Som sagt. Vilken bil, oavsett märke, modell och biltyp som karosseri, ska man satsa på för att inte stå med huvudet under huven på helgerna eller känna sig osäker på om man kommer fram.

Gärna något som en händig, men ointresserad person kan meka själv vid behov.

Bakgrund. Grabben tog körkort. Gemensam bil köptes in. Jag ser aldrig bilen längre. Jag behöver något att ta mig runt i sporadiskt. Inga längre sträckor. Kan lika gärna vara en Skoda Fabia som en VW Multivan är det en praktisk mångsidig bil är det en bonus, inte ett krav.

Det mesta från 95-2010 brukar vara fungerande bilar. Håll dig borta från alla franska bilar och ford nyare än ca05. Amerikanska bilar ska man nog undvika, mest pga reservdelstillgången.

Skicket på en specifik bil är det viktigaste. Många mil är sällan ett bekymmer. Hur bilen har underhållits och yttre skick som rost är viktigt.

Sen brukar jag undvika att köpa av folk som säger sig vara mekaniker. Pga skomakarns barn.

• Gilla
Frerider och 2 till
  • Laddar…
Du och 19: vad har du för erfarenheter med franska bilar förutom hörsägen?

• Gilla
Prodigys och 3 till
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Håll dig borta från alla franska bilar och ford nyare än ca05.
Franska bilar lider fortfarande av ryktet de drog på sig under 70- och 80-talet när de skulle erövra världen med mest teknik. Men jag skulle säga precis tvärtemot dig idag. Håll dig borta från VAG's bilar från det här årtusenden - De har tagit över fransmännen stafettpinne när det gäller ingenjörslekstuga och dåligt testade konstruktioner som kostar skjortan att underhålla.
Franska bilar från de senaste 25 åren är oftast väldigt enkla och lättmekade konstruktioner med mycket god tillgång till billiga reservdelar.

Ford håller jag med att man ska undvika.

• Gilla
Pen och 5 till
  • Laddar…
På grund av egna erfarenheter skulle jag vilja rekommendera Kia Ceed eller Hyundai i30. Fick hjälp med AI att rekommendera bensin med 1,6-liters motor. Leta efter en fullservad med så lite rost som möjligt. Kolla att all elektronik fungerar (fönsterhissar, displayer mm). Lyssna efter oljud i framvagn. Kolla bromsskivor.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
K
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har haft en Clio II -05 och en Megane gen 2 - 04 och dessa har varit förvånansvärt problemfria.

De Peugeoter (307 cab och 408SW) jag kommit i kontakt med har däremot mest krånglat..

Körde en Citroen Xantia Activa -96 i 16 år utan problem, men även en Toyota Avensis -99 i 17 år.
Dock är jag medveten om att framförallt Xantian nog hade beteenden som andra kanske sett som problem eller varit nervös över, exempelvis när armen till höjdregulatorn hoppade 40mil hemifrån, jag visste ju vad som skett och fick sköta höjden manuellt tills jag tryckt dit armen igen, lite som att köra helikopter.
Idag har vi en Subaru Legacy -06 och Opel Zafira -05 som vi haft i 9 och 5år även dessa bara rullar även om Subarun fick byta koppling för 16 000 mil sen. En Audi A4 Quattro -05 är nyinköpt sen ett halvår så kan inte uttala mig än men än så länge inga problem. Den gick på 27 000

T Thomas_Blekinge skrev:
Har egen erfarenhet. Kommer inte att rabbla upp allt.

Frerider
Gamla franska bilar skulle jag undvikit, Toyota om du vill ha bil som strular lite men dom står sig högt i pris jämfört med franska..

MultiMan
Toyota.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
ylven ylven skrev:
På grund av egna erfarenheter skulle jag vilja rekommendera Kia Ceed eller Hyundai i30. Fick hjälp med AI att rekommendera bensin med 1,6-liters motor. Leta efter en fullservad med så lite rost som möjligt. Kolla att all elektronik fungerar (fönsterhissar, displayer mm). Lyssna efter oljud i framvagn. Kolla bromsskivor.
Vi åker kia sedan 2010 och absolut bästa bilen vi haft är en Kia rio gt.köpte den ny 2015 och går fortfarande som en klocka.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Toyota.
Frerider Frerider skrev:
Gamla franska bilar skulle jag undvikit, Toyota om du vill ha bil som strular lite men dom står sig högt i pris jämfört med franska..

Så en 5-10 år gammal Toyota Aygo är ett bra val?

Toyota helt klart.
Behöver du ingen stor bil så är Toyota Corolla ett givet val. Det finns många lite äldre fast med inte så många mil på mätaren till salu såg jag.
Lättmekade och hyfsat billiga delar om de mot all förmodan går sönder.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Frerider
Har aldrig ägt en Aygo men Corolla och Yaris är mycket tillförlitliga bilar, Aygon delar väl komponenter med Peugeot och Citroën, men den japanska mekaniken är väl mer problemfri än den franska..

Frerider Frerider skrev:
Har aldrig ägt en Aygo men Corolla och Yaris är mycket tillförlitliga bilar, Aygon delar väl komponenter med Peugeot och Citroën, men den japanska mekaniken är väl mer problemfri än den franska..
Aygo byggdes i Tjeckien och var exakt samma bil som Citroen C1 och Peugeot 107. Enda skillnaden var emblemet i grillen och ratten, men de var säkert mycket problemfriare på Toyotan.

• Haha
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.