Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast ↓
  1. Johan Löfstrand

Tack alla! Då var debatten avslutad

Tack alla för spännande frågor
    Johan Löfstrand · aug '18 · 4 svar · 312 läst
    ·
  2. F

Alla: Räntesubventioner

[citat] Ränteavdraget utgör en tämligen liten del av kalkylen.
    Fred Perry · 19 jun · 13 svar · 552 läst
  3. J

Att arbete mer hemifrån, frågan tangerar bostadspolitiken

Företaget jag jobbar för har valt aktivitetsbaserad arbetsplats när vi flyttade häromåret och förutom bristen på faktiskt anpassade arbetsplatser baserat aktivitet så stör jag mig mest på att jag måste placera mig bredvid personer som har helt andra arbetssysslor och helt annat kommunikationsbehov. Det gör det helt omöjligt för mig att koncentrerat göra mitt jobb. Till kontoret
    JBa · okt '18 · 75 svar · 2,9k läst
  4. R
  5. F

Alla: återinföra 50% rotavdrag

Har svårt för detta med bidrag. Varför ska en bransch ha bidrag. Jag jobbar inom industrin där vi dagligen kämpar mot konkurrens från världens alla länder. Varför inför vi inte ett "industri-avdrag" också.... Förstår inte heller hur högern bejublar detta med bidrag när de vanligtvis inte gillar det i andra sammanhang. Nej, ta bort skiten säger jag. Ska väl sägas att jag nyttjade
    FRS05 · sep '18 · 67 svar · 3,8k läst
    ·
  6. tommib

Alla: Regelverket för elinstallatiner

[citat] Nja.... Ditt hem är möjligen bara ditt men dels kan andra drabbas om ditt hem brinner ner (grannar vars hus också tar eld), dels kanske du säljer huset så småningom och då drabbar dina kopplingar nästa ägare. Du kan också ha folk på besök osv. Så just det är dålig argumentation.
    tommib · sep '18 · 32 svar · 2,8k läst
  7. KnockOnWood

Alla: Förtäta eller bygga mer på jungfrulig mark?

[citat] Ja, det finns en gammal idé som kallas bandstad. Dvs att bostäder, affärer, skolor, arbetsplatser osv ligger utmed en "huvudgata" så det blir lätt och billigt att transportera sig mellan de olika aktiviteterna. [bild] https://sv.wikipedia.org/wiki/Bandstad
    KnockOnWood · aug '18 · 20 svar · 831 läst
  8. KnockOnWood

Alla: Vad får ni politiker för resultat när ni själva gör vår Bostadspolitiska valkompass?

[citat] Jo, det är ju om man inte vet vad man vill och vad man tycker. Då kan man be SVT eller Aftonbladet tala om det, så slipper man tänka själv. Smart va! Och bekvämt :geek:
    KnockOnWood · aug '18 · 23 svar · 1,1k läst
    ·
  9. R

Alla: Hur många av er som är bostads politiska talmän/kvinnor har erfarenhet från byggbranschen?

Det är ändå politikerna som beslutar så jag tycker inte det är fel att fråga om de har någon erfarenhet av det de jobbar med
    Robert-san01 · aug '18 · 18 svar · 602 läst
  10. Anna_H

Alla: Hur bor ni själva?

1,5-plans villa byggt ca 1971, på en ås mellan radhus/hyreshusområde och ett område med 30-talsvillor, ca 150 meter från Vänern.
    Anna_H · aug '18 · 7 svar · 361 läst
  11. H

Alla: Husbygge och miljö

Som byggnadsarbetare och utbildad byggnadsingenjör från Finland (motsvarar nästan civilingenjör) så är jag ju väl medveten om att kraven på energisnålhet redan är så högt satta både här och i Sverige att det blir mycket svårt (kanske omöjligt) i praktiken att bygga på ett sätt som är fuktsäkert i längden. Till exempel bygger moderna konstruktioners fuktsäkerhet på
    heimlaga · aug '18 · 13 svar · 414 läst
  12. L

Fastighetsskatten

Undrar hur S och Mp tänker i denna fråga?
    Lostmoose · aug '18 · 6 svar · 333 läst
  13. T

Alla: Minska andelen bygglovspliktiga åtgärder.

Kan också vara en väldigt stor skillnad på vilken handläggare man får i en kommun. Och det är helt sjukt att i samma kommun kan få rätt vid en viss handläggare och en annan säger nej.
    twoody · aug '18 · 12 svar · 358 läst
  14. F

Hejdå!

Är den redan slut? Hann knappt komma igång
    F.L · aug '18 · 2 svar · 279 läst
  15. Johan Löfstrand

Alla: Förslag om bygglovpliktiga fastighetsförändringar och miljö

Under hösten 2017 tillsatte Boverket på uppdrag av regeringen upphandlade tjänsten att driva ett Informationscentrum för hållbart byggande. Uppdraget tilldelades då Svensk Byggtjänst, tillsammans med underleverantörerna Energikontoren Sverige, IVL, RISE, Sustainable Innovation och Nationellt Renoveringscentrum. Under förra veckan beslutade Boverket att Svensk Byggtjänst får det
    Johan Löfstrand · aug '18 · 9 svar · 354 läst
  16. Roger Hedlund

Alla: Allmännyttan; återuppta försäljning?

[citat] Det är upp till de kommunala politikerna att avgöra hur stor andel det kommunala bostadsbolaget bör inneha. Att helt sälja ut alla kommunala hyresrätter är en dålig idé.
    Roger Hedlund · aug '18 · 10 svar · 292 läst
  17. U

Verkar vara en tråd där politiker kan framföra valpropaganda

[citat] Ok då får jag pudla....
    Uffe A · aug '18 · 11 svar · 317 läst
  18. Roger Hedlund

Alla Statlig prispress på bankerna

Hej, SBAB har en bra funktion idag med att pressa ner räntorna och ytterligare åtgärder för detta är behövligt.
    Roger Hedlund · aug '18 · 2 svar · 173 läst
  19. Johan Löfstrand

Alla: Fulla avdrag för amortering.

förbättra amorteringskulturen är viktigt och något som jag tror är viktigt att titta vidare på. Vet inte om just ett avdrag skulle vara lösningen men en intressant inspel.
    Johan Löfstrand · aug '18 · 6 svar · 441 läst
  20. Himmelsfararen

Alla: strandskyddet

[citat] Oh, inte roligt. Vi har mer så kallade lucktomter som blev "värdelösa" efter PBLs förändring. Vår samhällsbyggnadsförvaltning har efter förändring i PBL nekat till nybyggnation då det inte funnit befintlig byggnad, vilket tyvärr minskar möjligheten av arbetstillfällen inom byggsektorn, skatteintäkter och en rikare landsbygd. samtidigt vill jag ge min kommun
    Himmelsfararen · aug '18 · 19 svar · 501 läst
  21. Roger Hedlund

Sätta byggfuskare bakom galler?

[citat] Hej Byggis1976! Många partier pratar om fler poliser men från Sverigedemokraternas sida vill vi stärka rättsväsendet genom hela kedjan. Att oseriösa och kriminella företag kan verka beror till stor del på resursbrist, en brist som vi har budgeterat för att kraftigt stärka upp nu.
    Roger Hedlund · aug '18 · 8 svar · 283 läst
  22. Ola Johansson

Dags att komma övrerens om spelreglerna FRAMÅT!

Centerpartiet är det parti som mest av alla önskar en bred bostadspolitisk överenskommelse över blockgränserna om reformerna. Jag är beredd att stå för inbjudan efter valet, då vi styr över bostadspolitiken.
    Ola Johansson · aug '18 · 0 svar · 130 läst
  23. Robert Hannah

Standardisera och förenkla bygglov

Exakt så! MP röstade emot i princip alla regelförenklingar när Alliansen styrde - sen föreslog man ett antal få av samma som man sagt nej till under 2010-2014. Inte alls tillräckligt. MP har inget att vara stolta över i detta område. [citat]
    Robert Hannah · aug '18 · 9 svar · 371 läst
  24. Ola Johansson

Byggandet minskar med S och Mp i regeringen

Släng bort prestige och särintressen så vi får en långsiktigt hållbar bostadspolitik där det lönar sig att bygga för uthyrning, utan att skattebetalarna ska behöva stå för notan.
    Ola Johansson · aug '18 · 21 svar · 507 läst
  25. Roger Hedlund

Alla: Snabbare bygglov – minskad överklaganderätt

[citat] Hej Nötegårdsgubben! Det är populärt att lyfta frågor om att snabba upp processer och vi har sett flera förändringar på området där regeringen tillsammans med Alliansen röstat igenom förslag som jag tror få vet vidden av. Tidsbegränsade bygglov upp till 15 år är en ny form som gör att man kan kringgå en rad regler i Plan- och bygglagen och som ger oanade effekter för de
    Roger Hedlund · aug '18 · 12 svar · 267 läst
  26. Himmelsfararen

Alla: Attefall

[citat] Är mycket nöjd med att kunna bygga till en fin takkupa f [citat] Dynamiska detaljplaner låter bra-eller enklare förändrad användning av mark/fastighet.
    Himmelsfararen · aug '18 · 25 svar · 649 läst
  27. Ola Johansson

Hyresregleringen behöver förändras!

Centerpartiet vill införa en möjlighet för hyresvärdar och hyresgäster att göra egna överenskommelser om hyrorna, förutsatt att båda är överens. Normalfallet är förhandlade hyror och ett bruksvärdessystem som är transparent och medger hyror som på ett bättre sätt speglar efterfrågan och värde. Presumtionshyrorna har varit värdefulla för att få fram fler nya hyresrätter. Vi
    Ola Johansson · aug '18 · 0 svar · 155 läst
  28. Roger Hedlund

Alla: Är det något parti som vill sänka/slopa uppskovsräntan?

[citat] Hej Bengt C! Vi vill att man ska kunna skjuta upp uppskovsräntan om man vid försäljning samtidigt inom tid köper en ny bostad ja.
    Roger Hedlund · aug '18 · 6 svar · 296 läst
  29. L

Alla: Öka rörlighet

Varför ens ha en vinstskatt på boende? Vi betalar allt med redan skattade pengar och utför förbättringar och värdeökning med redan skattade pengar och eget arbete så att få skatta på den eventuella vinst man gör är helt uppåt väggarna. Så när ska det införas en riktig reform som faktiskt ökar rörligheten på bostadsmarknaden och inte bara dessa halvmessyrer som enbart gynnar
    Lutte · aug '18 · 19 svar · 453 läst
  30. Caroline Szyber

Kristdemokraternas bostadspolitik

Idag är bostadskrisen ett faktum och är ett enormt problem för väldigt breda grupper i samhället. Till människans grundläggande behov och rättigheter hör att ha en bostad, en plats att kalla sitt hem. Det är där man känner trygghet. Kristdemokraterna är beredda att ta de beslut som krävs för att fler ska få någonstans att bo. Kristdemokraterna föreslår: Åtgärder för en
    Caroline Szyber · aug '18 · 0 svar · 174 läst
  31. Mats Green

Alla: Vad göra åt de höga byggkostnaderna i Sverige?

[citat] Mkt intressant inspel.
    Mats Green · aug '18 · 5 svar · 350 läst
Laddar...