Jag gjuter platta för att bygga Willab Uterum. På fronten av uterummet finns tre st stolpskydd som ”sticker ut” med ca 100x100 mm. Enligt ritning är dessa stolpskydd ”ihåliga” och kräver inget stöd från betongplattan. Den ena uppfattningen är därför att de kan ”sticka ut” utanför plattan. Den alternativa uppfattningen är att plattan gjutes i liv med stolpskydds ytterkant. Det alternativet innebär att jag får en ca dm bred betongyta mellan de tre stolparna. Enligt alternativ ett behöver man inte denna yta och den kan leda in vatten under glasdörren. Enligt alternativ två ser alternativ ett ”inte klokt ut” då de tre stolpskydd sticker ut och hänger ” i luften”. Vill gärna ha tips och erfarenheter…
Titta här inlägg#11
https://www.byggahus.se/forum/threads/golvvarme-i-platta-uterum.271862/#post-2427484
Jag använde kantstöd med isolering från FINJA 400mm
Där bärande stolpar skall vara tog vi bort isoleringen, frigoliten så det bildas en betongklack som stolpen står på ner i yttre betong balk som är uppvärmd precis som golvet med fjärrvärme.
Inlägg 10 och tråden till slut.
https://www.byggahus.se/forum/threa...um-ska-det-vara-sa-grovt.294161/#post-2705731
https://www.byggahus.se/forum/threads/golvvarme-i-platta-uterum.271862/#post-2427484
Där bärande stolpar skall vara tog vi bort isoleringen, frigoliten så det bildas en betongklack som stolpen står på ner i yttre betong balk som är uppvärmd precis som golvet med fjärrvärme.
https://www.byggahus.se/forum/threa...um-ska-det-vara-sa-grovt.294161/#post-2705731
Redigerat:
Tack det är bra tips när det gäller urtaget i frigoliten, det hade jag tänkt göra så att gjutningen flyter hela vägen ut. Det är dock inte min huvudfråga. På bilden nedan har jag markerat stolpskydden som alltså kommer att "hänga" utanför plattan med ca 100 x 100 mm.L Leif i Skåne skrev:Titta här inlägg#11
[länk]
[länk]
Alternativet är att göra enligt nedan (där den gröna linjen är väggpartiet) och det blir alltså en bit platta "uanför" som kan leda in vatten i uterummet
Om du skall ha glaspartier som jag, så placerar man nedre skenan 23 mm under färdigt golv då blir det helt plant från uterummet överkant på rälsen och trallgolv utanför.
Kolla här inlägg #19 - 21 läs hela tråden från #1
https://www.byggahus.se/forum/threads/uterum-infastning.304852/page-2#post-2839880
Gjuta betong golv kolla hela tråden mitt inlägg #11
https://www.byggahus.se/forum/threads/gjuta-platta-duk-over-isoleringen.305107/#post-2831217
I bild 2 syns den tryck 45x145 som glaspertiets nedre skenan kommer att stå på.
https://www.byggahus.se/forum/threads/uterum-infastning.304852/page-2#post-2839880
https://www.byggahus.se/forum/threads/gjuta-platta-duk-over-isoleringen.305107/#post-2831217
Redigerat:
Tack men jag lyckas inte förklara tror jag. Jag kommer att sätta mitt uterum på en gjuten platta med 400 mm höjd i framkant. Ska inte ha klinker utan putsad betong. Så allt blir jämnt. Om jag gjuter plattan att gå ”i liv” med stolpskydd (som alltså då vilar på plattan utan att de egentligen behöver något stöd från plattan) så får jag en yta mellan stolpskydd i framkant av plattan om ca 1 dm bredd där vatten kan ledas in. Stolparna behöver självklart stöd men det får de längre in (själva skyddet behöver alltså inte stöd o ”sticker ut” ca 100x100 mm. Jag tycker att det vore snyggare men är alltså rädd att vatten leds in under glasväggenL Leif i Skåne skrev:Om du skall ha glaspartier som jag, så placerar man nedre skenan 23 mm under färdigt golv då blir det helt plant från uterummet överkant på rälsen och trallgolv utanför.
[länk]
[länk]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Är det al-profiler i bärande? Du får en rälsskena som sticker 2 cm upp från golvet att slå tårna i.
Jag hade problem när Willab garden ritade mitt uterum dom ville ha en bärande stolpe mitt i glaspartierna och det ville inte jag.
Så jag ritade om med en kraftigare limträbalk.
Mitt glaspsrti är 4x900 mm totalt 3750 mm
Jag hade problem när Willab garden ritade mitt uterum dom ville ha en bärande stolpe mitt i glaspartierna och det ville inte jag.
Redigerat:
Ja det stämmer! Det är aluminiumprofil, det vill säga det bärande stolparna är i aluminium och det är tre stycken på framsidan. Så det stämmer att jag har en mitt i på en total sträcka av 6 m. Utanpå stolparna finns det ett stolp skyd eller lock kanske man kan kalla det i plast. I ett av dessa går takavvattningen. Min stora fråga är alltså om jag ska gjuta plattan i liv med dessa skydd eller om jag ska låta skydden hänga ut över plattan. Det senare tycker jag inte blir lika snyggt…. men samtidigt vill jag inte ha problem med vatten.😳 mitt tak kommer att vara isolerglas.L Leif i Skåne skrev:Är det al-profiler i bärande? Du får en rälsskena som sticker 2 cm upp från golvet att slå tårna i.
Hej, jag hade gjort alternativ 1 om det är mitt uterum. Det är minst problem, och det går säkert att göra något tjusigt av det.
Om du prioriterar estetik så kan man göra en relativt brant fall på de utstickande 10cm i alternativ 2 och lägga en crem de la crem fog under bottenprofilerna. För det kommer dra in vatten där under.
ELLER att man sänker ner gjutningen 10-20 mm de sista 11cm, i alterns 2, så att det skapas en liten klack som håller vatten i shack, och även ett litet överhäng på bottenprofilen.
Hoppas du fick nån hjälp
Om du prioriterar estetik så kan man göra en relativt brant fall på de utstickande 10cm i alternativ 2 och lägga en crem de la crem fog under bottenprofilerna. För det kommer dra in vatten där under.
ELLER att man sänker ner gjutningen 10-20 mm de sista 11cm, i alterns 2, så att det skapas en liten klack som håller vatten i shack, och även ett litet överhäng på bottenprofilen.
Hoppas du fick nån hjälp
vad har du för markbeläggning utanför? Jag hade nog också gått på alternativ1 och tagit hand om det estetiska via golvet/marken utanförS sepani skrev:Ja det stämmer! Det är aluminiumprofil, det vill säga det bärande stolparna är i aluminium och det är tre stycken på framsidan. Så det stämmer att jag har en mitt i på en total sträcka av 6 m. Utanpå stolparna finns det ett stolp skyd eller lock kanske man kan kalla det i plast. I ett av dessa går takavvattningen. Min stora fråga är alltså om jag ska gjuta plattan i liv med dessa skydd eller om jag ska låta skydden hänga ut över plattan. Det senare tycker jag inte blir lika snyggt…. men samtidigt vill jag inte ha problem med vatten.😳 mitt tak kommer att vara isolerglas.
Jag har funderat på en sådan lösning. Få den ”sista biten” av plattan inte behövs för stöd….men estetiskt sett…K Khagge skrev:Hej, jag hade gjort alternativ 1 om det är mitt uterum. Det är minst problem, och det går säkert att göra något tjusigt av det.
Hoppas du fick nån hjälp
Klicka här för att svara