P pmd skrev:
Det kanske är du som inte har förstått frågan?
Finns det någon som förstått den?

https://efn.se/hoga-elpriser-i-europa-efter-varmebolja
Franska elpriser har nått de högsta nivåerna sedan energikrisen 2022 i kölvattnet av värmeböljan i landet, vilken hotar att slå temperaturrekord i både Spanien och Tyskland kommande dagar. Det rapporterar Bloomberg på tisdagen.
Dom har helt enklet inte tillräckligt med solpaneler för att klara all AC en sommardag.

Tom Spanien där det brukar vara 0 mitt på dagen är nu uppe i 50 EUR/MWh. Även där behöver man mer solpaneler.

• Gilla
styren och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
D daVinci skrev:
[länk]

Dom har helt enklet inte tillräckligt med solpaneler för att klara all AC en sommardag.

Tom Spanien där det brukar vara 0 mitt på dagen är nu uppe i 50 EUR/MWh. Även där behöver man mer solpaneler.
Tydligen även för att vissa franska kärnkraftverk måste börja begränsa effekten på grund av att kylningen inte är dimensionerad för att det ska bli så varmt i floderna som det är nu.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Nya tider nya grepp. Tesla, Sunrun och Renew Home gör en deal om att leverera solel till datacenter.
Bolagen uppgav att avtalet ska skapa en plattform som kan tillhandahålla 16 gigawatt el genom att aggregera hundratusentals hemmabatterier från Sunrun och Tesla TSLA -1,48% samt 8 miljoner termostater som styrs av Renew Home.

Kapaciteten ska erbjudas utvecklare av AI-datacenter på först till kvarn-basis. Elen ska även kunna levereras till PJM Interconnection, det största elnätet i USA.
https://www.di.se/live/tesla-och-sunrun-i-samarbete-om-el-till-datacenter/

Kan bli ett uppsving i USA för solpaneler. Får se om något liknande görs i Sverige.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Finns det någon som förstått den?
Ja. Jag förstår den.

P pmd skrev:
Ja. Jag förstår den.
Jaha, men vad är den då? Varför redogör du inte för den. Och så citerar inlägget där den stod.

P
Det blir lite rörigt när du vevar runt om allt möjligt, men grundfrågan är alltså hur det ska gå att få ett datacenter i rymden lönsamt med tanke på alla problem som man kommer att råka ut för.

Hur ser beräkningarna ut? (Ref inlägg #1 397).

P pmd skrev:
Det blir lite rörigt när du vevar runt om allt möjligt, men grundfrågan är alltså hur det ska gå att få ett datacenter i rymden lönsamt med tanke på alla problem som man kommer att råka ut för.

Hur ser beräkningarna ut? (Ref inlägg #1 397).
Det är inget problem. SpaceX har berättat om AI1 satelliten. Och det är bara att räkna på kostnaden för själva satelliten (lite) plus kostnaden att lyfta den till LEO (mycket). Vilket är numera ca $1800 per kg.
Och så skriva av det på 5 år.

Då hamnar man på 1/9 av vad Anthropic betalar för datacenterkapacitet. Med dagens priser är det enorm lönsamhet med datacenter i Rymden.

Skulle dessutom SpaceX få fart på Spaceship så sjunker lyftkostnaden drastiskt. Och lönsamheten för AI1 åker upp en faktor 5 eller så.

Häromdagen kom lite ny data ang AI1. Man ökar maxeffekt från 150kW till 250 kW. Vilket naturligtvis ökar solpaneler och kylare motsvarande. Man verkar optimera för ett rack med nyare serverkort.

Magnus E K
D daVinci skrev:
Det är inget problem. SpaceX har berättat om AI1 satelliten. Och det är bara att räkna på kostnaden för själva satelliten (lite) plus kostnaden att lyfta den till LEO (mycket). Vilket är numera ca $1800 per kg.

Då hamnar man på 1/9 av vad Anthropic betalar för datacenterkapacitet. Med dagens priser är det enorm lönsamhet med datacenter i Rymden.

Skulle dessutom SpaceX få fart på Spaceship så sjunker lyftkostnaden drastiskt. Och lönsamheten för AI1 åker upp en faktor 5 eller så.

Häromdagen kom lite ny data ang AI1. Man ökar maxeffekt från 150kW till 250 kW. Vilket naturligtvis ökar solpaneler och kylare motsvarande. Man verkar optimera för ett rack med nyare serverkort.
Vad hindrar någon att bara odla en bönstjälk och klättra upp och sno den?

• Gilla
  • Haha
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
A Argastesnickaren skrev:
Intressant artikel som jag inte vet om den varit uppe i tråden innan.
[länk]
Jag har inte sett detta projekt, så jag tror inte detta har var med i någon av alla våra energitrådar ...

Jag har tidigare lyft Ouarzazate solkraftverk, även kallat Noor (Noor I till IV)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ouarzazate_solkraftverk
Eller kanske den engelska, som är mer utförlig och aktuell
https://en.wikipedia.org/wiki/Ouarzazate_Solar_Power_Station

https://themarkaz.org/reconciling-ouarzazate-with-solar-energy-in-our-desert-town/

Första etappen, Noor I, har antagligen rätt exakt samma teknologi som det här i Kina, i alla fall väldigt liknande.

Men regionen runt Ouarzazate är väldigt torr och vattenfattigt (däremot har de väl sisådär 8600 soltimmar om året och skugga bara 200 timmar (nu höftade jag bara, jag har haft uppgiften, men glömt, men enormt få timmar med moln under året är det i alla fall).
Och när man körde etapp 1 så insåg man problemet med vattenåtgången för att köra ångcykeln (rankine) med vatten, turbiner, kondensor osv osv.

Så det har man bråkat med hela tiden, den knappa tillgången till vatten, som även behövs för att ibland tvätta speglar och solceller.
Noor III och IV är baserade på vanliga solpaneler = mindre vattenbehov.

Potential finns, men som med alla energislag, även problem.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Mikael_L
[länk]
Det blir dock lite spännande resultat ifall man räknar lite på de i artikeln publicerade siffrorna:
Kostnad 4,6 miljarder SEK och 2,07 TWh årsproduktion.

Det betyder alltså att 4-5 st sådana här solfångar-anläggningar producerar som Ringhals 3 (eller R4, eller F1, F2 eller F3), alltså till en kostnad av 19-22 miljarder nåt ...

Det är ju enormt billigt jämfört med att bygga ny kärnkraft.
Sen ska man väl även kika på driftkostnader, kärnbränsle t.ex. En årlig revision för en kärnreaktor brukar väl gå loss på en halv miljard eller lite mer, och om det är stora insatser så kan det spräcka miljarden också. Sen kontrollrumspersonal och all annan personal.

En sån där solcellsanläggning är ju inte heller gratis att driva, bara bränslet, men jag tror inte att den är dyrare i alla fall.

Nu är ju detta oavsett inget för Sverige, Norden, eller ens norra Kontinentaleuropa, Sådana här anläggning ska nog helst ligga söder om latitud 40°N, absolut inte norr om L50°N.
Dvs södra Europa eller längre söderut, för annars blir inte årstidsmässig produktionsprofil så bra.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det blir dock lite spännande resultat ifall man räknar lite på de i artikeln publicerade siffrorna:
Kostnad 4,6 miljarder SEK och 2,07 TWh årsproduktion.
Blir ungefär 23 öre/kWh med 6% kalkylränta.

P
D daVinci skrev:
Det är inget problem. SpaceX har berättat om AI1 satelliten.
Vad har SpaceX berättat för dig? Kan du åetrberätta, eller hänvisa till ett dokument?
D daVinci skrev:
Och det är bara att räkna på kostnaden för själva satelliten (lite) plus kostnaden att lyfta den till LEO (mycket). Vilket är numera ca $1800 per kg.
Hur ser beräkningen ut?

P
[länk]
Jag tror inte att det är först med salt. Ouarzazate har funnits i cirka tio år, men det kinesiska solkraftverket är antagligen störst.

Tillägg: OK, Ouarzazate kände vi tydligen till i tråden redan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.