Byggahus.se
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag har stängt den här tråden. Starta en ny tråd för ämnet du vill diskutera här i delforum Bostadspolitik: https://www.byggahus.se/forum/forums/bostadspolitik.148/
4 svar · 3,6k läst
·
S
sebastiannielsen: [citat] Ja men det borde också gälla: Om man inte tar emot vården (även om man inte begår nya brott). samt de som inte begår brott. Dvs bedömer chefsöverläkare eller högt uppsatt på socialen att du riskerar att hamna i (grov) kriminalitet, blir du erbjuden vård för att avhålla dig från den kriminella banan. Vägrar du vården, ja då blir det arbetsfängelse. Då både man
476 svar · 39,4k läst
·
P
Pligg85: [citat] En av fastigheterna jag kikade på var just föräldrar som sålde "dotterns" De var väl inte helt nöjda när dottern fick för sig att studera igen då det var för jobbigt att arbeta. Jag hörde på omvägar att de köpt det och att hon skulle betala tillbaka i den takt hon kunde.
10 svar · 471 läst
S
skanfals: Nu har Länsstyrelsen (Skåne) kommit med ett besked och det blev avslag. Givetvis kommer jag att överklaga, inte minst då Kallekula som hade en kombipanna fick sin ansökan beviljad. Som tidigare nämnt hade jag en CTC Total som primärt är gjord för eldrift. I den färska energideklarationen specificeras pannan också som en elpanna. Därtill har huset den sämsta energiklassen (G), som
247 svar · 32,6k läst
·
C
Cerb: [citat] Men det finns väl andra utgifter man kan hålla igen med. Man får helt enkelt prioritera lite. Varmt inne vs. Många julklappar under granen Osv.
7 svar · 382 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Tydligt i alla fall att bostadsrätter som JM bygger är en riskabel affär för konsumenten. Företaget agerar inte som en seriös aktör. Tyvärr tycks det ju fungera, av 33 köpare har man ju nu skrämt bort eller tröttat alla utom tolv som är kvar i processen.
62 svar · 10,1k läst
·
M
mnils: [citat] Det är en fri artikel men du måste registrera dig för att kunna läsa den. Affärsvälden är för övrigt en av väldigt få tidningar som det faktiskt är värt att betala för i Sverige idag, vettiga krönikor (nästan alla) och analyser. Är du private banking kund hos Nordnet får du 6mån gratis och sedan 50% rabatt i fortsättningen.
11 svar · 1,4k läst
D
daVinci: Det vore rätt ur moraliskt synvinkel av staten att ta bort regleringen. Det är en fråga mellan långivare och låntagare. Med det sagt så skulle det kanske inte hända så mycket ifall staten tog bort regleringen. Bankerna lär inte vilja öka sin risk. Så vi skulle ändå stå med samma belåning som idag. Nu kan någon säga att då är ju regleringen onödig. Och det stämmer med ett
9 svar · 2,8k läst
A
ArneTW: [citat] Varför bry sig om ett obebott hus? Finns väl inget klimatsmartare än ett dåligt isolerat kallställt hus som värms tre veckor om året då det används om man jämför med ett välisolerat som har grundvärme året runt och kostade väsentligt mer resurser att bygga/renovera... /ATW
33 svar · 7,0k läst
Swetrot
Swetrot: [citat] De flesta kommuner anser att deras markägande är av strategisk art. Skall de göra något med den så handlar det om att skapa många tomter, ordna industrimark för företagsetableringar, reservera mark för kommande infrastruktursatsningar, ha mark att kunna byta med när man vill komma åt andra markområden, skapa buffertzoner mot störande verksamhet, skydda vattentäkter,
6 svar · 1,3k läst
P
Pligg85: [citat] Tror och hoppas också på att folk generellt har passat på att buffra kapital och gjort kloka investeringar så hushållen inte bara lekt upp alla pengar. Så de verkligen fått något av dessa extremt goda år annat än växlat upp livsstilen och sitter med fulla lån och leasing/låneavtal med noll på kontot varje månad
14 svar · 1,9k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Hade du inte rätt att ta gas från nätet 1 februari omfattas du inte, även om du senare kan skaffa en ny sådan rätt. Uppsagt/pausat – potatis/potatis. Så ja, Sancho Panza hälsar att det är en väderkvarn.
1 svar · 1,1k läst
·
useless
useless: [citat] Ja. Det är tre faser.
257 svar · 31,1k läst
·
F
Finndjävel: Förslaget är fullständigt världsfrånvänt och galet. Men jag skulle inte oroa mig. Mina pengar är nog på att EU inte kommer att existera 2033 mera. Man skulle ha gett fan i klimatpolitiken och detaljstyret. I Finland har vi en fix för problemunionen, den kallas FIXIT.
35 svar · 3,7k läst
L
lat: [citat] Titta på nåt av SMÅA-områdena. Fastän det var standardhus så fanns det ett 10-tal varianter pga storlek, antal våningsplan, inredning av källare (garage eller inte) osv. För att inte nämna tex fönster osv. Det är väldigt sällan som nån bara köper ett standard/kataloghus utan att åtminstone ha lite synpunkter på anpassning för tomt osv, jag tror att du/ni försöker
237 svar · 19,0k läst
·
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Ok, Nordsjön, my bad.. (y):) Jag får ärligt säga att jag missade texten om vem skrivit, jag läste och helt plötsligt tiggde de pengar.. Men om karln nu är professor på ett svenskt universitet tycker man ju att en djupare analys definitivt vore på sin plats? Och varför publicerar han inte i en svensk tidning? Ska man vara krass så finns det ju ett politiskt syfte med att framställa
6 svar · 779 läst
A
AndersS: [citat] Resterande 1% blir då hyreslägenhet och ändå inget stöd:crysmile: Det gnälls för mycket, inget är bra och allt är fel, var istället glad och ta emot elstödet. Mera än så behöver man inte fundera.:D
86 svar · 6,4k läst
Clarken37
Clarken37: [citat] Andelen av befolkning som "måste" sitta på fastigheter i attraktiva områden för att inte behöva gå på bidrag lär vara försvinnande få. Har man flera boenden (exempelvis landställen) blir ju kostnaden betydligt högre än för de som sitter på 1 boende. Är fastigheten primärt en arbetsplats och ej ett boende bör fastighetsskatt utgå eller eventuellt justeras. "De rika" i
16 svar · 5,1k läst
Jonatan79
Jonatan79: [citat] https://www.byggahus.se/forum/threads/aeganderaetter-laegenheter-i-sverige.477417/ TATA!
18 svar · 2,1k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Om man bara fick skolådor... Typ 70-talets kaninburar. De flesta småhus som byggs idag är kataloghus och de ser ut som någon sorts minilador/garage med vitmålad träpanel och sadeltak. Just nu är tydligen taköverhäng inte på modet så de ser ännu fattigare ut. Inte blir det bättre så här i november att LED-ljuskällorna har möjliggjort omfattande fasadbelysning.
24 svar · 2,6k läst
Pellegnillot71
Pellegnillot71: Det enda man kan säga är väl att folk som tror de bor i sommarstugeområden får passa sig väldigt nog. Förr eller senare så är det tillräckligt många som har byggt permanenthus i området, vilket gör att kommunen måste hantera vägar och vatten och annan infrastruktur. Och då måste ju alla vara med och betala. I Högmora i Huddinge resonerar kommunen så att tomterna där är så
201 svar · 32,0k läst
·
P
Paxman: Trådens ämne: "Orättvisa elpriser?!" Kan ni inte starta en egen tråd om historisk gränspolitik och relationen mellan Finland/Sverige och dess olika nyanser? Det är säkert ett jätteintressant ämne för er som har kopplingar till detta, men för oss andra som är mer intresserade av den svenska elpolitiken blir det lite tröttsamt att gång på gång få mejlavisering om att något nytt
175 svar · 23,4k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Det spelar säkert in, men tar man ett projekt som sydvästlänken så lades Norgedelen av det ner då det var lättare för norrmännen att dra runt Sverige i havet än genom, och övriga delar blev kraftigt försenade (uppåt tio år på vad som från början skulle ta åtta år att bygga), fördyrade och fick mindre kapacitet än tänkt.
34 svar · 3,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Eftersom bankerna inte har kommit fram till ett beslut än så finns det förstås inget datum beslutat heller.
1 svar · 1,2k läst
E
: Den här tråden borde låsas då ingen håller sig till ämnet. Jag har redan svarat. Styrräntan suger ut pengar ur systemet. Högre elpriser flyttar pengar från någon till någon annan.
195 svar · 14,4k läst
·
Nissens
Nissens: [citat] Trist att du stört dig på det i 15 år helt i onödan. :crysmile:
60 svar · 6,5k läst
·
F
fsn: Jag vill bara tala om att vi inte har dragit igång värmen i huset ännu.
114 svar · 10,9k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Då var valet slut och tråden har spårat ur, så jag stänger den. /Moderator
683 svar · 33,6k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag ser att det är flera sidor off topic här nu, så jag får stänga tråden. /Moderator
1,3k svar · 139,9k läst
·
M
mathiash77: [citat] Nja, nu verkar det ju som L och eventuellt även M blir ett stödparti till SD (grattis förresten). SD har ju tydligt visat hur blandade bostäder (blandat av något) som de vill bygga i Sverige utan det är ju Sverigehuset som det flaggas och vurmas högst för. Så jag förstår inte vilken bostadspolitik som L och M har tänkt driva och som är så fantastisk framöver. Förtydliga
5 svar · 2,0k läst
J
jonko: [citat] På vilket sätt är detta bostadspolitik? Eftersom generella politiska diskussioner inte är tillåtna på forumet.
23 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.