% prutning så det förstör affärsmöjligheter så då resonerar iaf jag så att då var det skit i samma.. antingen är man intresserad till ett visst pris men inte till ett 15% högre för det inte går ihop ekeonomiskt ja då är det så.. men då kan man ju inte först prova bjuda 15 % under begärt och när det nekas sen komma med ja med men då betalar vi begärt pris då var ju inte prutningen saklig utan mer önsketänkande

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.