I vår tillbyggnad kommer vi få en rejäl plats för fönsterbänkar, ca 24 cm.
Jag har en fundering som kan vara lite udda men att ha stenskivor är lyxigt. Har ett par kalkstens skivor från ett hus där skivorna är 15 cm.
Tanken är att jag ska montera en skiva och sen anpassa djupet på den andra och limma fast den, både på nersidan men även mot den inre skivan.
Detta kan bara funka om skivorna är spikraka.
Då skivorna har en liten fasning så det blir en skarv gör inget.
Går detta att utföra med en bra stenklinga och slipa ordentligt?

Om nan har två skivor på fönsterbänken, så kan man montera den andra separat, på en särskild hållare. Så att det blir en springa emellan. Kanske tar springan bort kondens på fönsterrutorna.

P PerOF skrev:
Om nan har två skivor på fönsterbänken, så kan man montera den andra separat, på en särskild hållare. Så att det blir en springa emellan. Kanske tar springan bort kondens på fönsterrutorna.
Jo det kan man men jag har redan 23 bänk och tänkte inte ta mer plats i rummet. Det skulle tom kräva 3 skivor men då skulle jag få köpa fler...
Har dessutom golvvärme så springan gör inte alls sitt jobb lika bra.

FreQa FreQa skrev:
Jo det kan man men jag har redan 23 bänk och tänkte inte ta mer plats i rummet. Det skulle tom kräva 3 skivor men då skulle jag få köpa fler...
Har dessutom golvvärme så springan gör inte alls sitt jobb lika bra.
Sten kan limmas med epoxi har jag läst.

Tyvärr avger epoxi en väldigt typisk svagt syrlig(?) lukt, om man blandar det minsta fel. Inte så fräscht. Kanske finns andra lim?. Eller att man provar på en liten fläck.

S
Du kanske vill göra själv men jag skulle kolla med Granit och marmor vad det skulle kunna kosta att lämna in i deras verkstad att då det sågat och limmat.

S sinuslinus skrev:
Du kanske vill göra själv men jag skulle kolla med Granit och marmor vad det skulle kunna kosta att lämna in i deras verkstad att då det sågat och limmat.
Har faktiskt redan ställt frågan till de men de sa nej. Testade en annan firma men de har inte svarat på några dagar.

Annars sticker de faktiskt bara ut ca 8 cm så kanske låter de vara okapade.

Nu är de hemma
20260830_201012749.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick en med en ortoceratit på den ena

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.