Hej!
vi ska byta stående panel till liggande panel. Likt stående panel tänker vi att brädorna ska vara i olika storlekar.

Brädorna är vanliga rektangulära (ej fasad).

fråga:
1. kan man lägga brädorna dikt an på varandra?
2. om 1 inte går pga vattensamling. går det är fasa båda ändarna 45grader och lägga dem dikt an.

MultiMan
Hur tänker du förhindra vatteninträngning bakom panelen? Liggande vanliga brädor kommer läcka in som ett såll. Det finns en anledning till att man använder spontade brädor.

Trä är ett levande material som ändrar form över tid vid fukt eller torka. Dikt an kommer det bara vara när det är nymonterat. Stående lockpanel och liggande spontant har utrymme för rörelser utan att det bli läckage.

När jag fick skarva min stående panel pga över 5 m långa brädor så snedsågande jag 45 grader, men både oljade, grundade och hade fogmassa i skarvarna. Det blev helt tätt och utan sprickor, även årtionden senare. Att snedsåga smala brädor är mycket lättare än att försöka snedsåga brädor på längden, men allt beror på maskinerna man har tillgång till.

Varför gå över ån efter vatten?

Thinh Tran Thinh Tran skrev:
Likt stående panel tänker vi att brädorna ska vara i olika storlekar.
Den är jag inte helt med på … Menar du lockläkt?

Thinh Tran Thinh Tran skrev:
Hej!
vi ska byta stående panel till liggande panel. Likt stående panel tänker vi att brädorna ska vara i olika storlekar.

Brädorna är vanliga rektangulära (ej fasad).

fråga:
1. kan man lägga brädorna dikt an på varandra?
2. om 1 inte går pga vattensamling. går det är fasa båda ändarna 45grader och lägga dem dikt an.
Jag rekomenderar att du monterar brädorna som förvandringspanel, till sådan kan man använda vanliga sågade brädor i olika bredder om man så önskar.

MultiMan
F fribygg skrev:
Jag rekomenderar att du monterar brädorna som förvandringspanel, till sådan kan man använda vanliga sågade brädor i olika bredder om man så önskar.
Aldrig hört termen, men det borde ju fungera även om det går åt många brädor!

MultiMan MultiMan skrev:
Det användes förr, liknar på sätt och vis fjällpanel men grövre utseende och möjligt att byggas med vanligt bondsågat virke.

Frerider
MultiMan MultiMan skrev:
Kan det vara såhär TS tänker?

• IMG_2260.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.