Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag har stängt den här tråden. Starta en ny tråd för ämnet du vill diskutera här i delforum Bostadspolitik: https://www.byggahus.se/forum/forums/bostadspolitik.148/
4 svar · 5,0k läst
·
Discoman
Discoman: [citat] Tips skriv bara väldigt enkelt i din ansökan. Alltså så kortfattat det bara går. Behöver inte beskriva allt. Sen kolla på bara så det inte står någon om det du är orolig för på underlag från montören. Då ska det gå bra.
391 svar · 95,5k läst
·
R
Rejäl: Tycker Hela KTH kan rymmas i en byggbarack med endast vedeldad värme i Norrland!
10 svar · 292 läst
H
hellem: [citat] Inte jag heller. Men jag vet att de använder sig av kvantitativa mätbart och reproducerbart data och använder detta som motivering för att deras åsikter om vad det innebär är korrekt utan vidare eftertanke. Som du.
1,5k svar · 54,5k läst
·
Tomtom79
Tomtom79: [citat] BMW har ju haft det i kupen sedan några dussin år när det är mörkt ute. Inte helt rött eftersom det inte ger tillräckligt tydliga instrument, utan har kompromissat med lite mer orange ljus. Detta för att ha synliga instrument men samtidigt förstöra mörkerseende minimalt. Det ser kanske inte så "modernt och frääääscht ut" men när man sätter sig i en bil med flottig
33 svar · 4,0k läst
M
maria01: [citat] det är ju 2a i snäck måste ha bil för komma in och handla först är det inte visby för det andra vilken pajas skulle klassa det som villa https://www.hemnet.se/bostad/villa-2rum-stenkumla-visby-naromrade-gotlands-kommun-stenkumla-gardrungs-628-21420536 och det andra huset behöver total renoveras men jag håller med dig om. Dock får man ställa frågan vilken lön man får.
216 svar · 15,9k läst
·
pelle plåttak
pelle plåttak: jag tycker det skall vara frivilligt , vore intressant att se hur många som skulle betala .
42 svar · 3,4k läst
spikplanka
spikplanka: [citat] Problemet är Stockholm som curlat fram en dålig bostadsmarknad. Och bankerna som eldar på priserna. För det är inte så att folk egentligen tjänar mer riktiga pengar. Det är en bubbla.
36 svar · 2,6k läst
·
13th Marine
13th Marine: [citat] Detta är ju tomter som kan byggas med en vanlig villa, därmed blir det ingen extra bostad bara för att man bygger ett sverigehus. Det är inte precis som att det stora problemet är att få ett bygglov, det stora problemet är antingen: 1. hitta en tillgänglig tomt där du vill bygga 2. ha råd att bygga huset. Sverigehuset löser inget av dem. [citat] Intressant tanke som jag har
49 svar · 3,3k läst
K
Karriärmamman: [citat] Jo gick inte att flytta.
3 svar · 549 läst
spikplanka
spikplanka: Regeringsutredare: Professor i makroekonomi, Stockholms Universitet, John Hassler. svd.se: Utredare: Sänk amorteringskraven (2024-09-20) "Den kommitté som sedan våren 2023 analyserar hur bland annat bolånetak och amorteringskrav fungerar i Sverige börjar nu landa i slutsatser som kan ge lättnader för många hushåll. – När amorteringskraven infördes hade vi räntor kring noll eller en
0 svar · 548 läst
makhno_
makhno_: Vaffan lyssnar på podden och de börjar med en lallande definition av produktivitet! De blandar och ger mellan den vanliga tron att produktivitet handlar om produktion dvs. fler linneskjortor per timme och den ekonomer och politiker oftast använder som är rent ekonomisk dvs vinst per investering. Dessa är inte samma sak och viktigt att förstå. Hans Lindblad vet säkerligen allt detta
14 svar · 1,5k läst
maskeradeproggaren
maskeradeproggaren: [citat] Both a blessing and a curse? ;) Intressant hur olika man kan resonera när det kommer till ekonomi i förhållanden. Själv tjänade jag under många år mer än min sambo, som nu gått om för något år sedan, och vi har egentligen från början gjort så att vi betalt in bådas löner till ett konto som där vi sedan betalt av alla räkningar och sedan sparat eller konsumerat. Allt har
220 svar · 38,3k läst
·
H
HEM2121: [citat] Samfälligheten har utgifter också, den momsen får ju dras av, beror ju lite på vad som ingår i kostnaden för samfälligheten, vi har värme, vatten, sophämtning, snöröjning, reparation och underhåll av gemensamma utrymmen, bredband som också ingår. Sen tycker jag att det är vansinnigt att lägga moms på de redan skattade pengar som man betalar till samfälligheten. Någon
4 svar · 1,6k läst
S
sebastiannielsen: [citat] Ja men det borde också gälla: Om man inte tar emot vården (även om man inte begår nya brott). samt de som inte begår brott. Dvs bedömer chefsöverläkare eller högt uppsatt på socialen att du riskerar att hamna i (grov) kriminalitet, blir du erbjuden vård för att avhålla dig från den kriminella banan. Vägrar du vården, ja då blir det arbetsfängelse. Då både man
476 svar · 49,2k läst
·
P
Pligg85: [citat] En av fastigheterna jag kikade på var just föräldrar som sålde "dotterns" De var väl inte helt nöjda när dottern fick för sig att studera igen då det var för jobbigt att arbeta. Jag hörde på omvägar att de köpt det och att hon skulle betala tillbaka i den takt hon kunde.
10 svar · 2,0k läst
C
Cerb: [citat] Men det finns väl andra utgifter man kan hålla igen med. Man får helt enkelt prioritera lite. Varmt inne vs. Många julklappar under granen Osv.
7 svar · 1,5k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Tydligt i alla fall att bostadsrätter som JM bygger är en riskabel affär för konsumenten. Företaget agerar inte som en seriös aktör. Tyvärr tycks det ju fungera, av 33 köpare har man ju nu skrämt bort eller tröttat alla utom tolv som är kvar i processen.
62 svar · 13,5k läst
·
C
Anonymiserad 156538: [citat] Det är en fri artikel men du måste registrera dig för att kunna läsa den. Affärsvälden är för övrigt en av väldigt få tidningar som det faktiskt är värt att betala för i Sverige idag, vettiga krönikor (nästan alla) och analyser. Är du private banking kund hos Nordnet får du 6mån gratis och sedan 50% rabatt i fortsättningen.
11 svar · 2,4k läst
D
daVinci: Det vore rätt ur moraliskt synvinkel av staten att ta bort regleringen. Det är en fråga mellan långivare och låntagare. Med det sagt så skulle det kanske inte hända så mycket ifall staten tog bort regleringen. Bankerna lär inte vilja öka sin risk. Så vi skulle ändå stå med samma belåning som idag. Nu kan någon säga att då är ju regleringen onödig. Och det stämmer med ett
9 svar · 3,7k läst
A
ArneTW: [citat] Varför bry sig om ett obebott hus? Finns väl inget klimatsmartare än ett dåligt isolerat kallställt hus som värms tre veckor om året då det används om man jämför med ett välisolerat som har grundvärme året runt och kostade väsentligt mer resurser att bygga/renovera... /ATW
33 svar · 9,5k läst
Swetrot
Swetrot: [citat] De flesta kommuner anser att deras markägande är av strategisk art. Skall de göra något med den så handlar det om att skapa många tomter, ordna industrimark för företagsetableringar, reservera mark för kommande infrastruktursatsningar, ha mark att kunna byta med när man vill komma åt andra markområden, skapa buffertzoner mot störande verksamhet, skydda vattentäkter,
6 svar · 2,0k läst
P
Pligg85: [citat] Tror och hoppas också på att folk generellt har passat på att buffra kapital och gjort kloka investeringar så hushållen inte bara lekt upp alla pengar. Så de verkligen fått något av dessa extremt goda år annat än växlat upp livsstilen och sitter med fulla lån och leasing/låneavtal med noll på kontot varje månad
14 svar · 2,7k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Hade du inte rätt att ta gas från nätet 1 februari omfattas du inte, även om du senare kan skaffa en ny sådan rätt. Uppsagt/pausat – potatis/potatis. Så ja, Sancho Panza hälsar att det är en väderkvarn.
1 svar · 1,8k läst
·
useless
useless: [citat] Ja. Det är tre faser.
257 svar · 35,2k läst
·
F
Finndjävel: Förslaget är fullständigt världsfrånvänt och galet. Men jag skulle inte oroa mig. Mina pengar är nog på att EU inte kommer att existera 2033 mera. Man skulle ha gett fan i klimatpolitiken och detaljstyret. I Finland har vi en fix för problemunionen, den kallas FIXIT.
35 svar · 5,5k läst
L
lat: [citat] Titta på nåt av SMÅA-områdena. Fastän det var standardhus så fanns det ett 10-tal varianter pga storlek, antal våningsplan, inredning av källare (garage eller inte) osv. För att inte nämna tex fönster osv. Det är väldigt sällan som nån bara köper ett standard/kataloghus utan att åtminstone ha lite synpunkter på anpassning för tomt osv, jag tror att du/ni försöker
237 svar · 24,2k läst
·
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Ok, Nordsjön, my bad.. (y):) Jag får ärligt säga att jag missade texten om vem skrivit, jag läste och helt plötsligt tiggde de pengar.. Men om karln nu är professor på ett svenskt universitet tycker man ju att en djupare analys definitivt vore på sin plats? Och varför publicerar han inte i en svensk tidning? Ska man vara krass så finns det ju ett politiskt syfte med att framställa
6 svar · 1,5k läst
A
AndersS: [citat] Resterande 1% blir då hyreslägenhet och ändå inget stöd:crysmile: Det gnälls för mycket, inget är bra och allt är fel, var istället glad och ta emot elstödet. Mera än så behöver man inte fundera.:D
86 svar · 8,5k läst
B
Anonymiserad 537906: [citat] Andelen av befolkning som "måste" sitta på fastigheter i attraktiva områden för att inte behöva gå på bidrag lär vara försvinnande få. Har man flera boenden (exempelvis landställen) blir ju kostnaden betydligt högre än för de som sitter på 1 boende. Är fastigheten primärt en arbetsplats och ej ett boende bör fastighetsskatt utgå eller eventuellt justeras. "De rika" i
16 svar · 6,5k läst
Jonatan79
Jonatan79: [citat] https://www.byggahus.se/forum/threads/aeganderaetter-laegenheter-i-sverige.477417/ TATA!
18 svar · 3,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.