BirgitS
BirgitS: Kan det påverka om det i prospektet, som brukar vara en bilaga till avtalet, står att det är badrum med golvvärme? Jag har för mig att när golvvärmen gick sönder för @yonna så fick hon rätt mycket ersättning från försäkringsbolaget för sitt nya badrum.
10 svar · 1,1k läst
Fairlane
Fairlane: Jag deltog i en budgivning för ett antal år sen, 2018 (tror jag) innan det blev en segare marknad. Jag och en annan bjöd över varandra och jag hade högsta budet när mäklaren ringde och berättade att den andra budgivaren lagt ett dolt bud. Mäklaren hade försökt förklara för budgivaren att hon inte ville arbeta med dolda bud, men budgivaren stod på sig, så hon kontaktade säljaren
14 svar · 2,8k läst
Appendix
Appendix: Flertalet i närheten har sålt utan Hemnot i år. Är fastigheten attraktiv räcker mäklarens kundlista och booli bra Sekunda eller lite för dyrt prissatta bostäder kräver Hemnot
5 svar · 2,2k läst
S
Sp1nd3l: Lite uppföljning då jag har fått riktiga siffror från fiberföreningen. Kostnaden att gå ut var inte riktigt så hög som jag trodde, utan ligger på 24 840 kr. Så ca 2000 tillbaka om vi skulle begära utträde. Dock äts dessa pengar upp av nätavgifter som måste betalas för nästa år. Det "intressanta" i sammanhanget är att om köparen sedan vill ansluta sig igen är kostnaden 32 000
26 svar · 3,1k läst
Roga1337
Roga1337: …och Tvättstuga, Relaxrum med Bastu samt Bio/Spel/Musik/Dart/Gäst-rum👌 …om jag hade mer Källarutrymme, skulle jag haft ett Biljard/pingis-rum oxå😉
2 svar · 650 läst
S
Stigur-Olafur: [citat] Man kan väl säga så här, du är absolut inte ensam om att vara med om det du upplever. Det är tyvärr väldigt många som köper hus och tomt och aldrig tänker på hur det ser ut runt omkring dem. Skogar ska ju huggas ner för eller senare. Vägar kan dras kors och tvärs. Hus och fastigheter kan byggas lite överallt. Ja till och med Berg kan sprängas och köras bort. Det finns
323 svar · 54,8k läst
·
Joakim Ryttersson
Joakim Ryttersson: Ja det är tillåtet om ni avtalat om det. Om det inte står i uppdragsavtalet/förmedlingsuppdraget har mäklaren ingen rätt till ersättningen. Mvh Joakim Ryttersson
5 svar · 768 läst
H
HEM2121: [citat] Ser bra ut det man kan se. Men ta dit ett fuktföretag som kan detta, för framtiden så kanske räcker det med en plast på marken. Krypgrunden måste rensas från allt organiskt material. Att anlita en egen besiktningsman är bra också. Ang. Fuktföretag, bor du i Västsverige så har jag ett namn, skicka ett PM till mig så får du namnet.
5 svar · 1,3k läst
·
D
Dortmunder DAB: [citat] Hur slutade det? Eller pågår detta fortfarande? Mvh
35 svar · 7,5k läst
S
steffo_b: [citat] Det är förvisso sant. Men om mäklaren vet om att de som backade ur för 3-4 är villiga att köpa för någonstans mellan 2-3 med vetskap om de brister som finns så är det bara en fråga om tid om dom inte hittar något som är villig att betala 3-4 med de bristerna. Och i och med att de vet om dessa brister så är dom mer eller mindre skyldiga att informera om dessa. Så det skadar
122 svar · 45,4k läst
H
husspekulanten: [citat] Jag känner likadant även om jag givetvis skulle vara trevlig om nån knackade på. Ett brev ger mig mer tid till att tänka innan jag svarar, speciellt om man är flera som bor. Givetvis kan man be om att få återkomna vid intresse om nån knackar på, men då alla har olika social kompetens liksom livspussel så känns ett brev bäst.
109 svar · 29,0k läst
·
Satsuki
Satsuki: [citat] Låter som ett perfekt läge, med trädgård åt rätt håll. Det är det enda du aldrig kan ändra eller bygga till :)
4 svar · 452 läst
Guzzi
Guzzi: [citat] Ja, de pengarna ska läggas till på det som du gick in med. Annars är man och slirar på att man börjar se amortering som en kostnad. Många vill göra det men det är helt uppåt väggarna. Det är mer riktigt att se det som ett sparande. Pengarna finns kvar, bara det att du flyttat det från kontot till att placerat det i huset istället. (Sedan kan ju det vara en bra eller en dålig
27 svar · 7,2k läst
H
hempularen: Alla våtrumsombyggnadenrna och fönsterbytena är delvis grundförbättring. I princip kan du dra av mellanskillnaden mellan den renovering du gjorde och vad du bedömer att det skulle kostat om du bara hade bytt ytskikt till samma standard som det var tidigare. Samma resonemang med fönstren. Och i en sådan beräkning tror jag att de flesta "glömmer" att räkna av vad bara underhåll skulle
2 svar · 1,5k läst
H
husspekulanten: [citat] Aldrig tänkt ha en bil i garaget. 😄 Bilen ska stå ute eller ännu bättre under carport. 🙂
36 svar · 2,6k läst
O
O: [citat] Säkert! Men också om man får bud på sitt accepterade pris. Eller om man måste sälja snabbt av någon orsak. Eller om mäklaren driver på för ett snabbt avslut. För mäklaren är den som tjänar mest på en kort process. Så största hemnet-paket och snabb process är bra för mäklaren. Men kostar mest och ger lägst pris för säljaren.
40 svar · 7,1k läst
Intet
Intet: [citat] Och Norge. Frågan är om inte vi är "ytterligheten" istället. Mellanmjölkens land är rätt extremt ibland.
240 svar · 62,4k läst
·
E
EyEr0n: Uppreglade väggar och golv i en äldre källare med tvivelaktig dränering är en riskkonstruktion.
11 svar · 1,4k läst
A
A-Man_08: [citat] En del har 3 olika upplägg och ett av dem är en fast avgift + % över en viss summa. Kostnad för hemnet tillkommer 5-10k beroende på vad man väljer.
138 svar · 8,4k läst
·
NyKarin
NyKarin: Jag tänker att det går att komma överens med säljaren. Själv köpte jag ett torp från 1850 i våras, räknade med att tak och el skulle behöva bytas. Efter att ha vunnit budgivningen kom vi överens om att jag gjorde en undersökning vid inflytt, med villkor att köpet kunde gå tillbaka om grövre oväntade fel hittades. (typ hussvamp) Valde en man på rekommendation, en som var kunnig
8 svar · 984 läst
Fetjesus
Fetjesus: Hej, Köper möjligen hus i Karlskrona Tips på en bra besiktningsman?
0 svar · 284 läst
H
husspekulanten: Som jag misstänkte är huset från -58 troligtvis ett bättre köp. Även huset med krypgrund från -81 känns okej. Hur mycket kan man göra åt en platta på mark? Dränering underlättar ju för alla hus och man behöver inte gräva djupt med platta på mark. Däremot låter det dyrt att lägga mekaniskt luftventilerat golv om plattan är fuktig och är det en bra/långsiktig lösning? Att
8 svar · 948 läst
H
HighFidelity: Ja det här med objektbeskrivning är ganska väsentligt. I vårt fall missade vi ett par rätt uppenbara saker vid besiktningen eftersom vi litade på vad som stod i beskrivningen. Dels hade säljaren plockat bort en fast installation som ingick i huset. Det tänkte vi inte på att den saknades. Sen var det en annan felaktig uppgift också där det kommer kosta en slant att åtgärda det. Det
127 svar · 44,0k läst
H
hempularen: [citat] Ja i bästa fall. En person som är duktig på det kan dra ut på en avhysning i åratal.
55 svar · 13,3k läst
·
H
H_G: [citat] Det står i lite lätt sluttning, har inte uppgifter på höjdskillnaden. Vi räknar med att behöva reparera och renovera.
7 svar · 776 läst
Nissens
Nissens: [citat] Ja, men i normalfallet finansierar sannolikt mäklaren sig själv. Svårt att bevisa, men mycket talar för det. [citat] Ja, så kan det vara. [citat] Japp, men det är ju inget typfall tänker jag. Det finns alltid undantag…
91 svar · 8,5k läst
·
A
A555: [citat] Det ej länk. Klassiskt blått fyrkantigt fat., upphöjd kant den ene har 3 små kungakronor i silver. Inte värt mycket, men trist.... Har nästan tomma lådor hemma så enkelt kolla igen..
3 svar · 675 läst
·
H
hempularen: [citat] Jag skulle nog överväga att skippa det huset. Det har tydligen gjorts ett fuskbygge i samband med brandreparationen. Möjligt att det i praktiken inte är ngt problem, men det är ju omöjligt att veta. Det kan ju både vara en fråga om brandlukt och ev. vattenskador från släckningen
3 svar · 509 läst
Bönhas
Bönhas: [citat] Aktuella bilder är viktigt. De bör vara så nya som möjligt. [citat] Vem som tar bilderna och vem som "photoshoppar" dem är oviktigt så länge bilderna är bra. Mäklare bör ha en god koll på vilken typ av bilder som säljer. Så det är antagligen klokt att lita på deras bedömning. I ditt fall verkade mäklaren ändra sig, vilket tyder på att du hade rätt från början. Och
1 svar · 386 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.