204 läst ·
10 svar
204 läst
10 svar
Bostadsvalet 2026: Så vill partierna lösa Sveriges bostadsproblem
På konsumentens sida
· 3 656 inlägg
Ska vi ha skattelättnader för den som räddar ett ödehus, ta fram ett bygglovsfritt hus som får byggas i hela landet, eller bygga fler hyreshus i villaområdena och återinföra fastighetsskatten? Vi går igenom de åtta riksdagspartiernas bostadspolitik inför valet den 13 september.
Du kan läsa artikeln här: Bostadsvalet 2026: Så vill partierna lösa Sveriges bostadsproblem
Du kan läsa artikeln här: Bostadsvalet 2026: Så vill partierna lösa Sveriges bostadsproblem
"Köpet finansieras oftast med lån, vilket gör räntor, amorteringskrav och bolånetak viktiga."
Jag skulle säga ägandet totalt sett.
Tyvärr inte många som köper bostad med målet att bara köpa med lån under en begränsad tid. Lån skaffa de flesta och sitter kvar med, ännu hellre höjer i takt med värdeökning och renoveringsbehov.
Hade man haft lite stolthet kvar och verkligen vill äga sitt boende hade priserna varit betydligt lägre pm kalkylen ska inkluderar amortering från 85-90% ner till 0%
Tyvärr inte många som köper bostad med målet att bara köpa med lån under en begränsad tid. Lån skaffa de flesta och sitter kvar med, ännu hellre höjer i takt med värdeökning och renoveringsbehov.
Hade man haft lite stolthet kvar och verkligen vill äga sitt boende hade priserna varit betydligt lägre pm kalkylen ska inkluderar amortering från 85-90% ner till 0%
Sitter man med 0 kr i lån på ett hus som är värt ett sex siffrigt belopp och sedan har små skrammel sparat på konto, aktier eller fonder så bör man inte vara stolt...P Pligg85 skrev:"Köpet finansieras oftast med lån, vilket gör räntor, amorteringskrav och bolånetak viktiga."
Självklart ska man ha sparkvoten i balans till amortering och är det frågan om sexsiffrigt hus ska det väl vara rejäl slant på konton istället.G Greger_08 skrev:
Jag kan känna detsamma. Lämna människor i fred.P pmd skrev:
Men så inser jag ju hur politiskt reglerat detta är. Detaljerade regler på alla nivåer. Ingen frihet. Och då uppstår ju en politik kring frågan.
Min viktigaste fråga är liberaliseringar och då att de som idag arbetar med detta förlorar jobbet och byter karriär till någon mer produktiv verksamhet i samhället. Det måste blir färre som får sin försörjning ur reglering av bostäder och att jävlas och kontrollera andra. Tyvärr tror jag inget parti brinner för detta.
Redigerat:
Det beror också på för jag behövde inte låna pengar till mitt hus och det föll mig aldrig i tanken att ändå belåna det och spekulativt lägga in de pengarna på börsen. Även om jag förstår resonemanget. Det är skönt att inte ha några lån alls...P Pligg85 skrev:"Köpet finansieras oftast med lån, vilket gör räntor, amorteringskrav och bolånetak viktiga."
P pmd skrev:
I en värld/ett land/ett område där alla människor är hyggliga och förnuftiga finns inget behov av bostadspolitik.Claes Sörmland skrev:
Jag kan känna detsamma. Lämna människor i fred.
Men så inser jag ju hur politiskt reglerat detta är. Detaljerade regler på alla nivåer. Ingen frihet. Och då uppstår ju en politik kring frågan.
Min viktigaste fråga är liberaliseringar och då att de som idag arbetar med detta förlorar jobbet och byter karriär till något mer produktiv verksamhet i samhället. Det måste blir färre som får sin försörjning ur reglering av bostäder och att jävlas och kontrollera andra. Tyvärr tror jag inget parti brinner för detta.
Tyvärr finns det väldigt få såna. 😟
Jag är glad att vi har bostadspolitik, åtminstone på lokal nivå, så att man kan behålla en viss standard och slipper ”slumifiering”.
Man kunde önska att prismekanismen vore tillräcklig för att säkerställa en viss standard, och det kanske går i vissa fall. I andra inte.
Sen får man väl sätta ribban för ens ambitioner på en rimlig nivå. Att förhindra uppkomsten av favelor känns absolut görligt på lokal nivå. På nationell nivå är det lite jobbigare. På världsnivå är det toppkört.
Spekulativt?Farstatjej90 skrev:
Världens alla bolag och index.
Var placerar man sina pengar annars?
Bolag som finns idag och imorgon som har en fungerande agenda och en plan för att fortsätta generera mervärde som de gjort i decennier?
Spekulativt? Näe.
En riktig jäkla börsras nu som vi inte sett på decennier så vi blir bombad tillbaka till ja....
April 2025 var kasst. Mindre än 1.5 år investering utraderad. Buhu.
Eller katastrof och domedag. Halva börsvärdet borta. Då ligger vi bara påtagligt högre än vid Covid.
Bara köpa.
Spekulativt. Ja herregud vad man ska få höra.
Klicka här för att svara