Hej!

Vi håller på att planera trädgården på vår tomt (nr 5 på bilden) och skulle gärna vilja höra hur ni med mer erfarenhet hade tänkt.

Vi vet inte hur vi ska göra med höjdskillnaden längst bak till höger. Som ni ser på situationsplanen och höjdkartan lutar tomten ner mot bakre högra hörnet. Där skiljer det ungefär 1–1,5 meter jämfört med den högre delen av tomten. Vi funderar på om vi ska:

* fylla upp och jämna ut mer av tomten,
* göra en mindre stödmur/terrassering,
* eller låta nivåskillnaden vara kvar och jobba med planteringar istället. Om vi låter nivåskillnaderna vara, hur stor vill man att den lägre ”terrassen” ska vara?

Hur hade ni gjort? Någon som ångrat att man fyllde upp för mycket eller för lite? Det kommer att bli vissa slänter mot granntomter eftersom vi ligger högre.

Alla idéer, bilder och erfarenheter tas tacksamt emot!

• att.rkDWjKRaE8rds9ZUlb7EDKipFALT50GjF7JYd1Patxs.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • att.mEt9SAxZ8-lZUGYA5c-CXTyyXduCKUlGEM3jl1C0SIo.jpeg
    Skapa konto
  • att.3J1lV3XQOSCr9WGMYEeojRuPDGyj38eF-g4CfWv01YU.jpeg
    Skapa konto
Vi bor på en tomt som är upphöjd ca 50-70cm i ett villakvarter med en gångväg utanför tomten.

En stor fördel är att man får mindre insyn utan att behöva höga häckar. Mot gångvägen sitter L-block och sen en spireahäck på 130cm. Väldigt skönt.

Däremot har vi slänt mot en granne utan stöd, så skulle jag inte byggt då massor av tomt försvinner och det är lite svårt att se vart gränsen går.

L-blocken från 70-talet är fortfarande i bra skick och ska jag nån gång fixa slänten hade jag valt det.

I övrigt gillar jag en tomt som är lite levande och inte platt som en tennisplan, däremot är det fint med minst en fri yta för fotboll, partytält osv.

• Gilla
tomas.egnerfors och 2 till
  • Laddar…
Terasseringar och höjdskillnad tycker jag är snyggt i en trädgård, men en brant slänt ner mot grannen blir nog förlorad yta som inte lämpar sig till något. Bättre då men en stödmur längs tomtgränsen och plana ut "baksidan". Kanske göra så att framsidan, huset, parkeringen och däcket ligger på en nivå, sen en höjdskillnad på någon meter ner till den bakre tredjedelen av tomten som planas ut, och till sist en stödmur mot tomt 7. Då får ni lite upphöjd utsikt över det bakre trädgårdsrummet.

Vår tomt är relativt kuperad och vi har stödmurar runt nästan hela tomtgränsen, med ett lågt staket ovanpå. Även en del höjdskillnader och terasseringar kvar inom själva trädgården. Det ger tydliga trädgårdsrum och en trevligt avslut där nästa tomt tar vid. Jag är dock tacksam att grannen mot norr, som har sin gräsmatta en dryg meter högre, valde att bygga en snygg naturstensmur. Även om den formellt tillhör grannen har den blivit en "vägg" i vårat trädgårdsrum och en favoritplats att sitta med ryggen mot och fika.

Redigerat:
  • Gilla
Mathildatiger och 2 till
  • Laddar…
Tror det är få som senare känner att de höjde för lite. Kan ju vara läge att snacka med grannarna som också ser ut att ha en lägre punkt där. Kan ni alla tre lite försiktigt höja den delen kanske 50cm och sen på det ytterligare lite på er tomt blir det nog bättre för alla tre. Sen vill jag även säga att se till att hela huset är högre än gatan utanför er. Främst för hur det ser ut samt för ev hällregn som annars kan tryckas in till er. Det kan ju vara frestande att göra det för att minska skillnaden på baksidan men det tror jag ni kommer ångra.

Se också till att det skrivs tydligt om vem som har ansvar och rätt att underhålla mur, slänt eller vad ni bestämmer er för.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
AXS
1m kan göra ganska mycket när det kommer till kvällssol med.

Skulle köra höja mycket men ändå har variation på höjden för en mer levande/dynamisk tomt.

• Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
Tomt 6 och 7 är inte sålda så vi vet inte hur de kommer att planeras. Därför vill vi heller inte planera för stödmur, för om typ tomt 6 höjer upp hela sin tomt så ”försvinner” vår mur. Men det är kanske klokt att inte lägga all slänt i ytterkant, utan att åtminstone främre delen av tomten är en nivå och sen dippar det lite till en plan yta, och sen en slänt till ut mot grannarna. Då tänker vi att bakre höjden blir som bakre vänster hörn. Vi gissar att de som köper tomt 6 lägger sitt garage upp mot vår gata och då lär de ju höja ganska mycket av sim tomt.

H Hamalu skrev:
Tomt 6 och 7 är inte sålda så vi vet inte hur de kommer att planeras. Därför vill vi heller inte planera för stödmur, för om typ tomt 6 höjer upp hela sin tomt så ”försvinner” vår mur. Men det är kanske klokt att inte lägga all slänt i ytterkant, utan att åtminstone främre delen av tomten är en nivå och sen dippar det lite till en plan yta, och sen en slänt till ut mot grannarna. Då tänker vi att bakre höjden blir som bakre vänster hörn. Vi gissar att de som köper tomt 6 lägger sitt garage upp mot vår gata och då lär de ju höja ganska mycket av sim tomt.
Då skulle jag göra slänter så brant och nära mot tomt 6 och 7 som går. Sen får ni kohandla när de börjar anlägga sina trädgårdar. Stödmurar kan gagna alla.

Cheesen
Jag hade vridit huset så det stått mera nodsydlig riktning... Med två meter i höjdskillnad så hade jag funderat på ett hus i suteräng. En halv våning ned och en nedsänkt gård i västläge där ni ändå inte kommer att vistas speciellt mycket annat än när det är superbra sommarkvällar som inte är så heta kunde bli supermysigt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Stor fördel att ligga högre än grannarna men se till att slänten är på din sida. När ni ändå håller på så lägg en dräneringslang och grusbädd runt om så slipper ni grannar som klagar på att vattnet rinner ner på deras tomtar. Om ni har 1m högre än grannarna så kan ni ha 1-1,5m hög häck och helt plötsligt ha ett 2-2,5m högt insynsskydd.

• Gilla
HZL
  • Laddar…
Hej
Häckar, träd, stödmurar mm, bör planeras så att all skötsel kan skötas från egen tomt om inte annat överenskommes. Skriv ett avtal som beskriver att ni är överens och vad ni är överens om.
Personligen så kan jag tänka mig att ta upp höjdskillnaden nära huset som kan göras i 2 nivåer med tex staplad "knäcksten". Gör en gångväg för ev, funktionshindrade på norra sidan huset ner till den eventuellt planare ytan. Övrigt så är det alltid trevligt att umgås med grannen "över staketet"

H Hca skrev:
Häckar, träd, stödmurar mm, bör planeras så att all skötsel kan skötas från egen tomt om inte annat överenskommes. Skriv ett avtal som beskriver att ni är överens och vad ni är överens om.
Lite nyfiken om dylika avtal existerar i verkligheten, någon på forumet som skrivit eller sett ett? När det gäller stödmurar så behöver de sannolikt inte underhållas förrän nästa eller nästnästa generation flyttat in...

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Bör och bör, inget lagkrav, men grannen får klippa allt som hänger över tomtgränsen, så är ju bra att ha det tillräckligt långt in för att häcken skall överleva det

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.