E exklantig skrev:
Har han bark på trägolvet ?
Har TS ens trägolv, det är väl målad betong som syns på bilden?

Tack så mycket för alla svar. Det låter högst troligt med "knäppare". Särskilt som det just är gran i lådorna som knäpper. Men i en liten låda utanför bild där det är björkved är det tyst.
Och det är som observerats ovan betonggolv (Och väggar också för den delen.
Utanför bild stod också en flaska med billigt insektsspray som jag gick loss med. I morse var det tystare när jag kom in.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Med antikhandlare i släkten lät vi ofta gamla möbler med aktiva angrepp stå med fötterna i terpentin ett tag.
Även om larverna inte överlever inomhusklimatet på sikt antar jag att det är viss risk för att de klarar sig tillräckligt länge för att angripa golvet.

Tur att vi inte har termiter här i landet 😮 🤮
[media]
😀 Ropade in en låda med smått och gott till köket på en auktion en gång. Fick en låda med blandade allmoge saker på köpet. En av sakerna var ett gammalt bärok alldeles prickigt med hål. När jag slog det mot handen lite försiktigt så föll det isär alldeles. Det var liksom bara pulver med ett skinn av trä kvar.

• Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har TS ens trägolv, det är väl målad betong som syns på bilden?
Varför frågar du mig för 😅

E exklantig skrev:
Har han bark på trägolvet ?
Varför frågar du inte TS?

F fribygg skrev:
Varför frågar du inte TS?
Det var inte ts jag prata med 👍

E exklantig skrev:
Det var inte ts jag prata med 👍
Tolkar du bilden på nått annat sätt än vad jag gör?

F fribygg skrev:
Tolkar du bilden på nått annat sätt än vad jag gör?
violapalimo77 skrev:
Jag tror du drabbats av dödsur. Akta trägolvet

E exklantig skrev:
violapalimo77 skrev:
Jag tror du drabbats av dödsur. Akta trägolvet
Om man kikar på bilderna @umk74 visade i 1:a inlägget ser man att det inte är nått trägolv vedkorgen står på..

F fribygg skrev:
Om man kikar på bilderna @umk74 visade i 1:a inlägget ser man att det inte är nått trägolv vedkorgen står på..
Jag såg det också. Anledningen till min kommentar var att vi fick dödsur i vår ved för många år sen och den gick vidare (över stenläggning invid ugnen) och sen ner i furuplankgolvet. Inte bra..

• Gilla
umk74 och 1 till
  • Laddar…
Har inget mer att tillägga förutom att jag städade lite kring veden och den här krabaten tittade fram. Ser ut som blåhjon var vad det var.

• PXL_20260621_141219200.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Paxman och 2 till
  • Laddar…
Med andra ord inget att oroa sig för. 😊 Bara låta de knapra och sen, som sagt, prioritera att elda ved med bark så minskar ljudet successivt.

• Gilla
umk74
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.