Hej

Vi har en rätt sliten betongtrappa som behöver kärlek men har ingen aning om hur vi borde göra eller vad som gör den snygg igen. Bifogar bilder som underlag. Tacksam för feedback och gärna bilder som exempel.

• IMG_5910.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5912.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_5913.jpeg
    Skapa konto
Jag hade slipat bort de sista färgresterna ovanpå, tvättst och om det behövs fortsatt med stålborste/slipning tills ytan är rimligt ren och sen låtit den vara.

Hur slipar jag bäst och mest effektivt? Förslag på bra färg eller tillvägagångssätt?

Släpper det inte med stålborste så kanske du måste köra vinkelslip med diamantslipkopp. Färg hade jag personligen undvikit. Målar du så får du vara beredd på att måla om om något år igen och har du inget halkskydd i färgen så blir det snorhalt på vintern. Gillar du inte rå betong så är det nog bättre med utomhusklinker än färg.

Ok! Tack för svar. :)

Men det är väl en färg/beläggning på trappen idag som hållit rätt många år? Är det något särskilt man gör med sand i? Fasen vad dålig koll jag har nu märker jag..

MultiMan
Finns denna typen av diamantsliphjul till vinkelslipen. Storleken avgörs av maskin och hur bråttom man har:

1788111245815.png
Skapa konto

• Gilla
Renoveringsrookien
  • Laddar…
Färg på sidorna håller nog ganska länge. Ovanpå trappstegen där man går blir den snabbt ful enligt min erfarenhet. Jag ledsnade och slipade bort allt, har inte ångrat mig.

• Gilla
Renoveringsrookien
  • Laddar…
På ett par ställen har jag lagat med fix, dessa kommer då synas även vid slipning om man inte har på något väl? Det finns inget impregnerande med lite ton i man kan dra på för att få det se mer unisont ut?

janwide
Jag körde Dura Trapp på våran trapp för många år sedan. Mycket snyggt resultat men en prislapp som är lite stor kanske.
Googla duratrapp
IMG_0015.jpg
Skapa konto

Frerider
R Renoveringsrookien skrev:
På ett par ställen har jag lagat med fix, dessa kommer då synas även vid slipning om man inte har på något väl? Det finns inget impregnerande med lite ton i man kan dra på för att få det se mer unisont ut?
Ja betonglagningsbruk är mer likt betongen, men lagar man lokalt så kommer det att synas ändå, så ett tips är att laga dom skador och sprickor som finns med tex, weber rep 45 och sedan lägga ett tunt lager på hela ytan för att få en snygg finish.
Viktigt att rengöra hela trappan innan lagning alla alger och skit måste bort innan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.