BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Men idag skall skolorna till varje pris undvika F och då blir det där de satsar pengarna. Hade skolorna fått belöningar för varje A som erövras hade satsningarna sett annorlunda ut. Men detta är känsligt i Sverige.
Det är viktigt för samhället att barn får gymnasiebehörighet, eftersom barn som slås ut blir lättare offer för värvare inom gängkriminalitet etc. Tyvärr viktigare än att mer läsbegåvade barn kommer mer till sin rätt. Där kan ju faktiskt föräldrar se till att de blir mer stimulerade utanför skolan, det gjorde jag själv.
A Anders_Nilsson skrev:
Och det finns pengar till extra lärare för bokstavsbarn men inte för begåvade barn. Därav att de senare dras till vissa friskolor.
A Anders_Nilsson skrev:
Man kunde ju starta upp elitklasser på olika ställen, speciellt där man har låga resultat, men då klagar politikerna vars barn går i vissa skolor på att de begåvade behövs som motivationssoldater i skolorna med stora problem.
Det finns kommunala skolor med spetsutbildningar.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är viktigt för samhället att barn får gymnasiebehörighet, eftersom barn som slås ut blir lättare offer för värvare inom gängkriminalitet etc. Tyvärr viktigare än att mer läsbegåvade barn kommer mer till sin rätt. Där kan ju faktiskt föräldrar se till att de blir mer stimulerade utanför skolan, det gjorde jag själv.

Det finns kommunala skolor med spetsutbildningar.
Ja det är viktigt att barn på väg åt fel håll får stöd, men jag håller inte med om att det är viktigare än att vi driver fram en ny generation av högpresterande.

Skall Sverige ligga kvar i toppdivisionen behövs ytterst högpresterande. Annars blir tyvärr olagligheter ett alternativ för många. Du kan se hur det ser ut i länder som Bulgarien.

Och barnens utveckling skall inte behöva bero på om föräldrarna har tid, kunnande och pengar att stötta dem.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Ɓķķ
A Anders_Nilsson skrev:
Ja det är viktigt att barn på väg åt fel håll får stöd, men jag håller inte med om att det är viktigare än att vi driver fram en ny generation av högpresterande.

Skall Sverige ligga kvar i toppdivisionen behövs ytterst högpresterande. Annars blir tyvärr olagligheter ett alternativ för många. Du kan se hur det ser ut i länder som Bulgarien.

Och barnens utveckling skall inte behöva bero på om föräldrarna har tid, kunnande och pengar att stötta dem.
Precis så.

P
D djac skrev:
Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, man kan se förändringarna med MR
Ett samlingsnamn för flera olika slags hjärnskador, alltså?

P
D djac skrev:
De som gäller på en kommersiell marknad, det är och ska inte vara någon välgörenhet, avkastning till aktieägarna ska styra varje beslut och väx eller dö gäller, så bolagen ska växa både i storlek och lönsamhet.
Aha. Jag trodde ett tag att du med naturlagar syftade på lagar som styr hur naturen fungerar och inte på ekonomiska system påhittade av människor.
D djac skrev:
Som sagt så är detta testat av Akelius, han skulle ju gå in i en stor koncern och ville fokusera mer på undervisningen, fortfarande vara lönsamma men kanske lite mindre när pengarna behövdes till undervisning, det blev kaos och ramaskri, såklart.
Jag tvivlar inte alls på att det finns många allvarliga problem med friskolor, men att de skulle bero på naturlagar är lite långsökt.

• Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag tror inte att man ska kalla det skador, variation är nog mer korrekt, dessa har alltid funnits men konsekvenserna och lidandet blir mycket mer påtagligt i dagens samhälle än förr och jag tycker att man skulle prioritera att förstå detta ännu mer än man redan gör.
Förändringarna, skrev du. I så fall har de väl inte alltid funnits?

P
D djac skrev:
Ett exempel på när man får dålig avkastning på pengar är som regeringen gjort, pytsa ut lite pengar till böcker som en överraskning och vid fel tillfälle, då är terminen redan igång, planerna är gjorda och att köpa en ny ämnesbok mitt i det ger inte maximal utdelning.
Skolan är inte statlig längre (sen "några" år), så vad handlade ditt exempel om, lite mer konkret?

P
D djac skrev:
Är inte dessa reflektioner gamla, dvs har den diskussionen inte alltid funnits? Ofta är det föräldrar, vare sig det gäller skola eller fotboll, som anser att sitt eget barn är överlägset begåvat och inte borde behöva dras med att vara med medelmåttor.
Medelmåttor brukar inte vara problemelever. Det är de lågbegåvade i läsämnen och psykopaterna som ställer till det för övriga. De förstnämnda är oftast praktiskt begåvade och deras begåvning ska förstås tas tillvara bättre.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
H HenrikHuslöse skrev:
Varför inte bötfälla politikerna och tjänstemännen personligen?
Det kanske kan bli svårt att få ihop en politisk majoritet för sådan lagstiftning? (Åtminstone för första delen).

Redigerat:
P
D djac skrev:
Man testar ju olika alternativ för de särbegåvade och det hjälper framförallt med deras trivsel, särbegåvning kommer ofta med andra sociala svårigheter.
Hur ofta?

P
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, och?
Jag frågar än en gång vilken tidsperiod avsåg du?
Uppenbarligen var det ju inte alltid så att barn delades upp utifrån begåvning etc. "förr" (som var ordet du använde).
Vi bör nog hålla oss till s.k. modern tid, dvs efter andra världskriget.
Ett tag var det så i grundskolans högstadium att man kunde välja mellan allmän och särskild kurs i en del ämnen.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
D djac skrev:
De är inte särbegåvade.
Är det bara idiot savants du vill räkna till särbegåvade?

P
BirgitS BirgitS skrev:
Det är viktigt för samhället att barn får gymnasiebehörighet, eftersom barn som slås ut blir lättare offer för värvare inom gängkriminalitet etc.
Det är viktigare att de får lära sig sådant de har nytta av att kunna, eller sådan som intresserar dem. Skolan skulle nog behöva satsa mer på undervisning om influenceryrket.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ett samlingsnamn för flera olika slags hjärnskador, alltså?
För 30-40 år sedan talade man om MBD, Minor Brain Damage. Numera använder man mer politiskt korrekta uttryck men du har rätt i det du skriver.

A Anders_Nilsson skrev:
För 30-40 år sedan talade man om MBD, Minor Brain Damage
Om jag inte minns fel heter det Minimal Brain Damage..

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.