Hej!

Jag heter David Josefsson och är bostadspolitisk talesperson för moderaterna, vilket jag varit sedan valet 2022. Jag har suttit i riksdagen sedan 2018 och dessförinnan engagerad på kommunal nivå kring bland annat byggfrågor. Jag är 42 år, bor i radhus från 30-talet i Göteborg med min familj.

Moderaternas bostadspolitik kan summeras i några huvudområden:

- Enklare regelverk. Vi vill att regelverket kring byggande ska vara enklare och mer lättförståeligt, oavsett om man är villaägare eller stort fastighetsbolag. Därför har vi den här mandatperioden bland annat varit med och reformerat bygglovsreglerna i plan- och bygglovslagen och möjliggjort allt från större möjligheter för tillbyggnader som fasadändringar och större attefallshus utanför detaljplanelagt område.

- Kortare ledtider och mer byggbar mark. Idag präglas framförallt nybyggnation av långa ledtider och brist på byggbar mark. Snittiden för att bygga bostäder är idag 8 - 10 år och också enklare avstyckningar av tomter för ett hus kan fastna både hos lantmäteriet och hos kommunen. Vi vill väsentligt minska den tiden genom bland annat förändrade regler för överklaganden och snabbare handläggningar. Vi har också brist på byggbar mark i Sverige vilket är paradoxalt då vi samtidigt är ett av Europas mer glesbefolkade länder. Vi vill bland annat ta bort det generella strandskyddet och istället ge makten till kommunerna att möjliggöra byggande strandnära där det passar och rensa upp bland riksintressen.

- Fler ska kunna bo i hus. Idag vill sju av tio bo i ett eget hus, men bara fem av tio gör det. Det betyder att två av tio eller var femte svensk skulle vilja bo i ett eget hus men gör det inte. Orsaken handlar framförallt om två saker - ekonomi och brist på hus där man vill bo. Vi vill både stärka hushållens ekonomi, möjligheten att spara ihop till kontantinsatsen och samtidigt press kostnaderna och få fram mer byggbar mark. Den här mandatperioden har vi därför bland annat reformerat bolånereglerna, infört skattefrihet på 300 000 kronor på investeringssparkonton och gett en vanlig barnfamilj 5 000 kronor mer i plånboken genom skattesänkningar. Vårt vallöfte är att en vanlig barnfamilj ska få ytterligare 5 000 kronor extra i månaden nästa mandatperioden och höja skattefriheten på investeringssparkonton till 500 000 kronor. Vi säger nej till bolåneskatt, återinförd fastighetsskatt och försämrat ROT-avdrag.

- Fortsatt fokus på mängdbrotten. En av den här regeringens huvudfokus, förutom att stärka ekonomin och försvaret, har varit att komma till rätta med otryggheten i samhället. Vi har vänt utvecklingen och fått ner gängskjutningarna men mycket arbete återstår, bland annat kring så kallade mängdbrott som inbrott och bedrägerier. Ett annat problemområde är så kallad arbetslivskriminalitet där kriminella infiltrerar olika branscher för att begå ekonomisk brottslighet, hantverkarbranschen är en sådan. Därför är arbetet med att avskaffa mängdrabatten viktigt liksom att fortsätta bygga ut rättsväsendet och att krossa den kriminella ekonomin.

Med hopp om en trevlig diskussion!

Vill du ha fortsatt kontakt efter debatten är det bara att maila på david.josefsson (snabel-a) riksdagen.se eller ta kontakt via någon sociala medier.

David Josefsson
Riksdagsledamot (M)
Göteborg

• Gilla
Attitudeswe och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Behöver man verkligen spara 500.000 innan man skaffar sin första bostad? De flesta tar väl steget in stegvis och har därmed sina besparingar låsta i bostaden tills barnen börjar flytta ut. Först då får man stort överskott på sparpengar några år innan pensionen.

Få renoveringar kostar mer än 300.000kr, så ISK som buffert måste väl inte gynnas så hårt?

Är det inte bättre att ge sänkt inkomstskatt fram till 40år eller anat som underlättar familjebildning och premierar hårt arbete tidigt i kariären.

Om bostadsministrar. Jag har alltid förundrats över att Moderaterna aldrig tagit på sig rollen att ha en Bostadsminister. Det verkar som att ni som regel skjuter över frågan till KD. Hur kommer det sig? Kan det vara att samarbetet inom högern kräver det, att priset för en fungerande marknad är att dela på bördan? Eller kan det vara så att ni helt enkelt inte prioriterar frågan tillräckligt och egentligen anser att en moderat bostadsminister skulle så att säga ta udden av själva politiken?
Jag är 60 år, byggnadsingenjör i en stor stad, började följa bostadsfrågan på 80-talet och är fortfarande förundrad över detta faktum.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Behöver man verkligen spara 500.000 innan man skaffar sin första bostad? De flesta tar väl steget in stegvis och har därmed sina besparingar låsta i bostaden tills barnen börjar flytta ut. Först då får man stort överskott på sparpengar några år innan pensionen.

Få renoveringar kostar mer än 300.000kr, så ISK som buffert måste väl inte gynnas så hårt?

Är det inte bättre att ge sänkt inkomstskatt fram till 40år eller anat som underlättar familjebildning och premierar hårt arbete tidigt i kariären.
Nej, man behöver inte spara en halv miljon för att köpa en bostad, men det är inte heller en orimlig siffra för kontantinsats - särskilt om man inte vill bli toppbelåna sig. Dessutom vet vi att investeringssparkonton också används bland annat för buffertsparande, för pension eller för att kunna förverkliga en entprenörsdröm.

Det finns inget motsatsförhållande mellan att också sänka inkomstskatten - det vill vi också göra, särskilt för de som tjänar minst.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Erik Jansson64 Erik Jansson64 skrev:
Om bostadsministrar. Jag har alltid förundrats över att Moderaterna aldrig tagit på sig rollen att ha en Bostadsminister. Det verkar som att ni som regel skjuter över frågan till KD. Hur kommer det sig? Kan det vara att samarbetet inom högern kräver det, att priset för en fungerande marknad är att dela på bördan? Eller kan det vara så att ni helt enkelt inte prioriterar frågan tillräckligt och egentligen anser att en moderat bostadsminister skulle så att säga ta udden av själva politiken?
Jag är 60 år, byggnadsingenjör i en stor stad, började följa bostadsfrågan på 80-talet och är fortfarande förundrad över detta faktum.
Ett regeringsarbete är ett lagarbete och därför delar man på bördan precis som du skriver. Men det är nog närmast en slump att KD haft bostadsministern två gånger och folkpartiet en gång när moderaterna innehaft statsministerposten.

Kalenderbitaren vet också att Georg Danell var moderat planminister på bostadsdepartementet i Fälldin II-regeringen.

David Josefsson David Josefsson skrev:
Ett regeringsarbete är ett lagarbete och därför delar man på bördan precis som du skriver. Men det är nog närmast en slump att KD haft bostadsministern två gånger och folkpartiet en gång när moderaterna innehaft statsministerposten.

Kalenderbitaren vet också att Georg Danell var moderat planminister på bostadsdepartementet i Fälldin II-regeringen.
Mycket möjligt. Men, precis som du skriver, bör (den moderata) bostadspolitiken sättas i ljuset av före och efter Carl Bildt. Om jag inte missminner mig så var det "Carl Bildt med vänner" (faktisk titel tror jag) som i slutet på 1980-talet lade fram den nya bostadspolitiken som då också skapade förutsättningarna för nya Plan- och bygglagen och Boverket, som gällt sedan dess. Ganska långt från Alf Svenssons egna visioner, får jag tro.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.