6 949 läst ·
193 svar
7k läst
193 svar
Elpriset stiger kraftigt - ny varning till villaägare
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 313 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 313 inlägg
Jo jag är medveten om att försvaret inte vill/bör avslöja något, men jag tänkte mer här i forumet, får jag svarade, att man kan försöka hålla diskussionen lite ärlig. Det är klart att med folk som envisas att kalla vindkraftverk för fladdersnurror eller liknande så kan man nog helt glömma seriösa diskussioner.A ajn82 skrev:Så kan det vara, men av princip kommunicerar försvaret inte öppet om denna typ av förmågor. Så att berätta vilka ekonomiska konsekvenser det får skulle läcka information man historiskt är mycket förtegen om, speciellt om det sedan kommer krav på att man ska presentera underlag, och kanske ta in offerter från flera företag på ny utrustning osv, det är som det engelska talesättet säger ett "slipery slope".
I underrättelseverksamhet bygger man ofta upp en bild av många små detaljer, som var och en ensamt kan verka trivial och ofarlig. Både Sverige och våra motståndare lägger stora resurser på sådant. Så för att inte råka avslöja något om sin egen förmåga säger man som princip aldrig mer än nödvändigt, och "kanske, men det kostar oss X kr" avslöjar enormt mycket mer än "Nej". (Vem vet, den kostnaden kanske redan presenteras bakom stängda dörrar innan Nej kommuniceras externt, det skulle vi aldrig få veta)
Nu var ju frågan tvärtom varför man släpper på vatten även om det är brist på vatten i kraftverksdammen, om man inte släpper på vatten så kan det väl ändå inte bli förstörda stugor och bryggor??M mats.3 skrev:
Själv har jag förlikat mig med att kalla vind och sol för "slumpkraft", för att någon slags enkel benämning för dessa två kraftslag är bra att vi har.Fairlane skrev:
Och även om det även finns ett visst mått av slump över när kärnkraft levererar så är det förstås i en helt annan nivå när det gäller slumpkraft.
Men mer nedvärderande än så behöver inte det kraftslaget som faktiskt levererar mer än var tredje kWh inte stå ut med.
Utan denna mycket stora kraftkälla så skulle Sveriges elförsörjning vara lika dålig som den var 2009.
Fladdersnurror har tillkommit efter allt skit som kärnkraftsmotståndarna har sagt och det är samma skitsnack när det gäller bensin och diesel bilar men när det fladdrar så går det upp och ner som ett vindkraftverk.Fairlane skrev:
Jo jag är medveten om att försvaret inte vill/bör avslöja något, men jag tänkte mer här i forumet, får jag svarade, att man kan försöka hålla diskussionen lite ärlig. Det är klart att med folk som envisas att kalla vindkraftverk för fladdersnurror eller liknande så kan man nog helt glömma seriösa diskussioner.
Elbilen ändrar ekvationen rejält - det ska erkännas.C cpalm skrev:
Det är lite så att jag i princip avråder från solceller ifall man inte har elbil. Årets sommar har nog funkat rätt bra, men inte 2025 eller 2024, då vi hade enormt med timmar med noll eller negativt elpris.
Och nästa sommar vet vi inget om, kan bli som i år, eller som 2024 ...
Men har man elbil så kan man troligen använda en stor mängd el själv, och då blir det rätt bra ekonomi oavsett nordpoolpriset.
Nja, jag vill nog att försvaret är maximalt förutseende faktiskt. Om det skulle vara en fördel för de bästa framtida systemen så behöver de förstås inte berätta det, men nu omöjliggör de det istället ifall det inte blir några stolpar i havet.pacman42 skrev:
Redigerat:
Eller så bygger man radarstationer på de som redan finns först.K karlmb skrev:
Eller kanske stålets eller datacentrens problem..pacman42 skrev:
Lägg till detta till att man, för att kunna ta ur mer ur vattenkraften, måste bygga ut kraftverken med större turbiner och fler parallella turbiner. Det är inte gratis. Dessutom kräver det bättre elöverföring mellan norr och söder. Med allt detta så kan vi få ut runt 3 GW till, dvs lika mycket som underskottet i svensk produktion (jämfört med svensk konsumtion) när det är som kallast.
Och på detta 2 GW grönt stål. Och minst 3 GW datacenter. Och allt annat som elbilar mm. Och detta innan 2030. Så vattenkraften kan inte lösa vindkraftens problem.
Vi vill ju alla det, men efter Sovjetunionens fall så drabbades ju alla, även Försvarsmakten av politikens " fred på jorden, halejula"framtids scenario och sålde av nästan allt materiel.K karlmb skrev:
Nu vaknar vi upp lite brutalt, men samtidigt är det en helt annorlunda verklighet där gamla doktriner och vapen är mer eller mindre föråldrade så vi måste nog vara betydligt mer innovativa och lättfotade vad gäller försvaret.
Försvarsmakten lyckades ju inte ens förhindra sprängning av vitala gasledningar, och inte heller veta vem eller hur som gjorde det.