S
sepani: [citat] Ja det stämmer! Det är aluminiumprofil, det vill säga det bärande stolparna är i aluminium och det är tre stycken på framsidan. Så det stämmer att jag har en mitt i på en total sträcka av 6 m. Utanpå stolparna finns det ett stolp skyd eller lock kanske man kan kalla det i plast. I ett av dessa går takavvattningen. Min stora fråga är alltså om jag ska gjuta plattan i liv
6 svar · 321 läst
·
· Altan & Uteplats
Purre
Purre: [citat] Du ska ha en vanlig slang där emellan. Inget problem heller eftersom den aldrig är trycksatt. Datorn släpper bara på vatten när den är dags och i andra änden är det öppet så. Haft liknande själv i flera år utan problem. Slangen sväller aldrig då den inte kan ha vatten i sig som expanderar av värme.
17 svar · 1,5k läst
·
· Trädgård allmänt
L
lbgu: [citat] Nu har du lärt dig att aldrig anlita sådana sidor för att hitta hantverkare. Duktiga hantverkare har fullt upp och behöver inte använda sådana sidor. Då återstår de kassa hantverkarna som kan ha dessa sidor som levebröd. De har nog också lärt sig att de kunder som använder dessa sidor ofta är orutinerade och har lite dålig koll. Därför blir de ofta lätta offer för dessa
23 svar · 3,7k läst
·
· Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
V
villa Adenhielm: Tusen tack för bra svar! Då skall vi försöka ta reda på vilken sorts board det rör sig om
2 svar · 158 läst · Tak & Vind
Oldboy
Oldboy: Det var skillnad, det! 👍
4 svar · 367 läst
·
· Fönster & Dörrar
H
hempularen: [citat] Det skulle man ju kunna önska. Men tyvärr görs det nog rätt sällan, iallafall seriöst.
744 svar · 85,8k läst
·
· Övrigt Off Topic
BirgitS
BirgitS: [citat] Naturligtvis kan enstaka forskare göra fel, men genom att resultaten hela tiden kontrolleras av andra insatta så upptäcks det ju nästan jämnt. Nu har ju forskningen om klimatförändringar pågått i ungefär 50 år, det gör ju att alla resultat har kontrollerats många gånger om. Det man upptäcker när man tittar bakåt i backspegeln är att förändringen har gått fortare än
26 svar · 1,1k läst
·
· Övrigt Off Topic
AvsAnnelie
AvsAnnelie: [citat] Skuven som ska i är inte alltför lång så tror jag ger det ett försök och borrar cm för cm typ och hoppas det går bra. Känner efter så att det är motstånd, inte plötsligt tomt. Dock behöver jag kortare plugg så införskaffar det i morgon måndag.
15 svar · 15,5k läst
·
· El
S
Snikholt: [citat] Om batterier används som systemoptimering är det bra… Som suboptimering mindre bra… Hembatterier är väl mest suboptimering nu, men det kan väl ändras.
21,8k svar · 799,2k läst
·
· Elavtal, elpriser & elförbrukning
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Ooops, 50 spänn för 44 cl, ja då lär man ju kräva att den är bra! Å andra sidan, så är det billigare än en "stor stark", troligen falcon eller spendrups, på krogen. Så egentligen ska jag inte hänga upp mig på priset (i alla fall vid denna nivån).
10,6k svar · 596,6k läst
·
· Övrigt Off Topic
F
fribygg: Kommunalt vatten innebär ofta att det kommer från en sjö dvs det är större risk för alger och liknande om slangen blir varm av solen än om man har bergborrat kallt vatten.
3 svar · 148 läst · Fritidshus
Mikael_L
Mikael_L: [citat] [citat] Samma erfarenhet här, så jag undviker att ens tänka tanken på att "borra upp" i betong och sten. Men det händer trots allt någon enstaka gång för att jag helt enkelt tagit för liten dimension från start, pga någon kortslutning i tankekontoret
64 svar · 77,2k läst
·
· Verktyg & Maskiner
Oldboy
Oldboy: Vad kan hända ovanför bädden? (Nu håller jag mig till TS scenario, dvs en markinfiltrationsbädd från ett (1) privat hushåll.) Vet inte vilket djup som är det normala från markyta till överkant av spridarrör men antar att ca 60 cm är absolut minimum pga tjäle och uppträngning vid stopp eller vilda djur som gräver/bökar i marken? Då är det väl i princip bara träd och buskar som
32 svar · 948 läst · Vatten & Avlopp
1
123abc: [citat] Som sagt de cylinderroddarna tål mycket våld så det är bara att ta i och hoppas på det bästa i de flesta fall fungerar det även om kolven är lite böjd. Om låshuset tagit skada så kan du likväl köpa ett 565 låshus på biltema, jula osv. som ett ASSA original, du kommer bli lika nöjd oavsett. Varför felade det? Var tog det i och varför? Ofta tar det i slutblecket och då
12 svar · 796 läst
·
· Fönster & Dörrar
Snigla
Snigla: GÅRDAGENS: Handpillade räkor, ägghalvor, gräddfil, rödlök (maken kör mer den klassiska stilen med majjo), västerbottenostpaj och vitlöksfräst levainbröd 👌 [bild] Sedan var det som så att självplocket halverade priset på ”gubbarna” igår .. så desserten blev jordgubbar 🍓 och lite glass! [bild]
17,8k svar · 1421,7k läst
·
· Övrigt Off Topic
Nicke Nyfiken
Nicke Nyfiken: Nu är ju inte trådtiteln: För tidigt att köpa elbil om jag kör taxi? Så hela diskussionen är OT. Men kan konstatera att jag inte åkt något annat än elbil när jag åkt taxi de senaste 3-4 åren. Åker bara taxi i tjänsten och åker oftast kring Malmö, Lund, Helsingborg, Sturup flygplats och Kastrup flygplats. 90% är Enyaq och Model Y. Jag har flera gånger frågat chaufförerna om
27,2k svar · 1817,2k läst
·
· Bilar & andra fordon
Kvackatore
Kvackatore: Stor fördel att ligga högre än grannarna men se till att slänten är på din sida. När ni ändå håller på så lägg en dräneringslang och grusbädd runt om så slipper ni grannar som klagar på att vattnet rinner ner på deras tomtar. Om ni har 1m högre än grannarna så kan ni ha 1-1,5m hög häck och helt plötsligt ha ett 2-2,5m högt insynsskydd.
9 svar · 2,4k läst
·
· Trädgård allmänt
P
Paxman: Med andra ord inget att oroa sig för. 😊 Bara låta de knapra och sen, som sagt, prioritera att elda ved med bark så minskar ljudet successivt.
26 svar · 8,4k läst
·
· Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
Intet
Intet: Arnold gjorde även illustrationerna till boken: "Jag är en varulvsunge". En mycket bra ungdomsbok jag läst flera gånger. [bild]
15,7k svar · 1745,9k läst
·
· Övrigt Off Topic
1
123abc: Det som sticker ut på fjädern ska på varsin sida så sätt först den nedre på ena sidan och dra sedan över den övre till den andra sidan så det blir spänn åt båda hållen.
1 svar · 72 läst · Fönster & Dörrar
Fairlane
Fairlane: [citat] Tack, Då kör jag på det.
3 svar · 233 läst
·
· Byggmaterial & Byggteknik
SC Aero
SC Aero: Om man betalar årsvis så kostar F1 tv pro [bild]
17,8k svar · 1659,0k läst
·
· Övrigt Off Topic
M
medic: Men då är frågan om man kan göra det eller om det är en sluten enhet ?
2 svar · 73 läst
·
· Trädgårdsmaskiner
F
fribygg: Bygg däcket på hjul så du kan dra det FRÅN stranden vid storm eller isvinter
4 svar · 103 läst
·
· Altan & Uteplats
K
KVS630: [citat] Finns nog en hel del på deras hemsida från mitt jobb, här är några bilder. [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
274 svar · 56,7k läst
·
· Grund & Markarbeten
P
Pin: [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
3,5k svar · 275,5k läst
·
· Socialt & Projekt
C
cpalm: [citat] Tror inte den funkar för Hilti. Åtminstone min TE 6 har en snabbkoppling för chucken som jag utgår från är unik för Hilti.
5 svar · 195 läst
·
· Verktyg & Maskiner
H
Hesta Gård: Får tacka för alla svar! Det blir nog att byta rören också, om inte rörmokaren mot förmodan tycker det är helt vansinnigt. Även om plasten i rören förmodligen håller 50 år till, så är rördelarna bara ihohskjutna, och tätas med någon slags gummipackning, som kanske inte håller lika länge. Dessutom är rören nog inte tillräckligt bra fästa vid reglarna för att uppfylla dagens
42 svar · 2,8k läst
·
· Vatten & Avlopp
T
T7: Hej givetvis är en luftvärmepump att föredra alla dagar i veckan.....men har man inte möjlighet att montera en sådan/ekonomi för ....så får man helt enkelt köra på en portabel ac med högt arbetsljus etc.....jag lösde det med ett "sommar fönster" så att jag kan ha stängt och magnetkontakt till larm i funktion....lite jobb/kostnad men är en variant....
13 svar · 688 läst
·
· Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
D
daVinci: [citat] Finns det någon som förstått den?
1,4k svar · 134,0k läst
·
· Solceller, Solfångare, Solenergi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.