Hej!

Jag vet inte om det här är rätt plats att ställa dumma frågor. Om inte: bear with me.
Vi letar hus i Boråsområdet och har tittat på flera. Det här kom ut för en vecka sedan och vi fick precis nu veta att mäklaren värderade det till 10,5-11 miljoner.
Min fråga, är det ett rimligt pris? Tomten köptes 2020 för 2,5 miljoner. Man förstår att säljarna vill göra en vinst men är det sannolikt att själva husbygget kostat säg 7 miljoner? Är materialet invändigt så exklusivt?
Frånluftsvärmepump som uppvärmning, mao ingen FTX.
Taxeringsvärdet är 5,3 miljoner. Då landar man på ungefär 7 miljoner.
Pantbrev på 5,7 miljoner.
Det finns garanterat experter här som kan det här bättre än oss.

https://www.svenskfast.se/hus/vastr...ign=snart-till-salu&utm_content=promenaden+12
 
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Läget läget läget, plus en schysst kåk...sen hur är priserna på ett hus i ett villaområde?
 
  • Gilla
Fredrik-G och 1 till
  • Laddar…
Man kan köpa tomter, visserligen mindre, men ännu närmare sjön och bättre läge för ungefär 3-3,5 milj i det området idag.
Kvm-priset i Sandared nära sjön ligger ofta runt 30000-40000, på dom vi tittat på, om det är inte något extremhus. På det här huset är det inte det dubbla men drygt 60000-620000 kr/kvm. Utan garage.
 
Du kan inte sätta pris baserat på vad det kostat att bygga/köpa för nuvarande ägare. Det är ju irrelevant.

Finns det inga fler tomter och du vill bo just där är det ju värt mer än vad tomten kostade då, i synnerhet om ni är fler som vill bo just där.

Marknadens prissättning av objekten är således inte kostnadsbaserade.
 
  • Gilla
MONTREAL och 12 till
  • Laddar…
Ett hus (eller vad det än man vill sälja) är ju givetvis värt det någon är villig att betala. Det var inte det frågan gällde, om du nu trodde det.

Med det sagt, självklart är det relevant för mig som köpare vad byggnadskostnaden är för huset. Är det motiverat att betala 11 miljoner om byggkostnad och tomt kostat 7 miljoner? Då är det mer fördelaktigt att köpa en tomt där. Eller, som sagt, att det är motiverat att betala det dubbla kvm-priset. Jag vet ärligt talat inte. Det var därför jag ställde en öppen fråga här.
 
  • Haha
  • Wow
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Nä, ett beg hus i Borås trakten är sannolikt inte värt 11 mille, har ni möjlighet att lägga de pengarna bör ni ju istället bygga en ny kåk anpassad för era egna behov.
 
  • Gilla
MONTREAL och 12 till
  • Laddar…
Tack för svar och input Fribygg! Vi är i valet och kvalet. Men jag tror du har rätt. Enklare kortsiktigt att bara flytta in i redan byggt hus, men i det långa loppet är det mer speciellt att ha gjort valen i och runt hemmet själva.
 
  • Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
Jag tycker huset är väldigt enkelt ut och för de pengarna bör ni kunna få något betydligt roligare, men med det sagt så är det mycket tid och energi som kommer få läggas jämfört med att bara flytta in och bara ni kan avgöra vad det är värt. Jag hade valt några års kaos för att få något jag verkligen vill ha, om det nu finns bra tomter att få tag på då läget är betydligt viktigare än huset om ni ska bo där länge.

Gillar ni stilen på huset så har ex. Dreams & Coffee mängder med husmodeller som bör gå att anpassa såsom ni vill ha det och som, högst subjektivt, ser betydligt mer påkostade ut jmf. med objektet i fråga.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Elva mille i Borås? Gör dig själv en tjänst och titta på Booli vad de fetare kåkarna i Göteborg, Kullavik, Särö, Kungsbacka kostar. Du får mycket kåk för elva mille. Jag trodde de dyraste objekten i Borås gick för 4 millar men jag är väl gammaldags.
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 7 till
  • Laddar…
Ser ut att vara ett ordinärt hus fast med lite extra ”bling” i ytskikt. Stor tomt och nära vattnet är plus men finns det lediga tomter så vet du ju värdet av det.

Som stockholmare tycker jag det verkar kosta flera miljoner för mycket.
 
  • Gilla
Harkhatgator och 1 till
  • Laddar…
Harkhatgator Harkhatgator skrev:
Ett hus (eller vad det än man vill sälja) är ju givetvis värt det någon är villig att betala. Det var inte det frågan gällde, om du nu trodde det.

Med det sagt, självklart är det relevant för mig som köpare vad byggnadskostnaden är för huset. Är det motiverat att betala 11 miljoner om byggkostnad och tomt kostat 7 miljoner? Då är det mer fördelaktigt att köpa en tomt där. Eller, som sagt, att det är motiverat att betala det dubbla kvm-priset. Jag vet ärligt talat inte. Det var därför jag ställde en öppen fråga här.
Jag menar bara att man inte kan bedömma ett hus värde vid ett ev köp efter vad det kostat att bygga, det lät som att du ville göra det - jag kanske missförstod anledningen till frågan.

Att förstå vad det hus kostar att bygga från scratch på en egen tomt är givetvis inte fel, det är ju bra att veta om ett sådant alternativ finns (tid, tillgång på tomter osv).
 
B BaltzarH skrev:
Jag tycker huset är väldigt enkelt ut och för de pengarna bör ni kunna få något betydligt roligare, men med det sagt så är det mycket tid och energi som kommer få läggas jämfört med att bara flytta in och bara ni kan avgöra vad det är värt. Jag hade valt några års kaos för att få något jag verkligen vill ha, om det nu finns bra tomter att få tag på då läget är betydligt viktigare än huset om ni ska bo där länge.

Gillar ni stilen på huset så har ex. Dreams & Coffee mängder med husmodeller som bör gå att anpassa såsom ni vill ha det och som, högst subjektivt, ser betydligt mer påkostade ut jmf. med objektet i fråga.
Tusen tack för tips! Läget är absolut bra men vi känner inte heller riktigt att själva huset motiverar den prislappen. Men skönt att få en bild av vad andra tycker, ibland är man själv snett på det.
 
P Pin skrev:
Ser ut att vara ett ordinärt hus fast med lite extra ”bling” i ytskikt. Stor tomt och nära vattnet är plus men finns det lediga tomter så vet du ju värdet av det.

Som stockholmare tycker jag det verkar kosta flera miljoner för mycket.
Ja, exakt, jag tror sett till andra hus och försäljningar i närheten att ett mer förväntat och rimligt pris hade varit 7-8 miljoner. Det var så vi hade diskuterat innan. Samtidigt är det en sak vad de vill (hoppas!) få. Lägger man ut det för 11 kanske man får 9 och då har man säljare ändå gjort en väldigt bra affär. Samtidigt som köparen tror eller intalar sig själv att den gjorde en kanondeal.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Elva mille i Borås? Gör dig själv en tjänst och titta på Booli vad de fetare kåkarna i Göteborg, Kullavik, Särö, Kungsbacka kostar. Du får mycket kåk för elva mille. Jag trodde de dyraste objekten i Borås gick för 4 millar men jag är väl gammaldags.
Ja, det är en sanslös summa. Genomgående ligger de dyrare husen runt Borås på mellan 7-9 miljoner. Sedan kan vissa ligga ute för uppemot det dubbla men sällsynt. Det är ju också en skillnad mot vad en köpare vill ha eller en mäklare tycker att ett hus är värt, och vad någon i slutändan faktiskt betalar.
 
Vi hade lite liknande funderingar när vi letsde hus för 8 år sen.

Men då kostade tomterna där vi ville bo 3-4 miljoner och det var högst ordinära tomter med varierande behov av markarbeten och absolut ingen sjöutsikt.

Vi fick istället fatt I ett ca 30 år gammalt hus för några miljoner mer än tomtpriserna och blev oerhört nöjda.

Nu var inte detta ett skrytinlägg utan 2 grejer till TS här:
För oss hade vi aldrig fått ekonomi I att köpa en tomt och bygga ett hus.
Vi kände inte heller att ett nybyggt hus skulle bli så mycket bättre än det vi fick fatt I att det var värt tiden och besväret.

Men i er sits kanske ni både kan få ett nybyggt hus på en plats ni vill ha och att det kanske rent av blir värt mer än ni lägger ner. Då är det väl bara att köra!

Sen kan man ju alltid prova att pruta lite på kåken i fråga men ge inte några argument i stil med "det kostade bara säljaren si och så mycket att bygga därför lägger jag detta".
Det räcker med att lägga det man vill betala.
 
  • Gilla
Harkhatgator och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.