4 796 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
Hur avgör man om ett hus är rimligt prissatt?
Sida 1 av 2
Jag sitter och försöker förstå hur man bäst avgör om ett hus är rimligt prissatt innan man lägger bud.
Många verkar kolla slutpriser i området, tekniskt skick, driftkostnader och läge, men samtidigt kan två hus i samma område skilja ganska mycket beroende på skick och renoveringsbehov.
Hur brukar ni själva tänka när ni försöker värdera ett objekt innan budgivning?
Många verkar kolla slutpriser i området, tekniskt skick, driftkostnader och läge, men samtidigt kan två hus i samma område skilja ganska mycket beroende på skick och renoveringsbehov.
Hur brukar ni själva tänka när ni försöker värdera ett objekt innan budgivning?
Då jag letade hus senast (för många år sen') utgick jag från
A) summa jag har råd till
B) hus som passar familjen & mej
C) vad jag anser behöver åtgärdas inom viss tid
Rimlig prissättning är egentligen ointressant. Jag väljer ju område som passar min ekonomi och mina önskemål. Dessutom söker jag ett hus som skall passa mig många år framöver. Vad säljaren anser just hans hus är värt är inte relevant för mig.
Men det är väl inte fel att kolla snittpriserna i området innan man börjar leta.
A) summa jag har råd till
B) hus som passar familjen & mej
C) vad jag anser behöver åtgärdas inom viss tid
Rimlig prissättning är egentligen ointressant. Jag väljer ju område som passar min ekonomi och mina önskemål. Dessutom söker jag ett hus som skall passa mig många år framöver. Vad säljaren anser just hans hus är värt är inte relevant för mig.
Men det är väl inte fel att kolla snittpriserna i området innan man börjar leta.
Jag förstår hur du menar. Om huset passar familjen och ekonomin så är det kanske viktigare än exakt vad statistiken säger.
Samtidigt verkar många ändå kolla lite på snittpriser i området bara för att få en känsla för vad som är rimligt. men o andra sidan känns det väldigt tunt?
Samtidigt verkar många ändå kolla lite på snittpriser i området bara för att få en känsla för vad som är rimligt. men o andra sidan känns det väldigt tunt?
Snittpriset är en aspekt, avvikelsen från snittpriset kan man bara bedöma men ett fint hus kommer såklart vara värt mer och närmre det övre spannet för området.
I slutändan är värdet dagsaktuellt och vad en säljare och köpare kommer överens om, risken att ska vara en förslutaffär får man som köpare själv göra bedömningen kring då morgondagens pris är en okänd faktor som påverkas av primärt det nationella och internationella läget i ekonomin men även attraktionskraft i området.
Har man stabil ekonomi så är det inte lika kritiskt att köpa för rätt pris utan marknaden har mest troligt hunnit ikapp inom 10-15år och normalt bor man längre än så i hus
I slutändan är värdet dagsaktuellt och vad en säljare och köpare kommer överens om, risken att ska vara en förslutaffär får man som köpare själv göra bedömningen kring då morgondagens pris är en okänd faktor som påverkas av primärt det nationella och internationella läget i ekonomin men även attraktionskraft i området.
Har man stabil ekonomi så är det inte lika kritiskt att köpa för rätt pris utan marknaden har mest troligt hunnit ikapp inom 10-15år och normalt bor man längre än så i hus
Ja det där känns ganska vettigt faktiskt. Snittpriser kan väl ge en känsla för området men säger ju inte hela sanningen när skick, läge och tidpunkt kan skilja så mycket. Ju mer man läser här desto mer känns det som att man får försöka bygga ihop helhetsbilden själv.L Liljeros skrev:Snittpriset är en aspekt, avvikelsen från snittpriset kan man bara bedöma men ett fint hus kommer såklart vara värt mer och närmre det övre spannet för området.
Lägenheter kan man köpa lite mer lättsamt, dels har du normalt inte Lagfartskostnaden och dels så rör det sig normalt om lite lägre tröskel för att ändå sälja.
För det blir i många fall det det handlar om, att försvara den kontantinsats man stoppar i som i storstadsområdena kan vara ganska rejäl. Att tvingas sälja i fel läge kan göra att hela insatsen förloras.
I slutändan bör man ändå se ett boende som ett boende primärt och inte en investering. Det man landar i då är hur mycket av ens inkomster man är villig att lägga på detta.
Köp i glesbygd/landsbygd bör ses som ett rent köp likt bil, även renovering av dessa bostäder. Bankerna är också rent generellt lite mer restriktiva vid belåning av dessa fastigheter.
För det blir i många fall det det handlar om, att försvara den kontantinsats man stoppar i som i storstadsområdena kan vara ganska rejäl. Att tvingas sälja i fel läge kan göra att hela insatsen förloras.
I slutändan bör man ändå se ett boende som ett boende primärt och inte en investering. Det man landar i då är hur mycket av ens inkomster man är villig att lägga på detta.
Köp i glesbygd/landsbygd bör ses som ett rent köp likt bil, även renovering av dessa bostäder. Bankerna är också rent generellt lite mer restriktiva vid belåning av dessa fastigheter.
Det är väldigt enkelt. Om man lägger bud är det rimligt prissatt. Lägger man inte bud trots att man vill köpa är det inte rimligt prissatt.Sigtuna1 skrev:
Vad andra betalat för andra hus i området hör inte hit. Vad andra vill betala för huset man vill ha hör heller inte hit när man skall avgöra vad som är ett rimligt pris för en själv.
Eller så kan man säga att det rimliga priset är vad huset säljs för.
Det kan ge en bedömning om till vilket pris ett hus kommer att säljas för. Så det är en bra start, men det är ingen sanning. Det är ett sätt att snabbt sålla bort objekt man inte har råd med.Sigtuna1 skrev:
Jag brukar köpa bostäder för att bo i dem.och tänka så här:Sigtuna1 skrev:
- Värdet för mig är att ha en bostad.
- Priset är det jag behöver betala
- Det viktigaste vad gäller ekonomin är bara att jag skall ha råd att bo i huset om jag köper det. Vissa ser värdet som vad huset kan säljas för. Det är ett bra sätt att värdera saker på. När man skall bo i huset är det inte så viktigt vad huset kan säljas för.
- Men när man skall köpa dyra saker brukar jag gärna säga att det är mindre risk att köpa om man vet att det går enkelt att sälja och få tillbaka pengarna.
Det är alltid en avvägning. Men när man har hittat det perfekta objektet brukar det lösa sig. Antingen har man råd eller så är det inte värt pengarna hur fint det än är. Fokus på den egna ekonomin kommer in automatiskt.Sigtuna1 skrev:
Om man köper för att bo länge så blir ju vardagen och att ha råd att bo kvar egentligen viktigare än exakt vad marknaden säger just nu. Samtidigt känns det ändå lite tryggare att åtminstone ha en bild av prisnivån och hur objektet står sig mot liknande bostäder, så man inte råkar betala väldigt mycket mer än man behöver.
Snittpriser i området, vad liknande objekt har gått för tidigare samt vad andra budgivare är beredda att betala för just detta hus är egentligen enda sätten att få en uppfattning om vad marknaden anser. Utifrån detta får man sedan försöka komma fram till en ungefärlig siffra genom att ta hänsyn till de olika aspekter som finns. Främst läge, storlek, skick och uppvärmning.
Ibland kan man ju också se möjligheter eller problemområden som kan tänkas inverka på värdet. T ex när vi skulle köpa hus så fanns det en del smådetaljer som hade varit lätta att fixa men som man inte åtgärdat vilket sannolikt drog ner slutpriset en bit. För mig blev det då ett bra pris eftersom jag visste att vi kan fixa dessa saker utan att det kostar särskilt mycket egentligen. Helhetskänslan är viktig vid visningar så om vi säljer i framtiden är jag rätt övertygad om att vi kommer få mer då.
Gå på visningar är alltid bra att göra för man lär sig saker och får också höra och se en del matnyttigt. Är man lyhörd/bra på att läsa av folk och situationer kan man också ofta bilda sig en uppfattning vad de andra spekulanterna tänker och hur stort intresset verkar vara för huset. Svårast är om man ska köpa hus i glesbygd där det finns väldigt få referensförsäljningar och nästan ingen kommer på visningarna, då blir det ibland lite av en chansning.
I slutändan köper de flesta också hus för att bo i och trivas. Du kanske älskar att basta medan det för en annan spekulant är oväsentligt om det finns en bastu eller inte. Och så kanske du råkar ha din syster och alla barnens kusiner som de leker med hela tiden boendes på samma gata. Så du betalar ett par hundratusen mer än du annars skulle ha gjort vilket då blir det aktuella marknadsvärdet på huset. Du utgör ju också en del av marknaden. Så länge du tycker att det är värt det är det helt okej.
Ibland kan man ju också se möjligheter eller problemområden som kan tänkas inverka på värdet. T ex när vi skulle köpa hus så fanns det en del smådetaljer som hade varit lätta att fixa men som man inte åtgärdat vilket sannolikt drog ner slutpriset en bit. För mig blev det då ett bra pris eftersom jag visste att vi kan fixa dessa saker utan att det kostar särskilt mycket egentligen. Helhetskänslan är viktig vid visningar så om vi säljer i framtiden är jag rätt övertygad om att vi kommer få mer då.
Gå på visningar är alltid bra att göra för man lär sig saker och får också höra och se en del matnyttigt. Är man lyhörd/bra på att läsa av folk och situationer kan man också ofta bilda sig en uppfattning vad de andra spekulanterna tänker och hur stort intresset verkar vara för huset. Svårast är om man ska köpa hus i glesbygd där det finns väldigt få referensförsäljningar och nästan ingen kommer på visningarna, då blir det ibland lite av en chansning.
I slutändan köper de flesta också hus för att bo i och trivas. Du kanske älskar att basta medan det för en annan spekulant är oväsentligt om det finns en bastu eller inte. Och så kanske du råkar ha din syster och alla barnens kusiner som de leker med hela tiden boendes på samma gata. Så du betalar ett par hundratusen mer än du annars skulle ha gjort vilket då blir det aktuella marknadsvärdet på huset. Du utgör ju också en del av marknaden. Så länge du tycker att det är värt det är det helt okej.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 650 inlägg
Ni som lägger ner tid på att svara genomtänkt på den här frågan kanske ska gå in och läsa motsvarande tråd på Familjeliv, speciellt sista sidan:
https://www.familjeliv.se/forum/thread/83672844-hur-avgor-ni-om-en-bostad-ar-rimligt-prissatt/3
Man får ju ändå ge A for effort här, även om det är lättare på Familjeliv. Där har TS startat tråden under anonymt nick (det går att göra där) och börjar tidigt i tråden fiska efter "om det finns något verktyg". Och ta-daaa dyker det upp en vanlig icke anonym användare som tipsar om samma verktyg som vår TS här.
https://www.familjeliv.se/forum/thread/83672844-hur-avgor-ni-om-en-bostad-ar-rimligt-prissatt/3
Man får ju ändå ge A for effort här, även om det är lättare på Familjeliv. Där har TS startat tråden under anonymt nick (det går att göra där) och börjar tidigt i tråden fiska efter "om det finns något verktyg". Och ta-daaa dyker det upp en vanlig icke anonym användare som tipsar om samma verktyg som vår TS här.
vad tycker du om ?H HighFidelity skrev:Snittpriser i området, vad liknande objekt har gått för tidigare samt vad andra budgivare är beredda att betala för just detta hus är egentligen enda sätten att få en uppfattning om vad marknaden anser. Utifrån detta får man sedan försöka komma fram till en ungefärlig siffra genom att ta hänsyn till de olika aspekter som finns. Främst läge, storlek, skick och uppvärmning.
rimlig?
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-taby-park-taby-kommun-vinnarcirkeln-21684648
När man kollar slutpriser så behöver man också vara lite noga med att väga in tillfället/datumet och det finansiella läget vid tidpunkten. I vissa områden har huspriserna fluktuerat ordentligt.
När vi köpte för ca 15 år sedan köpte vi till ett "rimligt pris". Lågt tryck på marknaden och inte mycket till budgivning. 7-8 år senare, strax före pandemin, var det högtryck. Jättelåga räntor och låga boendekostnader generellt, så folk budade som galningar. Hus i samma område såldes då för ca 50% mer än vi gav.
Sedan kraschade det. Räntor och övriga kostnader ökade och folk började hålla hårt i plånboken igen.
Så slutpriserna som var strax före pandemin skulle man kunna kalla för överpriser i dagsläget
När vi köpte för ca 15 år sedan köpte vi till ett "rimligt pris". Lågt tryck på marknaden och inte mycket till budgivning. 7-8 år senare, strax före pandemin, var det högtryck. Jättelåga räntor och låga boendekostnader generellt, så folk budade som galningar. Hus i samma område såldes då för ca 50% mer än vi gav.
Sedan kraschade det. Räntor och övriga kostnader ökade och folk började hålla hårt i plånboken igen.
Så slutpriserna som var strax före pandemin skulle man kunna kalla för överpriser i dagsläget