77 158 läst ·
64 svar
77k läst
64 svar
Borra i berg -tips och tricks
När jag körde med Jula klarade de 1-4 borrhål innan de gav upp så reklamerade 10-15 st.tommib skrev:
Exakt så. Att spräcka rakt uppifrån är sällan en bra strategi, speciellt här där man ändå bara vill få bort toppen. Om man spräcker rakt uppifrån så blir ju även sprickan, om man ens lyckas få det att spricka, lodrät dvs det blir inte särskilt mycket lättare att få ut stenen. Att ta ner toppen gör man mer effektivt från sidan så att man s.a.s. "lyfter av hatten". Då måste man komma åt från sidan.
Det behövs inga hysteriska maskiner för 20 mm hål men visst blir det lättare med en större maskin. Jag har som sagt en GBH 5-40 och det är tydlig skillnad mot mindre borrhammare.
Japp, det är ett utmärkt tips. Tog mig igenom en vägbank på landet på det sättet. Det skulle varit miserabelt att handgräva igenom en 100+ år gammal vägbank men med mejsel för att mjuka upp och bryta isär gick det på några timmar.
Jag har provat allt möjligt och just nu kör jag med Julas borr. De är förvånansvärt bra för priset. Har även haft andra, dyrare, borr och skillnaden i både hållbarhet och borrhastighet är minimal. Det viktiga är att det är tvåskäriga borr, de biter mycket bättre i sten eftersom kraften koncentreras på en mindre yta. De fyrskäriga går rakare/jämnare upplever jag men de går också långsammare.
https://sten-spräckning.se/butik/sds-max-borr-20mm-x-340mm-2-skarigt/
Dessa klarar 20-40 borrhål för mig. Klarar de under 10 st så hör av jag mig och ber dem skickar nya. Tror mina bästa är uppe på 60+ borrhål om ca 20 cm djupa.
Jag tycker det är dag och natt mellan 1-5 eller 40+.
(Medveten om felciteringen men skyller på feta fingrar på telefonen)
Redigerat:
De är väl i första hand avsedda för betong och armeringsjärn tänker jag, särskilt typ Bosch SDS plus 5x som jag faktiskt lyckats få hela karbidspetsen att ramla av på, i borrhålet, vid borrning i riktigt hård sten Granit och Granodiorit (pga överhettning?) trots att jag var noggrann med att inte borra för länge.tommib skrev:
Detta med en batteridriven Makita med bara 2 joule hammare DHR202Z.
Redigerat:
Det verkar bero på batch. Jag har också fått dåliga borr från Jula och då bytt utan problem. Bland annat ett som vreds av på mitten på andra hålet! Även Biltema har haft bra och dåliga batchar där ffa skären har släppt. Irriterande när det sker i ett hål, då får man borra nytt bredvid.Hemingway skrev:
När jag körde med Jula klarade de 1-4 borrhål innan de gav upp så reklamerade 10-15 st.
[länk]
Dessa klarar 20-40 borrhål för mig. Klarar de under 10 st så hör av jag mig och ber dem skickar nya. Tror mina bästa är uppe på 60+ borrhål om ca 20 cm djupa.
Jag tycker det är dag och natt mellan 1-5 eller 40+.
(Medveten om felciteringen men skyller på feta fingrar på telefonen)
Biltema har just nu bara fyrskäriga så det blir Jula ett tag till.
De länkade borren från HME är för korta för mig. Jag kör med Julas långa 20 mm borr, tror de är 500 mm. Dessa hål är då för snigeldynamit. För kilar kör jag även kortare borr.
Borret skär som bäst när skäret är vasst och fräscht, men med en "tillräckligt" stark maskin skall man sedan kunna nöta ner hela hårdmetallskäret i botten med bibehållen hyfsad avverkningshastighet innan borret är slut.
Har man tur och jagar lite hittar man ofta märkesborr på kampanj till priser som matchar kina-borren.
Man tjänar även en slant på att inte köpa onödigt långa borr. Har testat lite olika och lyckats bra med Dewalt Extreme 2 och Bosch SDS-Plus-5.
Har man tur och jagar lite hittar man ofta märkesborr på kampanj till priser som matchar kina-borren.
Man tjänar även en slant på att inte köpa onödigt långa borr. Har testat lite olika och lyckats bra med Dewalt Extreme 2 och Bosch SDS-Plus-5.
F Fluxor skrev:
Samma erfarenhet här, så jag undviker att ens tänka tanken på att "borra upp" i betong och sten.tommib skrev:
Men det händer trots allt någon enstaka gång för att jag helt enkelt tagit för liten dimension från start, pga någon kortslutning i tankekontoret
Klicka här för att svara