Riksdagsledamot Miljöpartiet
· 31 inlägg
Hej,
jag heter Amanda Palmstierna och är riksdagsledamot för Miljöpartiet. När jag inte är politiker arbetar jag som miljöstrateg, och är landskapsarkitekt till min utbildning.
Vi i Miljöpartiet vill att alla människor ska kunna förverkliga drömmen om ett boende. Vi vill göra det lättare att köpa sin första bostad genom förmånliga startlån. Det ska också vara möjligt att bygga och renovera även där marknaden är svagare och det kan vara svårt att få bolån. Vi vill göra det billigare att energieffektivisera, till exempel genom bättre isolering och effektiv uppvärmning. Det sänker både energikostnaderna och klimatutsläppen. Vi vill ge förutsättningar för attraktiva samhällen där småhus, flerbostadshus, service, kollektivtrafik kan finnas sida vid sida. Det är viktigt att skydda naturen och vattnet, det behövs både för rekreation och biologisk mångfald, och för att mildra värmeböljor och översvämningar.
Hör gärna av er på amanda.palmstierna@mp.se om det är något ni vill diskutera efter att debatten är slut.
jag heter Amanda Palmstierna och är riksdagsledamot för Miljöpartiet. När jag inte är politiker arbetar jag som miljöstrateg, och är landskapsarkitekt till min utbildning.
Vi i Miljöpartiet vill att alla människor ska kunna förverkliga drömmen om ett boende. Vi vill göra det lättare att köpa sin första bostad genom förmånliga startlån. Det ska också vara möjligt att bygga och renovera även där marknaden är svagare och det kan vara svårt att få bolån. Vi vill göra det billigare att energieffektivisera, till exempel genom bättre isolering och effektiv uppvärmning. Det sänker både energikostnaderna och klimatutsläppen. Vi vill ge förutsättningar för attraktiva samhällen där småhus, flerbostadshus, service, kollektivtrafik kan finnas sida vid sida. Det är viktigt att skydda naturen och vattnet, det behövs både för rekreation och biologisk mångfald, och för att mildra värmeböljor och översvämningar.
Hör gärna av er på amanda.palmstierna@mp.se om det är något ni vill diskutera efter att debatten är slut.
Hur vill ni göra det billigare, ska det kanske ske genom riktade bidrag, generella bidrag, skatteavdrag eller kanske sänkt moms på isolering, värmepumpar och effektiva renbrännande eldstäder?Amanda Palmstierna skrev:
· 31 inlägg
Vi vill ha ett statligt stöd till energieffektivisering, som man kan söka oavsett om man bor i villa eller i flerbostadshusF fribygg skrev:
· 31 inlägg
· 31 inlägg
Alla förslag i vår budget är finansierade, vi har flera olika finansieringskällor https://www.mp.se/mps-budgetmotion-2026/F fribygg skrev:
Ännu ett sätt för dom rika att bli rikare på sina bostadsbestånd kommer ju kontetan av detta bli.Amanda Palmstierna Mp skrev:
· 31 inlägg
I nuläget är det bara villor som kan få stöd för energieffektivisering. Vi vill att också flerbostadshus, hyreshus och bostadsrätter, också ska kunna få stöd. Och vi har också ett renoveringsstöd för politiskt eftersatta områden, så det går att energieffektivisera utan att det ska gå ut över höjda hyror.Frerider skrev:
Amanda Palmstierna Mp skrev:
Hej,
Hör gärna av er på amanda.palmstierna@mp.se om det är något ni vill diskutera efter att debatten
Ni skriver att natur och vatten måste skyddas eftersom de behövs för rekreation och attraktiva samhällen. Hur går det resonemanget ihop med att ni samtidigt står bakom dammutrivningar (mindre anläggningar i små brukssamhällen) som kan innebära att uppskattade vattenmiljöer försvinner och att boendes närmiljö förändras radikalt? Även de människorna har väl en rätt till den livsmiljö de valt att bo i?Amanda Palmstierna Mp skrev:
Hej,
Ja exakt fastighetsägare får 60 procents rabat att höja värdet i sina fastigheter, detta kommer att gynna företag samt fastighetsägare alltså ett väldigt dåligt sätt att använda våra skattepengar.Amanda Palmstierna Mp skrev:
I nuläget är det bara villor som kan få stöd för energieffektivisering. Vi vill att också flerbostadshus, hyreshus och bostadsrätter, också ska kunna få stöd. Och vi har också ett renoveringsstöd för politiskt eftersatta områden, så det går att energieffektivisera utan att det ska gå ut över höjda hyror.
· 31 inlägg
Kulturmiljöer behöver också skyddas! Jag tror att det går att hitta lösningar där man både kan ta bort vandringshinder för fisk, samtidigt som man värnar kulturmiljöer. Man får se på varje plats unika förutsättningar. Jag tar med den här frågan.L Linelu skrev:Ni skriver att natur och vatten måste skyddas eftersom de behövs för rekreation och attraktiva samhällen. Hur går det resonemanget ihop med att ni samtidigt står bakom dammutrivningar (mindre anläggningar i små brukssamhällen) som kan innebära att uppskattade vattenmiljöer försvinner och att boendes närmiljö förändras radikalt? Även de människorna har väl en rätt till den livsmiljö de valt att bo i?
Amanda Palmstierna Mp skrev:
Vad är flerbostadshus, vilken eller vilka ägandeformer omfattas av den benämningen?
Så bostäder oavsett ägarform ,
privatbostad i villa & alla typer av flerbostäder samt kommunala & kommersiella fastighetsbolag med hyresrätter
och bostadsrätter, ..har jag förstått det rätt?
· 31 inlägg
Frerider skrev:
Med flerbostadshus menar jag hyreshus och bostadsrätterD Dilato skrev: