804 182 läst ·
22 054 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Utan att gå tilllbaka 2000 år i historiken så ser det ut så ja..blackarrow skrev:
Är det det här citatet som du nämnde tidigare (#12691) som du åsyftar när du säger alla kan installera solceller i lokalnätet?
"Slutsatsen är att kostnaderna för att förstärka nätet är ett potentiellt problem beroende på vem som får stå för finansieringen och att solceller i lågspänningsnätet har en god framtid då det krävs en enorm ökning av producenter för att större problem potentiellt ska uppstå som gör att nätet måste förstärkas och byggas om."
Ja, de får i någon mån den effekten - men det var ju poppis med anläggningar för att maxa 60-öringen.D daVinci skrev:Att lokalnäten berörs beror väl på att det är villaägare som skaffat solpaneler.
Och har, i brist på batterier, vräkt ut all överskottseffekt på dagen.
Större solparker ansluts väl direkt till transmissionsnätet, eller undantagsvis till regionnät. Och då påverkas inte lokalnät.
Och med mer batterier hos mikorproducenterna kommer dom inte sälja något överskott på dagen, utan mer under peak på kvällen. Varvid transmissionsnätet lastas mindre.
Den effekten distribueras i lokalnät och i viss mån i regionnät.
Så du måste ha ganska stora batterier för att lyckas med det du säger.
Jag vill ändå påstå att det inte pårverkar dimensionerande driftfall nämnvärt -sammanlagringsfaktorerna är brutala.
Nu är det inte jag som påstår att detta är ett problem. Så det är itne jag som ska ta fram något.S Snikholt skrev:Du efterlyser information som inte finns sammanställd på det viset.
Men det finns svart på vitt att investeringstakten och därmed kostnader exploderat...
Börja med att studera nätutevklingsplaner....
Fundera på varför transformatorkapaciteter ökar, trots att mängd överförd energi inte gör det.
Fundera på varför 2/3 av alla nätinvesteringar går rakt in i lokalnäten.
Kolla då också om den fördelningen gällt historiskt....
Personligen har jag åtskilliga anekdoter, som avser nätförstärkning pga ffa solceller att bidra med.
Jag tycker det börjar bli dags för dig att presentera lite fakta i frågan, istället för att komma med sedvanliga bortviftanden på foliehattsnivå.
Det jag efterlyser finns säkerligen i de rapporter som elnätsbolagen är ålagda att lämna in till EI inför varje omförhandlingsrunda av kostnadsramarna. Så visst finns det, om man vill visa det.
Fundera själv på hur mkt av de där 2/3 investeringarna som görs pga åldersskäl resp utbyggnader pga nyanslutningar. Återkom med siffror.
Anektdoter har vi alla. De tillför inte mkt i denna fråga.
Och ändå angriper du jusst anekdoten, utan att med en stavelse svara på det andra.K karlmb skrev:Nu är det inte jag som påstår att detta är ett problem. Så det är itne jag som ska ta fram något.
Det jag efterlyser finns säkerligen i de rapporter som elnätsbolagen är ålagda att lämna in till EI inför varje omförhandlingsrunda av kostnadsramarna. Så visst finns det, om man vill visa det.
Fundera själv på hur mkt av de där 2/3 investeringarna som görs pga åldersskäl resp utbyggnader pga nyanslutningar. Återkom med siffror.
Anektdoter har vi alla. De tillför inte mkt i denna fråga.
Sen vore det klädsamt om du faktiskt läser sådant du hänvisar till.
Då kan du se att kapacitetshöjande åtgärder har exploderat i befintliga områden.
Det är sant. Lasten på nätet, mätt hos förbrukarna, kommer bero på förbrukningen.S Snikholt skrev:
Och eftersom många sitter med fastpriskontrakt, så fungerar inte prissignalerna. Och då kan lasten på nätet variera en hel del.
En ide med effektavgift var (uppenbarligen) att introducera en prissignal som har med last i nätet att göra. Och därmed göra att förbrukarna har incitament att ta ned förbrukningen under höglast.
Prissignalen för el fungerar inte iom att så många valt den kollektiva lösningen med fastpris. Då kan man hämningslöst förbruka under peak-hours, med tanken att det gör inget eftersom man har fast pris. Det driver då upp fastpriskostnaden. Men det är kollektivisterna lite för korkade att fatta. I stället skyller dom på någon oskyldig över höga elpriser.
Effektavgifterna var då en ide att dämpa ned den hämningslösa förbrukningen under höglast. Dock har det lett till mycket protester från kollektivisterna då deras hämningslösa förbrukning började kosta lite.
Batterier är dock lösningen här. Men en fråga är ju hur de bör deployas ut.
Optimalt vore nog att nätägarna fick äga och distribuera ut BESS på optimala platser i nätet. Men jag tror att dom inte får äga sådant.
Ja, jag angriper anketdoten, vad är oklart?S Snikholt skrev:
Vad är det jag inte läst?
Var kan jag se att kapacitetshöjande åtgärder i lokalnäten exploderat? Det vore väldigt intressant!
I nätutvecklingsplaner och EI sammanställningar.K karlmb skrev:
Förvisso krävs det vissa kunskaper för att förstå vad man läser.
Jag har försökt ge dig verktygen.
Om batterier används som systemoptimering är det bra…D daVinci skrev:Det är sant. Lasten på nätet, mätt hos förbrukarna, kommer bero på förbrukningen.
Och eftersom många sitter med fastpriskontrakt, så fungerar inte prissignalerna. Och då kan lasten på nätet variera en hel del.
En ide med effektavgift var (uppenbarligen) att introducera en prissignal som har med last i nätet att göra. Och därmed göra att förbrukarna har incitament att ta ned förbrukningen under höglast.
Prissignalen för el fungerar inte iom att så många valt den kollektiva lösningen med fastpris. Då kan man hämningslöst förbruka under peak-hours, med tanken att det gör inget eftersom man har fast pris. Det driver då upp fastpriskostnaden. Men det är kollektivisterna lite för korkade att fatta. I stället skyller dom på någon oskyldig över höga elpriser.
Effektavgifterna var då en ide att dämpa ned den hämningslösa förbrukningen under höglast. Dock har det lett till mycket protester från kollektivisterna då deras hämningslösa förbrukning började kosta lite.
Batterier är dock lösningen här. Men en fråga är ju hur de bör deployas ut.
Optimalt vore nog att nätägarna fick äga och distribuera ut BESS på optimala platser i nätet. Men jag tror att dom inte får äga sådant.
Som suboptimering mindre bra…
Hembatterier är väl mest suboptimering nu, men det kan väl ändras.
Du är så dramatiskK karlmb skrev:
Ja, om vi vill dämpa möjligheterna för elnätsägarna att råna oss behöver vi anpassa våra effektuttag om vi vill kunna ladda elbil hemma billigt och leka elproducenter.
(krävs dock lite ändringar i den regulatoriska biten också, som EI måste komma tillrätta med)
Fråga @Pacman om hjälp, du kan minska din belastning på nätet till ganska liten peng utan att det påverkar din livsstil öht. Behövs inte några batterier för det.