A Alikzus skrev:
En majoritet av småhusen här är också byggda under 60-, 70- och 80-talet men de problem som det innebär. Så vi hamnade i ett suterränghus från sent 70-tal, för det låg där vi ville bo och hade en prislapp som var någorlunda acceptabel. Sakta men säkert så åtgärdar vi problemen. ;)

Vi hade ingen lukt när vi flyttade in, den kom dock efter intensivt regnande under andra halvan av 2023. Småbarn gjorde att man blev stressad och jag själv var rätt mycket sjuk vilket spädde på oron (det visade sig dock vara arbetsrelaterat och hade inget med huset att göra).

Vi har rivit ner tapeter, rivit bort överisolerade golv eller ytgolv som låg direkt på plattan samt fräst bort färg på väggar och golv. Ventilationen har fått sig en översyn både när det gäller tilluft (den var otillräcklig i källaren) och frånluft (vi har uppgraderat den befintliga F-ventilationen både när det kommer till flöde och frånluftspunkter). Suterrängplanet har fräsch luft idag utan några konstiga lukter och allt har torkat upp; borde inte vara några problem med gästsäng där nere (vilket vi inte skall ha) och soffa kommer det att bli i "gillestugan". Nästa steg är ny puts på väggarna, silikatfärg och lågbyggande ventgolv (Jape eller Platon), men det kommer att ta tid för vi gör det mesta själva och det rör sig om 115 kvm inklusive toalett med dusch och vi har fortfarande ett barn i förskoleålder. Entréplan har dock allt som vi behöver (förutom bra dusch) och är större än vår tidigare lägenhet, så vi klarar oss. 8-)

Precis som idag så var folk förr godtrogna, naiva, hoppades på det bästa, sket i det, tycker inte att det är så noga och så vidare.
Skönt att ni rett ut det mesta! Vi har två barn, 3 år och 1,5 år, så vi har väl inte oceaner av tid heller, men med lite hjälp av släkt och familj kan vi nog lösa ett rum. Det som känns skönt med detta nya huset är att alla andra rum är okej, och att resten av källaren var okej. Så dräneringen är ju tillräcklig för att man ska kunna använd utrymmet som hobby, förråd och tvättstuga mm. Övervåningen är 125kvm så vi behöver inte mer boyta heller 😊

Listan över gjorda renoveringar är rätt skön också, så jag avskräcks faktiskt inte av ett enda litet fuktpåverkat rum 😉

2022 - Källaren dränerad samt isolerad yttervägg. Separation av dagvatten och takavvattning, nya brunna, nya stammar från huset samt nytt inkommande vatten. Stammar utbytta invändigt till ca 90%. Insynsskyddad altan byggd. Ny plastmatta i kök.
2021 - Garagenedfart igensatt och ny trapp är gjuten. Stomme till friggebod uppförd. Ny mur. Påbörjat ombyggnation av tvättavdelning/badrum i källaren. Golvbrunn i pannrum. Slipat och lackat golv i gillestugan. Skifferplattor i matkällaren.
2020 - Ny bergvärmepump samt varmvattenberedare om 300l installerad.
2019 - Ombyggnation av sovrum.
2019 - Byte av resterande fönster till 3-glas isoler.
2017 - Nytt altantak.
2015 - Byte av radonsug.
2013 - 6 st nya fönster 3-glas isoler.
2009 - Nytt tak.
2008 - Nytt klinkergolv i källaren.
2006 - Installation av radonsug.
2005 - Renovering av badrum.
2001 - Byte till 3-glasfönster isoler, altandörr och fönster i badrum.
2000 - Uppförande av carport.
1999 - Ombyggnad toalett.
1998 - Bergvärme. Ekparkett i sovrum.
1996 - FTX - ventilation. Isolering av vind.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi löser det tack vare mina föräldrar (barnvakt) och min bror (arbetskraft) när det är moment som kräver eller underlättas av att inte vara ensam. Kan en av oss göra något på egen hand så får den andra bolla med barnen, matlagning och sådant.

Det kan tilläggas att vi valde bort ett hus i samma område på grund av att det luktade redan i entrén och var väldigt slitet invändigt. Det var dessutom bara marginellt billigare och den delvis inredda källaren var inte suterräng. Det tog ett år innan det blev sålt och då hade det nog gått ner nästan en halv miljon i pris.

Det där tyckte jag var en bra lista, så det måste ju ändå vara underhållet?

A Alikzus skrev:
Vi löser det tack vare mina föräldrar (barnvakt) och min bror (arbetskraft) när det är moment som kräver eller underlättas av att inte vara ensam. Kan en av oss göra något på egen hand så får den andra bolla med barnen, matlagning och sådant.

Det kan tilläggas att vi valde bort ett hus i samma område på grund av att det luktade redan i entrén och var väldigt slitet invändigt. Det var dessutom bara marginellt billigare och den delvis inredda källaren var inte suterräng. Det tog ett år innan det blev sålt och då hade det nog gått ner nästan en halv miljon i pris.

Det där tyckte jag var en bra lista, så det måste ju ändå vara underhållet?
Ja, man klarar inte småbarnsåren utan hjälp, tycker jag.

Ja men jag känner samma. Ett väl omhändertaget hus med mycket få problem. Man har nog bara missat det här med fukten under golvet. Och jag tror inte att man kan köpa hus utan att det finns nån grej som behöver fixas, såvida man inte köpet nybygge. Men det är väl charmen med att bo i hus, tänker jag!

R ritzzz skrev:
Ja, man klarar inte småbarnsåren utan hjälp, tycker jag.

Ja men jag känner samma. Ett väl omhändertaget hus med mycket få problem. Man har nog bara missat det här med fukten under golvet. Och jag tror inte att man kan köpa hus utan att det finns nån grej som behöver fixas, såvida man inte köpet nybygge. Men det är väl charmen med att bo i hus, tänker jag!
Nä, något kommer att dyka upp förr eller senare om man köper ett begagnat hus. Det är bara att acceptera det och gilla läget. Det börjar att förfalla i samma stund som det byggs. :P Jag försöker att se det som en hobby och vi tycker egentligen båda två att det är kul att hålla på; däremot skulle man vilja ha mer tid och pengar för att kunna hålla ett högre tempo, men så är det ju alltid. :P

Nu har vi varit på visning av det nya huset. Det visar sig att dräneringen inte är gjord runt hela huset, utan man valde att inte dränera där altanen (uppbyggd med tegel) står. Det innebär att en hel kortsida inte är dränerad. Hur stor påverkan kan det ha, tror ni? Rummen i källaren som ligger mot kortsidan är ett påbörjat badrum samt pannrum, så det kommer ju aldrig vara inredda rum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.