4 274 läst ·
332 svar
4k läst
332 svar
Hur kan den svenska skolan bli bättre?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 690 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 690 inlägg
Det är viktigt för samhället att barn får gymnasiebehörighet, eftersom barn som slås ut blir lättare offer för värvare inom gängkriminalitet etc. Tyvärr viktigare än att mer läsbegåvade barn kommer mer till sin rätt. Där kan ju faktiskt föräldrar se till att de blir mer stimulerade utanför skolan, det gjorde jag själv.A Anders_Nilsson skrev:
A Anders_Nilsson skrev:
Det finns kommunala skolor med spetsutbildningar.A Anders_Nilsson skrev:
Medlem
· Halland
· 4 634 inlägg
Ja det är viktigt att barn på väg åt fel håll får stöd, men jag håller inte med om att det är viktigare än att vi driver fram en ny generation av högpresterande.BirgitS skrev:
Det är viktigt för samhället att barn får gymnasiebehörighet, eftersom barn som slås ut blir lättare offer för värvare inom gängkriminalitet etc. Tyvärr viktigare än att mer läsbegåvade barn kommer mer till sin rätt. Där kan ju faktiskt föräldrar se till att de blir mer stimulerade utanför skolan, det gjorde jag själv.
Det finns kommunala skolor med spetsutbildningar.
Skall Sverige ligga kvar i toppdivisionen behövs ytterst högpresterande. Annars blir tyvärr olagligheter ett alternativ för många. Du kan se hur det ser ut i länder som Bulgarien.
Och barnens utveckling skall inte behöva bero på om föräldrarna har tid, kunnande och pengar att stötta dem.
Ɓķķ
Precis så.A Anders_Nilsson skrev:Ja det är viktigt att barn på väg åt fel håll får stöd, men jag håller inte med om att det är viktigare än att vi driver fram en ny generation av högpresterande.
Skall Sverige ligga kvar i toppdivisionen behövs ytterst högpresterande. Annars blir tyvärr olagligheter ett alternativ för många. Du kan se hur det ser ut i länder som Bulgarien.
Och barnens utveckling skall inte behöva bero på om föräldrarna har tid, kunnande och pengar att stötta dem.
Aha. Jag trodde ett tag att du med naturlagar syftade på lagar som styr hur naturen fungerar och inte på ekonomiska system påhittade av människor.D djac skrev:
Jag tvivlar inte alls på att det finns många allvarliga problem med friskolor, men att de skulle bero på naturlagar är lite långsökt.D djac skrev:
Förändringarna, skrev du. I så fall har de väl inte alltid funnits?D djac skrev:
Skolan är inte statlig längre (sen "några" år), så vad handlade ditt exempel om, lite mer konkret?D djac skrev:
Medelmåttor brukar inte vara problemelever. Det är de lågbegåvade i läsämnen och psykopaterna som ställer till det för övriga. De förstnämnda är oftast praktiskt begåvade och deras begåvning ska förstås tas tillvara bättre.D djac skrev:
Vi bör nog hålla oss till s.k. modern tid, dvs efter andra världskriget.BirgitS skrev:
Ett tag var det så i grundskolans högstadium att man kunde välja mellan allmän och särskild kurs i en del ämnen.
Det är viktigare att de får lära sig sådant de har nytta av att kunna, eller sådan som intresserar dem. Skolan skulle nog behöva satsa mer på undervisning om influenceryrket.BirgitS skrev:
Medlem
· Halland
· 4 634 inlägg