Hej!
Hur funkar det att ta bort en gammal infiltrationsbädd så att man kan odla bättre på tomten?
Hur funkar det och vad är kostnaden ungefär?
Gräver man bort den eller sker det någon annan behandling av den?

Normalt sett lämnar man infiltrations bädden kvar i marken om möjligt.

Ska du ta bort den får du räkna med att en grävmaskin med förare kostar 10 000kr per dag och att en lastbil med förare kostar 1200kr/h tippkostnader tillkommer.

Mitt förslag är att du låter den vara om kommunen inte tvingar dej att ta bort den, kanske beställer du nått lass fin harpad matjord som du låter tippa på bädden om du vill.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Saken är den att vår familj är odlingsfantaster och det är just där som bädden ligger som det är möjligt att odla. Läste någonstans att man inte skall röra marken på 5-10 år om man lämnar bädden i marken när den slutar användas, och det känns i odlarhjärtat alltså

Hur länge har den legat oanvänd ?

om det är oanvänd sedan flertal år tillbaka så bör den inte vara någon hygienisk risk att hantera och förmodligen är också massan mineraliskt näringsrik för växter, dock kanske inte för något som skall bli livsmedel.

det är värre om den är precis avvecklad utan att fått ett antal år på sig (minst 2 år) - då är det förmodligen klassad som riskavfall och då är det dyrt i deponikostnader.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Hur länge har den legat oanvänd ?

om det är oanvänd sedan flertal år tillbaka så bör den inte vara någon hygienisk risk att hantera och förmodligen är också massan mineraliskt näringsrik för växter, dock kanske inte för något som skall bli livsmedel.

det är värre om den är precis avvecklad utan att fått ett antal år på sig (minst 2 år) - då är det förmodligen klassad som riskavfall och då är det dyrt i deponikostnader.
Den är bruk nu men är på övertid. Köper vi huset är planen att byta ut till ett minireningsverk

Hej

Vad är det som planeras att odlas som riskerar att påverkas av infiltrationsbädden? Denna borde finnas djupare än 50 cm och dit ned är det få växters rötter som når.

Risken finns att jorden och makadamen runt infiltrationen räknas som riskavfall och därmed behöver deponeras. Vilket så klart kostar pengar.
Enklast är som redan nämnts att låta allting vara kvar i marken.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
V villa Adenhielm skrev:
Den är bruk nu men är på övertid. Köper vi huset är planen att byta ut till ett minireningsverk
Vem anser att bädden lever på övertid?
Jag personligen hade aldrig velat ha krånglet med ett minireningsverk om det inte är ett krav från kommunen. Trekammarbrunn och infiltration är i princip underhållsfritt och bra.

Den gamla infiltrationsbädden brukar grävmaskinisten bara planera ut jämnt och fint. Ofta anläggs den nya på samma plats.
Har man inte spolat ner några svårnedbrytbara kemikalier i avloppet är den gamla infiltrationsbädden mättad av kväve, fosfor och kalium i lite olika proportioner. Inget farligt, rent av nyttig näring för växter.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Vi tänker spaljera de äppleträd samt en kö
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Vad är det som planeras att odlas som riskerar att påverkas av infiltrationsbädden? Denna borde finnas djupare än 50 cm och dit ned är det få växters rötter som når.

Risken finns att jorden och makadamen runt infiltrationen räknas som riskavfall och därmed behöver deponeras. Vilket så klart kostar pengar.
Enklast är som redan nämnts att låta allting vara kvar
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Enklast är som redan nämnts att låta allting vara kvar i marken.
Vi tänkte oss främst spaljerade äppleträd, hallonbuskar samt en köksträdgård med allt från jordgubbar till potatis, sparris, kål osv

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vem anser att bädden lever på övertid?
Jag personligen hade aldrig velat ha krånglet med ett minireningsverk om det inte är ett krav från kommunen. Trekammarbrunn och infiltration är i princip underhållsfritt och bra.

Den gamla infiltrationsbädden brukar grävmaskinisten bara planera ut jämnt och fint. Ofta anläggs den nya på samma plats.
Har man inte spolat ner några svårnedbrytbara kemikalier i avloppet är den gamla infiltrationsbädden mättad av kväve, fosfor och kalium i lite olika proportioner. Inget farligt, rent av nyttig näring för växter.
Det nämndes i besiktningen samt när man googlar på det så är det snart dags att byta.
Är det krångligt att ha ett minireningsverk alltså? På vilket sätt? Kan noll om detta så behöver lära mig😊

En 3-kammarbrunn med infiltrering kan blir 50 år och ändå fungera, man måste helt enkelt undersöka denna som tex. med 20 minuters 'duschprovet' för att bedöma funktion och inget som kan prickas av med kalender när den är bra eller dålig, och så länge vattnet försvinner fort ur infiltreringsrören och inte finns någon stående vatten i dess ändar så är det inget som säger att den är dålig.

Om du söker på minireningsverk i denna forum och alla andra du kan komma på så ser man nackdelarna och problemen med sådana och vissa tillverkare utmärker sig med lösningar som i praktiken inge fungerar så bra, med nödslamsugningar etc.

---

Minireningsverk är ingen under i rengöringseffektivitet och vattnet ur denna skall också ta vägen någonstans, ofta går det via stenskista/grusdike för att det skall ta många dygn innan det når en dike och kan riskera bli öppen vatten som djur kan dricka ifrån, jag har dessutom desinfekterande UV-belysning på renade avloppsvattnet ur verket för att minska bakterielasten avsevärt innan det går in i stenkistan. - har man ingen dike så kan man behöva infiltrering lik förbaskat precis som en 3-kammarbrunn.

Med andra ord kan en sådan lösning dra lika mycket anläggningsyta som en traditionell 3-kammarbrunn med 10-20m² infiltrering.

---

Kan och får man för kommunen skulle jag fortsätta lösningen med 3-kammarbrunn med infiltrering eller markbädd - det är lösningen för absolut minsta underhållbesvär och underhållskostnad och är robust.

Med minireningsreningverk måste man leka lite driftingengör, saker skall kollas att det fungera regelbundet, reservdelar när det går sönder (och det är jätteskillnad mellan olika verk om och hur mycket som går sönder) samt ganska betydande kemikaliekostnad om man har höga krav.

Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
V villa Adenhielm skrev:
Köper vi huset är planen att byta ut till ett minireningsverk
Isåfall föreslår jag att ni kikar på Alnarp Cleaneater istället, det är inte billigt eller arbetsfritt men du behöver inte slamsugning och en massa kemikalier.
(Om det går åt det ju enklast och kanske bäst att ha kvar trekammarbrunn och infiltration)

Hur lyckas du övertyga kommunen om detta att den inte behöver slamsugas - hos mig är det 1 ggr per år oavsett lösning, fast med min last på verket så skulle det räcka med marginal 5 år per slamsugning...

Så kolla med kommunen först att lösningar som Alnarp Cleaneater att man ändå inte bli tvingad med slamsugning 1 ggr per år oavsett

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
V villa Adenhielm skrev:
Vi tänker spaljera de äppleträd samt en kö

Vi tänkte oss främst spaljerade äppleträd, hallonbuskar samt en köksträdgård med allt från jordgubbar till potatis, sparris, kål osv
Om det är en infiltrationsbädd i marken så tvivlar jag på att den påverkar jorden ovanför, och det som odlas i den, på något sätt alls.
Jo, om grundvattennivån på våren kommer når över infiltrationen så kan så klart en del av det som släppts ut från avloppet tryckas uppåt med vattnet.

Så att odla ovanpå infiltrationen är något jag skulle göra, och faktiskt gör.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Om det är en infiltrationsbädd i marken så tvivlar jag på att den påverkar jorden ovanför, och det som odlas i den, på något sätt alls.
Jo, om grundvattennivån på våren kommer når över infiltrationen så kan så klart en del av det som släppts ut från avloppet tryckas uppåt med vattnet.

Så att odla ovanpå infiltrationen är något jag skulle göra, och faktiskt gör.
Vi pratade med en trädgårdsmästare som sa att det går fint att odla ca 4 meter från bädden och en annan sak att man aldrig skall odla ätbart i backen på en tomt med infiltrationsbädd.
Och så får man ta del av din erfarenhet. Det snurrar lite i huvudet😊

V villa Adenhielm skrev:
Vi pratade med en trädgårdsmästare som sa att det går fint att odla ca 4 meter från bädden och en annan sak att man aldrig skall odla ätbart i backen på en tomt med infiltrationsbädd.
Och så får man ta del av din erfarenhet. Det snurrar lite i huvudet😊
Jag får faktiskt ta tillbaka det för med att jag odlar direkt ovanpå infiltrationen. För den kan vara i bortre delen av landet där inget mer än ogräs odlats de senaste åren. Men allt ätbart är definitivt inom 10-40 meter från infiltrationsbädden.

Hur som helst har jag svårt att föreställa mig att grönsakers rötter når ner 80-100 cm där infiltrationen troligen finns.
Men du kan ju ha blommor och annat oätligt just där infiltrationsbädden finns för att vara säker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.