11 308 läst ·
110 svar
11k läst
110 svar
Är vägguttaget ens godkänt?
Varje gång är ju att ta i kanske, har ingen statistik för gångtiden av en tvättmaskin men dryga 10 kanske 15 år brukar dom väl snurra. Service utförs väl normalt på plats. Utifrån att man önskade vattentålighet hade det dock ändå varit bäst att behålla fasta kopplingen på vägg.D Dilato skrev:
Jag hade nog själv föredragit uttag men jag bryr mig inte heller om stänkrisken i min tvättstuga.
Vågar nog påstå att det är ganska liten andel av Byggahus medlemmar som tar in elektriker för anslutning av tvättmaskin till en fast brytare. Är väl också ett jobb om man nu ska gradera som är ganska hanterbart för en ickeelektriker snarare än alla större ingrepp som diskuteras.
Ge exempel. Jag har faktiskt inte sett så många. Mina personliga favoriter, Aqua Stark och Elko Admiral är inte sådana man byglar. Även om man byglar dem så måste de vara godkända för 400 V. Även Norwesco har dubbeluttag som jag ibland använt pga att de är faluröda men samma där, internt sammankopplade och ej godkända för 400 V. Dessutom inte så snyggt med falurött i en tvättstugaFarstatjej90 skrev:
Visst finns det, t.ex. från Biltema/Jula men då är det som två enkelkapslingar bredvid varandra. Inte så snyggt i mitt tycke (jag sa ju att det var subjektivt...).
Dels är många byggahusare tungt kriminella, dels är det ett irritationsmoment oavsett hur ofta det behöver göras. Så uttag är nog vad jag skulle förorda. Inte minst för att maskinen som sådan gör sig bäst i ett område där inte fast anslutning krävs.L Liljeros skrev:Varje gång är ju att ta i kanske, har ingen statistik för gångtiden av en tvättmaskin men dryga 10 kanske 15 år brukar dom väl snurra. Service utförs väl normalt på plats. Utifrån att man önskade vattentålighet hade det dock ändå varit bäst att behålla fasta kopplingen på vägg.
Jag hade nog själv föredragit uttag men jag bryr mig inte heller om stänkrisken i min tvättstuga.
Vågar nog påstå att det är ganska liten andel av Byggahus medlemmar som tar in elektriker för anslutning av tvättmaskin till en fast brytare. Är väl också ett jobb om man nu ska gradera som är ganska hanterbart för en ickeelektriker snarare än alla större ingrepp som diskuteras.
Precis, det är nog såna här som åsyftas.tommib skrev:
Ge exempel. Jag har faktiskt inte sett så många. Mina personliga favoriter, Aqua Stark och Elko Admiral är inte sådana man byglar. Även om man byglar dem så måste de vara godkända för 400 V. Även Norwesco har dubbeluttag som jag ibland använt pga att de är faluröda men samma där, internt sammankopplade och ej godkända för 400 V. Dessutom inte så snyggt med falurött i en tvättstuga
Visst finns det, t.ex. från Biltema/Jula men då är det som två enkelkapslingar bredvid varandra. Inte så snyggt i mitt tycke (jag sa ju att det var subjektivt...).
https://www.biltema.se/bygg/elinsta...uttag-for-utomhusbruk-dubbel-svart-2000051352
Jag ska erkänna att jag har använt såna på fula ställen för att dela upp gammal trefas. (Medveten om att de inte är godkända att husera mer än typ 250V.)
Måste dom vara godkända för 400v om man har två separata faser?🤔 Alltså till två olika uttag i samma kapsling?tommib skrev:
Ge exempel. Jag har faktiskt inte sett så många. Mina personliga favoriter, Aqua Stark och Elko Admiral är inte sådana man byglar. Även om man byglar dem så måste de vara godkända för 400 V. Även Norwesco har dubbeluttag som jag ibland använt pga att de är faluröda men samma där, internt sammankopplade och ej godkända för 400 V. Dessutom inte så snyggt med falurött i en tvättstuga
Ja. Om det förekommer 400 V, vilket det gör mellan de två fasledarna, måste kapslingen vara godkänd för det. Alternativet är som sagt att dela upp det i en kopplingsdosa till två (tre) enfasmatningar och använda vanliga envängsuttag.
Sen kan man ju bryta mot reglerna, som skribenten ovan, om man vill men jag förväntar mig inte att en elektriker gör det. Riskerna i praktiken är nog väldigt små. Tyvärr är ju de länkade uttagen från Biltema också gräsligt fula.
Sen kan man ju bryta mot reglerna, som skribenten ovan, om man vill men jag förväntar mig inte att en elektriker gör det. Riskerna i praktiken är nog väldigt små. Tyvärr är ju de länkade uttagen från Biltema också gräsligt fula.
Det står att biltema är 250v i specifikationen?tommib skrev:
Ja. Om det förekommer 400 V, vilket det gör mellan de två fasledarna, måste kapslingen vara godkänd för det. Alternativet är som sagt att dela upp det i en kopplingsdosa till två (tre) enfasmatningar och använda vanliga envängsuttag.
Jo, varje uttag för sig är 250 volt, och det är 2 separata sådana uttag fast med en gemensam kabelingång.Farstatjej90 skrev:
Internt är dom vad jag förstår helt isolerade från varandra elektriskt så man måste dra separata kablar mellan dom, så visst kan det vara två olika faser, en till varje uttag och sedan delad nolla och jord.
Men som sagts redan, hiskeligt fula att sätta upp inomhus på vit vägg.
I verkligheten kan man säkert ta vilket två/fyr-vägs uttag som helst där man internt har dragit kabel för att förbinda brunnarna och splitta bort faskabeln och mata med fler faser, jag är säker på att även ett uttag märkt 250 volt inte är farligt även med två faser, isolationsavstånden är bättre än så (det är ju bara att titta på en flerfaskabel internt, vad är avståndet mellan kopparledarna där?
Men det blir ju en väldigt olaglig installation om inte ens materialet är av godkänd kvalitet.
Ah ok! Det var så jag menade också, fattade inte varför jag fick svaret att dom måste vara klassade för 400v.
Tror dessutom inte det stämmer för det här uttaget marknadsförs med just möjligheten att koppla två olika faser och det är också klassat för 230v.
Så någon har missförstått något här och jag gissar att det inte är Schneider..
Tror dessutom inte det stämmer för det här uttaget marknadsförs med just möjligheten att koppla två olika faser och det är också klassat för 230v.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkos är klassade 440v, Schneider borde ha samma klassning men har istället valt 2x250v vilket är märkligt då det är 1 apparat och inte 2Farstatjej90 skrev:
Ah ok! Det var så jag menade också, fattade inte varför jag fick svaret att dom måste vara klassade för 400v.
[bild]
[bild]
https://www.elbutik.se/product.html...1ZBUjk8erSyvqih_4HuCs_yoVG_YpZthoCH_wQAvD_BwE
Ja, faktiskt. De står bara 250V samtidigt att det är tänkt för två olika faser. Ingen skillnad mot Biltemas då ...J J-banan skrev:
https://download.se.com/files?p_enD...FR1759401_03.pdf&p_Doc_Ref=WDE0XXXX7_HW_SV_FI