B Bernt Folke skrev:
Jag är inte säker på att man skall kalla röret som sticker upp ovanför nivån i brunnen för bräddavlopp, men spolningen kommer fram i det röret. Spolningen kommer inte upp ur röret. Avföring och papper sjunker sedan ner. Brunnen är 3 meter djup och röret går ner omkring 1 meter.
Förvirrad, kommer det upp ur röret, eller kommer det inte upp ur röret?

• Gilla
Dan Asplund och 1 till
  • Laddar…
P
jag var med och hittade en gammal 1kamarbrunn med klassiska sprickan i botten stående i en "stor hög med utfylld sten". plötsligt har man en avloppslösning som sväljer 70 års skit från en hel familj utan en enda slamtömning..

Det fanns ett rör högt placerat för att avleda vatten om det skulle bli fullt men det hade aldrig nån sett nå vatten komma ur, och det tog slut i en slänt där alla undrade vad det egentligen gick till vi spolade röret med lite färg och vatten så vi var säkra att det var rätt..

Tänker man på vattenförbrukning på vanlig villa 130-190 m3 vatten per år och sprider ut det över ett år så är det många väldränerade marker som utan vidare sväljer det utan att det märks..
räcker med lite undanfall åt nåt håll och allt försvinner eller man bor på en grusås..

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B Bernt Folke skrev:
Jag köpte en villa i Skåne i November i fjol. Enligt mäklare och säljarens uppgift var huset kopplat till kommunalt vatten och avlopp.

Jag kollade till och med hos kommunen och fick en karta med utmärkt anslutning och bekräftelse på att anslutningsavgift betalats och att avgift för spillvatten och dagvatten betalats sedan dess.

Trots det har det visat sig att fastigheten inte är ansluten till kommunalt avlopp. Toaletten är kopplad till en cementbrunn med lock som installerats och begravts när huset byggdes 1950. Detta har märkligt nog fungerat sedan dess och gör det fortfarande, men är ju inte lagligt i dag och måste åtgärdas. Detta blir ju klassificerat som ett dolt fel med säljaren som ansvarig ekonomiskt som jag förstår det.

Säljaren har dock köpt en lägenhet för pengarna från försäljningen och säger sig inte ha några finansiella resurser för kostnaderna på 100.000+ som det kommer att röra sig om för att ansluta till kommunalt avlopp. Jag kan heller inte själv finansiera ett sådant arbete.

Vad gäller den skenbara anslutningen från 1950 så säger kommunen att deras ansvar är att anlägga en anslutningspunkt. Om villaägaren sedan ansluter sig eller inte är inte något de kontrollerar. Får de bara anslutningsavgiften och den årliga avgiften betald, så antar man att så är fallet.

Har någon varit med om något liknande eller har några praktiska och goda råd att förmedla, skulle jag vara tacksam.
Hade jag suttit i din sits hade jag funderat över vilken utfästelse som säljaren/mäklaren gjort, vad jag köpt och vad jag kan bevisa. Du blandar begreppen hus, villa och fastighet som inte betyder samma sak. Kortfattat kan man säga att hus är en byggnad. En villa är en särskild typ av byggnad, ett småhus för bostadsändamål. En fastighet är ett mark eller vattenområde.

Har du å ena sidan fått i uppgift att fastigheten har kommunalt VA så är det ju vad jag förstår de facto uppfyllt då det ju verkar finns en anslutningspunkt på fastigheten.

Har uppgiften rört att "huset", eller "villan" eller något liknande, är anslutet så verkar det ju å andra sidan inte som att det är uppfyllt.

P polaris78 skrev:
jag var med och hittade en gammal 1kamarbrunn med klassiska sprickan i botten stående i en "stor hög med utfylld sten". plötsligt har man en avloppslösning som sväljer 70 års skit från en hel familj utan en enda slamtömning..

Det fanns ett rör högt placerat för att avleda vatten om det skulle bli fullt men det hade aldrig nån sett nå vatten komma ur, och det tog slut i en slänt där alla undrade vad det egentligen gick till vi spolade röret med lite färg och vatten så vi var säkra att det var rätt..

Tänker man på vattenförbrukning på vanlig villa 130-190 m3 vatten per år och sprider ut det över ett år så är det många väldränerade marker som utan vidare sväljer det utan att det märks..
räcker med lite undanfall åt nåt håll och allt försvinner eller man bor på en grusås..
Det här låter precis som min avloppsbrunn. Uppe till höger finns ett hål i cement ringen som skulle motsvara det överflödes rör som du beskriver. Detta leder in i ett rör som tar slut efter 1 meter, vilket kanske skulle vara nog för att avleda ev överflödes vatten.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H heve skrev:
Hade jag suttit i din sits hade jag funderat över vilken utfästelse som säljaren/mäklaren gjort, vad jag köpt och vad jag kan bevisa. Du blandar begreppen hus, villa och fastighet som inte betyder samma sak. Kortfattat kan man säga att hus är en byggnad. En villa är en särskild typ av byggnad, ett småhus för bostadsändamål. En fastighet är ett mark eller vattenområde.

Har du å ena sidan fått i uppgift att fastigheten har kommunalt VA så är det ju vad jag förstår de facto uppfyllt då det ju verkar finns en anslutningspunkt på fastigheten.

Har uppgiften rört att "huset", eller "villan" eller något liknande, är anslutet så verkar det ju å andra sidan inte som att det är uppfyllt.
Hej och tack för inlägg. Du har alldeles rätt i att det är viktigt att använda rätt terminologi och göra detta konsekvent, speciellt i ett sånt här fall. Där har jag fallerat. En viktig lärdom. Provar med detta som en riktig beskrivning: En fastighet med ett hus som är en villa.
Vad gäller mäklarens och säljarens beskrivning, så tror jag att det är allmänt accepterat att om det under rubriken vatten och avlopp står "Kommunalt vatten, Kommunalt avlopp", så betyder det att det är anslutet och att det inte finns några andra system. Om så var fallet, skulle det ju ha omnämnts under denna rubrik för att vara rätt.

• Gilla
Ann-Christin Asson och 4 till
  • Laddar…
Jag får tacka alla som bidragit med erfarenheter, råd och anvisningar, osv, osv. Hur denna situation kommer att kunna lösas på ett sätt som både jag och säljaren kan leva med är svårt att se just nu, men livet måste gå vidare. Jag bifogar en länk till Monty Pythons "Look at the bright side of life" som kan hjälpa att hålla humöret uppe.

• Gilla
Urban R och 6 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.