Ett tryggare Sverige börjar med ett tryggt hem​

Jag heter Mikael Eskilandersson och har suttit i Sveriges riksdag sedan 2014. I dag är jag vice ordförande i civilutskottet, där jag bland annat arbetar med bostadspolitik, byggande, fastighetsrätt och familjerätt. Innan politiken arbetade jag inom skogsbruk och produktion. Jag har alltid haft med mig övertygelsen att politik måste fungera i människors vardag, inte bara se bra ut på papper.

För mig är bostaden mycket mer än fyra väggar och ett tak. Hemmet ska vara den plats där man känner sig trygg, där familjen kan växa och där man själv får bestämma över sitt liv. Sverigedemokraternas mål är ett Sverige där människor kan känna sig trygga, fria och svenska, också i sitt eget bostadsområde.

Många svenskar drömmer om villa eller radhus. Ändå har det under lång tid byggts för få småhus samtidigt som regler, detaljplaner, strandskydd, långa handläggningstider och höga kostnader gjort det onödigt svårt att bygga. Vi vill gå åt motsatt håll. Det ska bli enklare, snabbare och billigare att bygga och äga sitt hem. Kommunerna behöver planera för fler småhus och den onödiga detaljstyrningen måste minska.

Ett konkret exempel är Sverigehuset, vårt förslag om ett nationellt typgodkänt småhus i traditionell svensk stil. Ett redan godkänt hus ska kunna byggas med betydligt mindre byråkrati och lägre kostnader. Det gör det lättare för vanliga familjer att bygga eget.

Vi vill också hjälpa unga in på bostadsmarknaden. Därför driver vi bättre finansieringslösningar för förstagångsköpare, bosparande och andra sätt att sänka trösklarna till det första egna hemmet. Det ska inte krävas rika föräldrar för att en ung person med arbete och ordnad ekonomi ska kunna köpa sin första bostad.

Samtidigt behövs hyresrätten. Vi vill ha rimliga hyror, välskötta fastigheter och krafttag mot svartuthyrning och kriminalitet. Vi säger nej till marknadshyror som riskerar att pressa upp boendekostnaderna för vanliga människor.

Tryggheten måste också tillbaka till våra bostadsområden. Bättre belysning, kameraövervakning där det behövs, tryggare stadsplanering och större närvaro av polis och ordningsvakter är viktiga delar. Den som går hem från jobbet, låter barnen gå till lekplatsen eller rastar hunden på kvällen ska kunna känna sig trygg.

Vi försvarar också äganderätten. Den som äger ett hus eller mark ska inte betraktas som ett problem av myndigheterna. Vi vill stärka fastighetsägares rättigheter och minska den politiska klåfingrigheten.

Det är därför man ska rösta på Sverigedemokraterna. Vi vill bygga fler småhus, värna hyresgästerna, stärka äganderätten och göra bostadsområden tryggare. Framför allt vill vi ge människor större makt över sitt eget boende och sitt eget liv.

Vill du ha ett Sverige där fler kan äga sitt hem, där det blir enklare att bygga, där hyrorna inte släpps fria och där tryggheten återvänder till våra bostadsområden, då ska du rösta på Sverigedemokraterna den 13 september.

Sverige ska vara ett land där man känner sig trygg, fri och hemma.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Hur menar du med att man ska ”känna sig svensk”?

C ConnyN skrev:
Med att känna sig svensk menar vi att man ska kunna känna samhörighet med Sverige, med språket, kulturen, historien, traditionerna och de gemensamma normer som håller ihop samhället.
Det handlar inte om var man är född eller hur man ser ut. Den som har invandrat till Sverige, anpassat sig, lärt sig språket och blivit en del av den svenska gemenskapen ska självklart kunna känna sig lika hemma här som den som bott här i generationer.
I vår valplattform uttrycks det som att Sverige ska vara tryggt, fritt och svenskt. Med det menar vi ett samhälle där människor delar en grundläggande lojalitet och tillhörighet till landet och där svensk kultur inte behandlas som något som ska döljas eller ursäktas.

C ConnyN skrev:
Der är väl att känna sig som en svensk medborgare och en del av Sverige.

• Gilla
ConnyN
  • Laddar…
Mikael Eskilandersson Mikael Eskilandersson skrev:
Med att känna sig svensk menar vi att man ska kunna känna samhörighet med Sverige, med språket, kulturen, historien, traditionerna och de gemensamma normer som håller ihop samhället.
Det handlar inte om var man är född eller hur man ser ut. Den som har invandrat till Sverige, anpassat sig, lärt sig språket och blivit en del av den svenska gemenskapen ska självklart kunna känna sig lika hemma här som den som bott här i generationer.
I vår valplattform uttrycks det som att Sverige ska vara tryggt, fritt och svenskt. Med det menar vi ett samhälle där människor delar en grundläggande lojalitet och tillhörighet till landet och där svensk kultur inte behandlas som något som ska döljas eller ursäktas.
Okej, bra med ett förtydligande. Efter ert partis tidigare uttalanden om ”nedärvd essens”, om att islam är ett hot mot Sverige, och liknande så går det ju inte att automatiskt förstå vad ”känna sig svensk” konkret innebär.

Vi har ju massvis av invandrade människor som väldigt gärna skulle köpa hus, flytta ut på landet osv. Min hållning (som ursvensk person sedan alla generationer) är att de får känna sig hur de vill till de hus de flyttar till.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.