Elektrikern dök upp på en tid som vi hade bokat om men blev insläppt av städerskan som råkade vara där då. Överenskommelsen via telefon var att han skulle ersätta tvättmaskinsbrytaren med ett dubbelt vägguttag med lock för badrum. När vi kom hem sent igår kväll möttes vi av detta. Är det här vägguttaget ens godkänd för badrum?

Det är ca 2 m mellan duschkranen o kontakten samt en liten vägg emellan. Ca 20 cm från tvättmaskinens tömningsslang o ca 35 cm från vattenkranen som tvättmaskinen ska kopplas in i (se bilderna).

• PXL_20260829_092327821.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PXL_20260829_092335981.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260820_084553428~3.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260829_090454143.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
ville37
  • Laddar…
Farstatjej90
Det ser ok ut, man brukar inte sätta "utomhusuttag" i badrum utan säkerheten kommer av uttagets placering...
Det finns bättre stänkskyddade uttag men jag tror inte du kommer undan regler om placering för att det sitter lock på uttaget.

Tillägg: observera också att även om uttaget skulle ha lock och vara tätt är det inte rätt mellan väggen och uttaget. Det är som sagt placeringen som gör det och att göra uttag "säkra" med typ lock och silikon och sånt det tror jag inte gör att reglerna följs bättre
..

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Tack för snabbt svar. Skönt att det är rätt gjort o godkänt. Men menar du att placeringen av vägguttaget inte är rätt i förhållande till kranen o tömningsslangen?
Tvättmaskinsbrytaren var monterad på den platsen när köpte huset (som är byggt 2010).

• Gilla
M2E
  • Laddar…
A
Ja det är ok. Uttaget hamnar i det oklassade utrymmet. Se bild nedan.

Elmateriel som är placerad i utrymmet, men utanför områdena, ska väljas med hänsyn taget till yttre påverkan
Så vilken typ av uttag det ska vara styrs helt av vad det kommer utsättas för i påverkan. Det är normalt ett vanligt torrt utrymme i det oklassade området (då räcker det med ett uttag utan skydd mot väta) om ni inte har stora problem med kondens och fukt i rummet. Det är ett större problem i sig.

• Dusch.png
    Skapa konto
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Titti65 Titti65 skrev:
Elektrikern dök upp på en tid som vi hade bokat om men blev insläppt av städerskan som råkade vara där då. Överenskommelsen via telefon var att han skulle ersätta tvättmaskinsbrytaren med ett dubbelt vägguttag med lock för badrum. När vi kom hem sent igår kväll möttes vi av detta. Är det här vägguttaget ens godkänd för badrum?

Det är ca 2 m mellan duschkranen o kontakten samt en liten vägg emellan. Ca 20 cm från tvättmaskinens tömningsslang o ca 35 cm från vattenkranen som tvättmaskinen ska kopplas in i (se bilderna).
AI (som jag vet inte alltid har koll o därför ställer frågan här) svarade så här gällande tömningsslang o kranen..... 🤔

"Elinstallationsreglerna (SS 436 40 00) säger att utrustning ska väljas efter de yttre förhållanden som råder. Att ha ett öppet uttag 35 cm från en kran och 20 cm från ett trycksatt avlopp innebär en uppenbar praktisk risk för stänk vid hantering, även om det ligger utanför duschzonen."

A
Ai är inte perfekt även om den sammanfattar det hyfsat.

Om uttaget kommer utsättas för vattenstänk så ska det absolut vara skyddat mot detta eller placeras på ett ställe där det inte utsätts för det. Men jag ser inte den risken på bilden och man brukar inte ta hänsyn till att avlopp springer läck och börjar spruta vattan och liknande.

Om du vill läsa på själv finns en gratis folder här från just SS 436 40 00: https://elstandard.se/wp-content/uploads/SEK_Badrum_2023_l.pdf

• Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Ai är inte perfekt även om den sammanfattar det hyfsat.

Om uttaget kommer utsättas för vattenstänk så ska det absolut vara skyddat mot detta eller placeras på ett ställe där det inte utsätts för det. Men jag ser inte den risken på bilden och man brukar inte ta hänsyn till att avlopp springer läck och börjar spruta vattan och liknande.

Om du vill läsa på själv finns en gratis folder här från just SS 436 40 00: [länk]
Tack för ditt förtydligande. Vi har hyfsat bra ventilation. Så känns något bättre rent säkerhetsmässigt. Samtidigt ville vi ha ett ip44-uttag med lock o det var vad sambon sa (hörde honom säga det 2 ggr t.o.m). Problemet är att vi beställde över telefon så finns ju ingenting skriftligt på detta. Hade han kommit på den överenskomna tiden som vi bokade om till hade vi varit hemma. Det enda "skriftliga" på ombokningen är vår kalender. 🙄

• Gilla
hsd
  • Laddar…
A
Du kan ju snällt fråga om inte elektrikern kan svänga förbi någon dag och byta det mot ett sådant du vill ha utan kostnad. Jag tror att de kommer att göra det i och med att det blev en miss från deras sida.

Annars kan du själv byta uttaget om du känner dig trygg med det. Det är ett enkelt jobb. Forumet hjälper gärna till där.

https://www.elsakerhetsverket.se/pr...-el/byta-vagguttag/byta-ett-jordat-vagguttag/

• Gilla
Titti65
  • Laddar…
Men med stickproppen isatt så har inte locket så stor inverkan, men det är klart att ni kunde dra ur stickproppen och fälla ner locket när ni ska ha vattenkrig, men locklöst får ni uppföra er.

Protte

• Gilla
Styrman_jansson och 16 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Men med stickproppen isatt så har inte locket så stor inverkan, men det är klart att ni kunde dra ur stickproppen och fälla ner locket när ni ska ha vattenkrig, men locklöst får ni uppföra er.

Protte
He he, mjo vi har ju inte vattenkrig så ofta ju! 😁 Men nä, vi har nu köpt en Kombinerad Tvättmaskin & Torktumlare så det blir bara den ena som kommer att vara upptagen. Vi ville spara det andra uttaget för eventuellt framtida byte av maskiner.

Titti65 Titti65 skrev:
He he, mjo vi har ju inte vattenkrig så ofta ju! 😁 Men nä, vi har nu köpt en Kombinerad Tvättmaskin & Torktumlare så det blir bara den ena som kommer att vara upptagen. Vi ville spara det andra uttaget för eventuellt framtida byte av maskiner.
Om ni bara har en maskin hade det bästa i det läget varit en kopplingsdosa med lämplig IP klass och ha den fast monterad med en separat brytare. Eller bara låta brytaren ni hade sitta kvar, varför ville ni byta?

Titti65 Titti65 skrev:
Med största sannolikhet kan du inte ha en maskin till inkopplad om du tänkt använda dem samtidigt

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Om ni bara har en maskin hade det bästa i det läget varit en kopplingsdosa med lämplig IP klass och ha den fast monterad med en separat brytare. Eller bara låta brytaren ni hade sitta kvar, varför ville ni byta?
För att slippa elektriker varje gång en maskin behöver servas eller bytas?

Om maskinen går sönder och behöver transporteras till verkstad måste en elektriker komma och koppla loss den, sedan måste en elektriker komma för att montera tillbaka den.

Det blir klart dyrt för ingenting vettigt utfört.

• Gilla
BaltzarH och 3 till
  • Laddar…
tommib
Gällande trådens ursprungsfråga kan det vara så att det där uttaget är ett Elko EKO05816 (E 1841450), dvs ett uttag som är godkänt för två separata faser. Om tvättmaskinsbrytaren är matad av en trefasgrupp (väldigt vanligt) och det tidigare satt två maskiner på varsin fas kanske elektrikern tänkte att man vill fortsätta ha det så. I så fall klokt tänkt i min mening. Det finns så vitt jag vet inga snygga* uttag med lock där man får mata med två separata faser, då hade det istället blivit en kopplingsdosa och två enkeluttag.

Om det är så är enkelt att ta reda på. Skruva av plasten och titta på hur insatsen ser ut. Ta en bild och lägg upp om du vill ha tolkningshjälp.

Det finns ingen anledning att ha IP44-klassade uttag där, vilket redan utretts, men om det var det ni beställde så är det förstås det ni ska få. Jag försöker bara lista ut varför elektrikern inte satte det.

* subjektivt, jag vet.

Edit:

Så här ser insatsen ut i ovan nämnda Elkouttag. Notera texten 440 V ~ samt LA/LB på höger sida med isolationsbarriären mellan.
1788084205337.png
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
blackarrow och 8 till
  • Laddar…
Farstatjej90
tommib tommib skrev:
Gällande trådens ursprungsfråga kan det vara så att det där uttaget är ett Elko EKO05816 (E 1841450), dvs ett uttag som är godkänt för två separata faser. Om tvättmaskinsbrytaren är matad av en trefasgrupp (väldigt vanligt) och det tidigare satt två maskiner på varsin fas kanske elektrikern tänkte att man vill fortsätta ha det så. I så fall klokt tänkt i min mening. Det finns så vitt jag vet inga snygga* uttag med lock där man får mata med två separata faser, då hade det istället blivit en kopplingsdosa och två enkeluttag.

Om det är så är enkelt att ta reda på. Skruva av plasten och titta på hur insatsen ser ut. Ta en bild och lägg upp om du vill ha tolkningshjälp.

Det finns ingen anledning att ha IP44-klassade uttag där, vilket redan utretts, men om det var det ni beställde så är det förstås det ni ska få. Jag försöker bara lista ut varför elektrikern inte satte det.

* subjektivt, jag vet.

Edit:

Så här ser insatsen ut i ovan nämnda Elkouttag. Notera texten 440 V ~ samt LA/LB på höger sida med isolationsbarriären mellan.
[bild]
Finns massa dubbeluttag man själv måste bygla som du rimligen kan mata med två olika faser?🤔

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.