416 läst ·
11 svar
416 läst
11 svar
Köpte hus. Boytan större i annons men lägre i fastighetsförteckningen
Hej förstagångs husköpare här
Vi skrev förra veckan på för en villa där annonsen visade 167 boarea +21kvm biarea
Under påskrivningen förklarar de dock att huset ligger i fastighetsregistret som 135kvm med 40kvm biarea.
Men det visades istället upp ett nytt mätprotokoll från anticimex 2026-02-25 som vi fått och med och som jag bifogat här där det mätts upp. De förklarade att vi kan själva uppdatera i fastighetsregistret om vi vill?
87kvm entreplan
80kvm övervåning
21kvm biarea
Det framgår dock inte om uterummet som är kallt ingår i denna boarea. Just då var vi bara glada husköpare o skrev på ändå. Men vi upptäckte i samma veva efteråt att de plötsligt ändrat annonsen tillbaka till 135kvm och 40kvm biarea. Jag har dock screenshot på den gamla annonsen. Men hela förfarandet sätter lite avsmak och vi tänker att vi ändå dubbelkollar här om det är något vi bör tänka på?
Det är förstås viktigt för oss ur framtida försäljningssynpunkt att vi skall kunna skriva 167kvm + 21kvm biarea också utan att få problem och vi vill gärna det ska skötas korrekt
Vi har ju förmodat att uterummet inte ingår i boarean men det kanske den gör?
Finns det några andra fallgropar? Tror ändå vi slår i taket på fastighetsskatten om jag förstår det rätt.
Vi skrev förra veckan på för en villa där annonsen visade 167 boarea +21kvm biarea
Under påskrivningen förklarar de dock att huset ligger i fastighetsregistret som 135kvm med 40kvm biarea.
Men det visades istället upp ett nytt mätprotokoll från anticimex 2026-02-25 som vi fått och med och som jag bifogat här där det mätts upp. De förklarade att vi kan själva uppdatera i fastighetsregistret om vi vill?
87kvm entreplan
80kvm övervåning
21kvm biarea
Det framgår dock inte om uterummet som är kallt ingår i denna boarea. Just då var vi bara glada husköpare o skrev på ändå. Men vi upptäckte i samma veva efteråt att de plötsligt ändrat annonsen tillbaka till 135kvm och 40kvm biarea. Jag har dock screenshot på den gamla annonsen. Men hela förfarandet sätter lite avsmak och vi tänker att vi ändå dubbelkollar här om det är något vi bör tänka på?
Det är förstås viktigt för oss ur framtida försäljningssynpunkt att vi skall kunna skriva 167kvm + 21kvm biarea också utan att få problem och vi vill gärna det ska skötas korrekt
Vi har ju förmodat att uterummet inte ingår i boarean men det kanske den gör?
Finns det några andra fallgropar? Tror ändå vi slår i taket på fastighetsskatten om jag förstår det rätt.
Vi en eventuell framtida försäljning tar man såklart fram aktuella siffror enligt då gällande mätstandard och husets storlek vid det tillfället. Vad det står just nu har ingen betydelse den dagen.
Vad får ni för bo-/biarea om ni själva mäter? Det borde ju var väldigt enkelt att konstatera om uterummet ingår i Anticimex siffror eller inte?
Vad får ni för bo-/biarea om ni själva mäter? Det borde ju var väldigt enkelt att konstatera om uterummet ingår i Anticimex siffror eller inte?
Vi har inte tillträtt än. Inte ens handpenning är inne eftersom det bara gått 2 dagar! Även om vi självklart ämnar att betala den.useless skrev:
Vi en eventuell framtida försäljning tar man såklart fram aktuella siffror enligt då gällande mätstandard och husets storlek vid det tillfället. Vad det står just nu har ingen betydelse den dagen.
För att ett uterum ska räknas som boyta krävs att det är vinterbonat, har värme och är en integrerad del av bostaden (t.ex. ingång inifrån via dörr). Om det inte är vinterbonat och har värme ska det räknas som biarea.
Diskrepansen verkar bero på att de räknat in uterummet i boytan
EDIT: hmmm inte riktigt men kan nog vara en del av förklaringen iaf
Oroa er inte över att uppdatera siffrorna i fastighetsregistret, det kan ni göra vid nästa ordinarie fastighetsdeklaration. Sedan tar det några månader till taxeringsbeslutet och efter det förs siffrorna över från Skatteverket till Lantmäteriet och dyker upp i fastighetsregistret.
Jag gjorde detta vid senaste fastighetsdeklarationen, jag hade slarvat som ägare av mitt hus och inte mätt det. Tidigare siffror stämde inte, ytan angiven var för liten enligt dagens mätstandard.
Jag gjorde detta vid senaste fastighetsdeklarationen, jag hade slarvat som ägare av mitt hus och inte mätt det. Tidigare siffror stämde inte, ytan angiven var för liten enligt dagens mätstandard.
Redigerat:
Ja eller de förklarade det med att mätaren från Anticimex själv var förvånad över den stora skillnaden från originalregistret och fick mäta 2 ggr.M MrDizzy skrev:För att ett uterum ska räknas som boyta krävs att det är vinterbonat, har värme och är en integrerad del av bostaden (t.ex. ingång inifrån via dörr). Om det inte är vinterbonat och har värme ska det räknas som biarea.
Enl gamla så hamnar den på 135+40 =175
Medan den nya är på 167+21 =188kvm
Så oklart hur uterummet fördelats in här ändå
Försöker få tag på killen från Anticimex som mätt upp för tydligare svar också.
Vad räknas som vinterbonat då. Det är ju ett enkelt uterum kopplat till huset med dragdörrar och plåttak. Men är garanterat kallt.M MrDizzy skrev:För att ett uterum ska räknas som boyta krävs att det är vinterbonat, har värme och är en integrerad del av bostaden (t.ex. ingång inifrån via dörr). Om det inte är vinterbonat och har värme ska det räknas som biarea.
Den värmen som finns består av infravärme. Räcker det för att det ska räknas som vinterbonat?
Enl min erfarenhet så räknas inte det som viterbonat.Zeppan skrev:
Vinterbonad är isolering i golv, väggar o tak samt vinterglas.
Sen om och med vad det värmsupp med spelar inte så stor roll.
Jag kan ha fel , och hoppas då att någon annan rättar mig i så fall
Då är troligen hur man klassar uterummetZeppan skrev:
om 21kvm biyta är garage och de omklassat biytan till 40kvm så är det ju 19kvm skilland som då är exakt storleken på uterummet
Vet dock inte hur de räknat ut 167kvm ...
167-135 = 32kvm som är betydligt större än 19kvm
Klicka här för att svara