Hej!

Har idag ett litet hus enplanshus på 80m2 med fjärrvärme och ett vattenburet radiatorsystem från 1954, i badrummet har jag installerat golvvärmesystem med en shunt som är påkopplad i början och slutet av radiatorsystemet.

Iom att radiatorsystemet är gammalt så funderar jag på att ersätta det helt och hållet med en luftvärmepump istället och bara låta fjärrvärmen gå till varmvatten och slingorna i badrumsgolvet. Skulle vara ett rent helvete om man en dag behöver byta ut alla rör som ligger under golvet och därav uppstod denna tanke.

Är de här en rent av dålig ide eller är den bra?

Såhär ser planlösningen ut och tänker att jag placerar luftpumpen där jag ritat rött

• 49759808-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Luftpumpens placering stämmer.

Men man kan inte ersätta alla elementen, och ibland vill man stänga om sig i sitt rum.

Plus om man är överkänslig för allergier. Även den som inte är allergisk behöver vänja sig, första vintern.

Bäst är nog att köra parallellt, första vintern, och känna efter hur det funkar för en själv.

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Varför skulle du behöva byta ut alla rör?

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Varför skulle du behöva byta ut alla rör?
Dom lär väl inte hålla hur länge som helst tänker jag

D Denwarp skrev:
Hej!

Har idag ett litet hus enplanshus på 80m2 med fjärrvärme och ett vattenburet radiatorsystem från 1954, i badrummet har jag installerat golvvärmesystem med en shunt som är påkopplad i början och slutet av radiatorsystemet.

Iom att radiatorsystemet är gammalt så funderar jag på att ersätta det helt och hållet med en luftvärmepump istället och bara låta fjärrvärmen gå till varmvatten och slingorna i badrumsgolvet. Skulle vara ett rent helvete om man en dag behöver byta ut alla rör som ligger under golvet och därav uppstod denna tanke.

Är de här en rent av dålig ide eller är den bra?

Såhär ser planlösningen ut och tänker att jag placerar luftpumpen där jag ritat rött
Radiatorrör håller länge. Vattnet i kretsen byts inte ut (särskilt ofta) så det lilla syret oxiderar en liten del av metallen och är sedan förbrukat och ingen mer oxidation sker innan nytt vatten tillsätts. Se bara till att det inte läcker.

Luftburen värme är avsevärt sämre komfort än vattenburen. Låter relativt mycket och ger väldigt ojämn värme. Sovrumsdörrarna måste stå öppna när det är kallt för att få in värme.

Om fjärrvärmen är dyr så byt till luft-vatten.

Om du absolut vill ha enkel AC på sommaren så kan L-L pumpen vara vettig men då som komplement till fjärrvärmen på vintern, inte ersättning. Låt vattenburna fortsätta vara igång i sovrum och badrum för god komfort.

• Gilla
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Radiatorrör håller länge. Vattnet i kretsen byts inte ut (särskilt ofta) så det lilla syret oxiderar en liten del av metallen och är sedan förbrukat och ingen mer oxidation sker innan nytt vatten tillsätts. Se bara till att det inte läcker.

Luftburen värme är avsevärt sämre komfort än vattenburen. Låter relativt mycket och ger väldigt ojämn värme. Sovrumsdörrarna måste stå öppna när det är kallt för att få in värme.

Om fjärrvärmen är dyr så byt till luft-vatten.

Om du absolut vill ha enkel AC på sommaren så kan L-L pumpen vara vettig men då som komplement till fjärrvärmen på vintern, inte ersättning. Låt vattenburna fortsätta vara igång i sovrum och badrum för god komfort.
Så de är alltså ingen fara fast än rören är 72år? Har ingen aning om hur rören ser ut under golvet men föreställde mig nästintill sönderrostat, kanske så inte är fallet

• Gilla
BTott
  • Laddar…
Magnus E K
Jag skaffade LLVP trots vattenburet system (dock ej fjärrvärme, finns inte på den här lilla orten) eftersom en standardinstallation med luft-vatten-värmepump skulle blivit mycket dyrare (runt 100k jämfört med 20k; detta var 2017). Bor själv så inga problem med att hålla dörrar öppna och värmer hela boendevåningen (76 kvadratmeter, enplanshus med källare från 1963) med den oavsett hur kallt det är. Ljudet på lågt fläktläge är snarast sövande på natten (fast inte alltid knakningarna som kan bli vid avfrostning). Har även haft nytta av kyla på sommaren ibland.

D Denwarp skrev:
Så de är alltså ingen fara fast än rören är 72år? Har ingen aning om hur rören ser ut under golvet men föreställde mig nästintill sönderrostat, kanske så inte är fallet
I normala fall håller de oändligt länge. Morsan är 100 år och visar naturligtvis inga tecken på att rosta.
Mina egna är 75 år och de är i utmärkt skick.
Så att skrota ett vattenburet värmesystem på grund av eventuella framtida problem, är en utomordentlig dålig idé.

• Gilla
OFP och 13 till
  • Laddar…
Karrock
D Denwarp skrev:
Här är en bit 55 år gammalt rör som jag råkade bila hål på. Noll påverkan invändigt.
Skicket beror som @Intet säger helt på hur mycket systemet har läckt/fyllts på historiskt.

• 20260831_141309.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ulfben och 11 till
  • Laddar…
Jag skulle behålla det vattenburna systemet och radiatorer under fönstren som motverkar "kallras".

• Gilla
fribygg och 6 till
  • Laddar…
D Denwarp skrev:
Andra har svarat på det mesta här men jag undrar lite över när du skriver "under golvet".

Vanligtvis går radiatorrör över golvet och är synliga och större läckage blir snabbt synliga. Mindre läckage dunstar ofta bort men märks på att systemet måste fyllas med vatten, och det leder som sagt till mer rost osv.

Det som brukar gå under eller snarare i golvet är golvvärme, den antog jag var installerad långt senare samt brukar vara plastslang snarare än metallrör.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag skaffade LLVP trots vattenburet system (dock ej fjärrvärme, finns inte på den här lilla orten) eftersom en standardinstallation med luft-vatten-värmepump skulle blivit mycket dyrare (runt 100k jämfört med 20k; detta var 2017). Bor själv så inga problem med att hålla dörrar öppna och värmer hela boendevåningen (76 kvadratmeter, enplanshus med källare från 1963) med den oavsett hur kallt det är. Ljudet på lågt fläktläge är snarast sövande på natten (fast inte alltid knakningarna som kan bli vid avfrostning). Har även haft nytta av kyla på sommaren ibland.
Du har en poäng här.

Jag tycker att komforten är avsevärt sämre men alla gör så klart inte det. Är de tidigare i tråden beskrivna nackdelarna med luft-luft inget som TS stör sig på så kan det så klart vara en rimlig installation. Men jag hade som sagt inte valt den annat än som komplement om jag ändå ville ha AC för sommaren.

Karrock Karrock skrev:
Här är en bit 55 år gammalt rör som jag råkade bila hål på. Noll påverkan invändigt.
Skicket beror som @Intet säger helt på hur mycket systemet har läckt/fyllts på historiskt.
Ojj vad fint de såg ut! Då får de allt bli till att skrota denna ide med luftvärmepump istället 😃 nu när jag tänker efter så såg dom gamla gjutjärnsrören till avloppet extremt fina ut också när jag bytte dom

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Andra har svarat på det mesta här men jag undrar lite över när du skriver "under golvet".

Vanligtvis går radiatorrör över golvet och är synliga och större läckage blir snabbt synliga. Mindre läckage dunstar ofta bort men märks på att systemet måste fyllas med vatten, och det leder som sagt till mer rost osv.

Det som brukar gå under eller snarare i golvet är golvvärme, den antog jag var installerad långt senare samt brukar vara plastslang snarare än metallrör.

Du har en poäng här.

Jag tycker att komforten är avsevärt sämre men alla gör så klart inte det. Är de tidigare i tråden beskrivna nackdelarna med luft-luft inget som TS stör sig på så kan det så klart vara en rimlig installation. Men jag hade som sagt inte valt den annat än som komplement om jag ändå ville ha AC för sommaren.
Ja dom går tyvär under golvet, därav min oro att jag skulle behöva byta ut det en vacker dag

Du behöver ju iaf. inte skrota systemet innan det verkar vara trasigt. Det finns ju också alternativet om systemet börjar läcka och rören ligger typ ingjutna i golvet eller liknande, att dra rören på annat sätt och lämna de trasiga i golvet. Men först när det går sönder skulle jag undersöka kostnaderna för att laga systemet och ställa de mot en L/L VP.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Karrock
Att byta för att byta är ingen mening för de flestas prioriteringar och budget. Men att lägga moderna skarvfria ledningar den dag du gör om de större golven kan vara värt att prioritera.

Om behov uppstår går det förstås (om man hjälpligt kan lista ut systemets uppbyggnad och inte har en massa dörrar) att överge rören i golvet och dra helt nytt längs golvlisterna.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.