Senaste inläggen
Boränteroboten: "2,58%, Länsförsäkringar, 5 000 000, 3 månader (rörlig) ..." Christofe har uppdaterat sin ränta. Jämför din ränta på www.byggahus.se/ekonomi/borantor/
olof63: ser fantstisk ut, jag undrar när den var anlagd? ser inte ett enda ogräs :-)
Johan Fälldin: [citat] Även en politik som hanterar ett minskande behov av bostäder är ju i någon bemärkelse bostadspolitik. Vi hade ju för ett par decennier sedan en rätt omfattande rivningsvåg (med statligt stöd) i landsbygdskommuner som i allra högsta grad var bostadspolitisk, alldeles oaktat vad man anser om den. Däremot så ser vi ju att många kommuner har, och även framöver kommer att ha,
David Josefsson: [citat] Delar helt din bild - debatten har handlat allt för mycket om billigare hyresrätter och alldeles för lite om hur vi får hela Sverige att leva. Till att börja med vill jag dock påpeka att också i storstäderna vill en stor andel av befolkningen ändå bo i ett eget hus. Vi vill därför öka småhusbyggandet i hela Sverige, både i storstäderna och i resten av landet. Det gör vi
Amanda Palmstierna Mp: [citat] Vi vill ha statliga byggkrediter som är kopplade till olika villkor vad gäller hyresnivåer, för att få till nya hyresrätter med rimliga hyror
Nötegårdsgubben: I städer av klassiskt snitt har man normalt parker. Modern stads-/förortsplanering verkar dock dra mer åt grönområden, med vilket väl får förstås mer orörd skogs-/gärdesmark. Hur ställer ni er till att låta bygga tätare städer med ordentliga parker kontra glesare städer med grönområden?
Patrik Karlson: Det är rimligt att vi på sikt fasar ut bensin- och dieseldrivna trädgårdsmaskiner men jag tror inte att ett generellt förbud är den bästa vägen. I dag finns det redan mycket bra elektriska alternativ till exempelvis gräsklippare, häcksaxar och lövblåsare. De är tystare och ger inga avgaser. Liberalerna vill göra det fossilfria alternativet bättre och mer konkurrenskraftigt, snarare
Frerider: [citat] Ännu ett sätt för dom rika att bli rikare på sina bostadsbestånd kommer ju kontetan av detta bli.
Erik Jansson64: [citat] Mycket möjligt. Men, precis som du skriver, bör (den moderata) bostadspolitiken sättas i ljuset av före och efter Carl Bildt. Om jag inte missminner mig så var det "Carl Bildt med vänner" (faktisk titel tror jag) som i slutet på 1980-talet lade fram den nya bostadspolitiken som då också skapade förutsättningarna för nya Plan- och bygglagen och Boverket, som gällt sedan dess.
EH35: Har hus på höjd, och vägen upp blir ofantligt lerig nu när regnet har börjat komma. servitut på vägen upp så har inte möjlighet att göra om vägen korrekt idagsläget. Då jag inte riktigt har kunskaper i detta så ställer jag frågan här. Tanken är väl att dika lite snett mellan de röda områdena nermot det blå där vi har rätt stor höjdskillnad o h möjlighet att säkert leda
mats.3: [citat] Fladdersnurror har tillkommit efter allt skit som kärnkraftsmotståndarna har sagt och det är samma skitsnack när det gäller bensin och diesel bilar men när det fladdrar så går det upp och ner som ett vindkraftverk.
Markus Kallifatides: [citat] Vi socialdemokrater har, så vitt jag vet, verkat både för bildandet av naturreservatet och ca 50 nya lägenheter i anslutning till det. Stockholm behöver utvecklas på ett balanserat sett där varsam nybyggnation är ett inslag i samhällsutvecklingen. Markus Kallifatides (S)
FreQa: Nog kan man måla när det regnar... [bild] Skönt med tak men det börjar bli för fuktig nu efter alla regn...
fribygg: [citat] Detsamma!
Nilsson i Boda: [citat] Här är en riktig valkompass https://valkompass.rostaratt.com/ Prova om du vågar, du kanske har dina åsikter utanför Riksdagspartierna.
Johan Fälldin: [citat] Stämpelskatten är en lågt hängande frukt om vi ska tala skattereformer. Centerpartiet vill ju se en bred skattereform som skapar en helhet som gör att bostadsmarknaden fungerar bättre. Men ja, när det gäller stämpelskatten så är det inte så svårt att se problemen. Varje skattelättnad måste inte per automatik följas av en skattehöjning, och det är svårt att peka ut
Renoveringsrookien: På ett par ställen har jag lagat med fix, dessa kommer då synas även vid slipning om man inte har på något väl? Det finns inget impregnerande med lite ton i man kan dra på för att få det se mer unisont ut?
Alfredo: [citat] Om du frågar i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/feedback-pa-nya-sajten-lamnas-har.296893/#post-2731814 Kan säkert @Per Eskilsson eller någon annan hjälpa dig.
Nötegårdsgubben: [citat] Nej, det gör det inte. I synnerhet inte dagens generella strandskydd. [citat] Då förslår jag att ni lär er prioritera och försöker skydda det ni tycker är särskilt värt att skydda. [citat] Strandskyddet är ett generellt undantag från äganderätten, inte tvärtom. Med andra ord: Strandskydd går ordna utan att man gör generella undantag i äganderätten. Det system vi har nu
goranr: Dett tar 1-3 sekunder. Vi hade takmålare här. När dom också målade plåtdetaljerna målade dom även våra fönster (ej glaset🙂) svarta på andra våningen. Snygga teakfärgslaserade fönster innan, likt på första våningen. Så jag ska ta bort den svarta plåtfärgen. Vad jag förstår är Speedheater det bästa sättet för detta.
snuttjulle: Sitter idag ett 3fas 16A uttag ca 10cm under en JFB i egen kapsling. Har suttit en 3fas gren som gav upp då en av kablarna som va inkopplad blev skadad och brände då grenen. Allt är nu uppmätt och kollat så inget mer fel finns. Jag känner att en gren på 3 fas inte är optimalt utan skulle vilja sätta upp ett till uttag så båda anslutningskablarna kan sitta i riktiga uttag. Är det OK
Amanda Palmstierna Mp: [citat] Villor ja, men inte att bygga nya områden med enbart villor. Det är bra med flera olika typer av upplåtelseformer i ett område
Michael Andersson9843: [citat] Dvs 2 grupper från samma fas då blir det inte 400v emellan
BirgitS: [citat] Det är viktigt för samhället att barn får gymnasiebehörighet, eftersom barn som slås ut blir lättare offer för värvare inom gängkriminalitet etc. Tyvärr viktigare än att mer läsbegåvade barn kommer mer till sin rätt. Där kan ju faktiskt föräldrar se till att de blir mer stimulerade utanför skolan, det gjorde jag själv. [citat] [citat] Det finns kommunala skolor med
Amanda Palmstierna Mp: [citat] Det får man utreda.
Denwarp: Hej! Har idag ett litet hus enplanshus på 80m2 med fjärrvärme och ett vattenburet radiatorsystem från 1954, i badrummet har jag installerat golvvärmesystem med en shunt som är påkopplad i början och slutet av radiatorsystemet. Iom att radiatorsystemet är gammalt så funderar jag på att ersätta det helt och hållet med en luftvärmepump istället och bara låta fjärrvärmen gå till
Rabbithole: [citat] Ja, när det gäller begagnade bilar är det nog så. Och kanske hitta en äldre årsmodell som är så där i lite för bra skick
ConnyN: [citat] Okej, bra med ett förtydligande. Efter ert partis tidigare uttalanden om ”nedärvd essens”, om att islam är ett hot mot Sverige, och liknande så går det ju inte att automatiskt förstå vad ”känna sig svensk” konkret innebär. Vi har ju massvis av invandrade människor som väldigt gärna skulle köpa hus, flytta ut på landet osv. Min hållning (som ursvensk person sedan