11 788 läst ·
161 svar
12k läst
161 svar
Valfri bil under 50000kr med minst besvär och kostnader
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 453 inlägg
2019 fick den ny uppsättning motorer i generationsskiftet.Isakare skrev:
När bytte Clio motorer ?? De äldre var bra, men nyare 0,9 och 1,2 är ju riktigt skräp.
Man får se till att hitta ett exemplar där ägaren inte använt handskfacket för mycket, gångjärnet är inte ett gångjärn, utan en plastbit som går av när den blivit böjd för många gånger !!!
För 3 år sen pysslade jag en del med en mycket välvårdad Clio -06 20" mil. Det mesta på bilen hängde på trekvart, trots det fina skicket känndes bilen väldigt sliten.
Annars är 1,5 dieseln som även sitter i Megane, Qashqai, Duster hygglig och snål
Tycker alltid det finns någon skarp kant, spricka eller smäll där det börjar smyga under, och sen är det kört. Då har du istället ett perfekt tätt skydd för fukten som gör att du inte ser eller kommer åt rosten.Isakare skrev:
Visst, segt att spruta varje, vartannat år.
Men är det på äldre bilar värda att bevara så behövs sällan så ofta eftersom man ändå inte kör vinter/dagligen.
Så nytt eller gammalt, min personliga åsikt är att flytande är helt överlägset om man tycker att bilen ska bli äldre än 10 år.
Allvetare
· Östergötland
· 4 375 inlägg
Yes, men inte lika klibbig som sågkedjeoljan. Vi testade lite olika oljor/medel inom rimliga pengar och sågkedjeoljan höll sig kvar längst... Linolja försvann väldigt fort från underredet men var perfekt att spruta in i balkar och andra hålrum. Vi satte en slang med massa småhål på på tryckluftsprutan och körde in i balkar m.m.M Mats_R skrev:
Visserligen besiktnings statistik från 2020 men det har kanske inte hänt så mycket sen dess.Bart skrev:
Som sagt. Vilken bil, oavsett märke, modell och biltyp som karosseri, ska man satsa på för att inte stå med huvudet under huven på helgerna eller känna sig osäker på om man kommer fram.
Gärna något som en händig, men ointresserad person kan meka själv vid behov.
Bakgrund. Grabben tog körkort. Gemensam bil köptes in. Jag ser aldrig bilen längre. Jag behöver något att ta mig runt i sporadiskt. Inga längre sträckor. Kan lika gärna vara en Skoda Fabia som en VW Multivan är det en praktisk mångsidig bil är det en bonus, inte ett krav.
Jag har varit och kikat på några bilar hos en del ”hederliga Harry handlare” under helgen. Jag måste tyvärr säga att många bilar runt 50000kr upplevs som riktiga vrak. Jag tycker 50000kr är ganska mycket pengar, men det köper inte mycket till bil tyvärr.
Är det den berömda enhörningen man måste hitta hos den nyblivna änkan?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 453 inlägg
Ja, när det gäller begagnade bilar är det nog så. Och kanske hitta en äldre årsmodell som är så där i lite för bra skickBart skrev:
Jag har varit och kikat på några bilar hos en del ”hederliga Harry handlare” under helgen. Jag måste tyvärr säga att många bilar runt 50000kr upplevs som riktiga vrak. Jag tycker 50000kr är ganska mycket pengar, men det köper inte mycket till bil tyvärr.
Medlem
· Uppland
· 2 667 inlägg
Förr sålde Hederlige Harry bilar värda 15000 privat för 50000. Jag vet inte hur det är idag men jag tror att bilar i den prisklassen ska köpas privat.Bart skrev:
Sist jag pratade med en bilförsäljare ville han lägga på mellan 20-30tkr på varje bil, så köper man en bil för 50tkr så är det en bil för 20-30tkr i värde resten är för företagets kostnader och vinster.H HenrikHuslöse skrev:
Du har säkert rätt. Jag vill bara inte åka runt till privatpersoner och känna och klämma. Jag hatar själv den typen av ”köpare” när jag säljer något. Så det fick bli bilhandlare nu.H HenrikHuslöse skrev:
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 713 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 713 inlägg
Hela debatten blir ju lite skruvad om man inte börjar med att förstå det mest grundläggande och lyckas skilja på slitdelar som återkommande behöver bytas och på dyra kostsamma fel.. blandar man ihop dessa så blir det väldigt oöverskådligt och bilprovningens statistik säger ingenting egentligen då vissa märken kört gratis kontroller hos märkesverkstan innan besiktning och då framstår dom som felfria hos bilprovningen.. men det beror ju bara på att felen nyss är fixade..
undvik franska bilar och ford , ford har enstaka modeller som inte är så tokiga men det är i stort sett ett skitmärke man bör undvika.. Dom bilar som är billigast i förhållande till årsmodell och mil är tyvärr inte marknadens fynd utan brukar i dom flesta fall dras med dyrt ägande och mycket dyra reparationer.. här återfinns franska bilar i stor skala
Har man en bra kunnig verkstad som är nära där man bor och jobbar som har bra rykte så är det oftast smart att köpa en bil dom gärna skruvar med..
Köper man sen en modell som fanns under många modellår med samma grejer så det finns en beg marknad för delar så kan det spara stora pengar om nåt ovanligt händer.. som motorras eller växellåda osv slitdelar köper man såklart nya delar
undvik franska bilar och ford , ford har enstaka modeller som inte är så tokiga men det är i stort sett ett skitmärke man bör undvika.. Dom bilar som är billigast i förhållande till årsmodell och mil är tyvärr inte marknadens fynd utan brukar i dom flesta fall dras med dyrt ägande och mycket dyra reparationer.. här återfinns franska bilar i stor skala
Har man en bra kunnig verkstad som är nära där man bor och jobbar som har bra rykte så är det oftast smart att köpa en bil dom gärna skruvar med..
Köper man sen en modell som fanns under många modellår med samma grejer så det finns en beg marknad för delar så kan det spara stora pengar om nåt ovanligt händer.. som motorras eller växellåda osv slitdelar köper man såklart nya delar
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden