Hej
Jag har stora problem med min ytterdörr till gäststugan.
Jag har plockat bort dörrvredet och provat med en större mejsel, men den går inte upp….
Kolven rör sig någon millimeter pt bägge håll så den sitter inte fast.
Håller på att ge upp och ta rondellen snart.
Någon som har något tips?
Jag har stora problem med min ytterdörr till gäststugan.
Jag har plockat bort dörrvredet och provat med en större mejsel, men den går inte upp….
Kolven rör sig någon millimeter pt bägge håll så den sitter inte fast.
Håller på att ge upp och ta rondellen snart.
Någon som har något tips?
Ja, något kan förstås ha gått sönder innen i mekanismen.
Fungerar resten? Dvs handtaget/tryckesfallet? Är det bara låskolven som inte kan röra sig? Kan det vara så att insida och utsida hamnat fel i förhållande till varandra? Är felet nytillkommet utan att du gjort något med dörren eller hade du gjort något innan det uppstod?
Fungerar resten? Dvs handtaget/tryckesfallet? Är det bara låskolven som inte kan röra sig? Kan det vara så att insida och utsida hamnat fel i förhållande till varandra? Är felet nytillkommet utan att du gjort något med dörren eller hade du gjort något innan det uppstod?
Eftersom cylinderroddaren är timglasformad så är det en enda cylinderroddare.tommib skrev:
Du tänker på de cylinderroddare som har ett +tecken i sig, dessa består av två cylinderroddare, en på insidan och en på utsidan, dessa måste stå rätt (med "pilen" nedåt) för att fungera optimalt.
Jo, det är en sån jag tänker på men jag var osäker på om det ändå kunde vara något sådant som spökade här.
Konstigt med en dörr som går sönder bara sådär, även om den är gammal. Men visst, allt är möjligt. En ökad mängd våld kanske kan lösa det men det är säkert bra att prova annat först. Jag vet bara inte vad det skulle vara tyvärr.
Konstigt med en dörr som går sönder bara sådär, även om den är gammal. Men visst, allt är möjligt. En ökad mängd våld kanske kan lösa det men det är säkert bra att prova annat först. Jag vet bara inte vad det skulle vara tyvärr.
Stor skruvmejsel i hålet och ta i ordentligt, använd en hävarm (skiftnyckel, tång) så du orkar vrida det som krävs.
Vanligtvis öppnas dessa låshus med mycket kraft även om regelkolven spänner men tryck igen dörren hårt först så kanske tryckesfallkolven tar en del av belastningen som annars trycker mot regelkolven, denna modellen av cylinderroddare kan man ta i ordentligt i.
Oftast är det i höjdled något ändrat sig men det kan vara svårt att se genom springan i dörren men om man ser att det spänner så kan man motverka trycket mot kolven genom att tvinga dörrbladet så det går fritt.
Då det inte fungerar behöver du inte vara orolig för att något går sönder och det finns billiga nya låshus att köpa.
Kapa kolven är sista alternativet men undviker det då det är lätt att göra fula märken samt blir det ofta "heta arbeten" då.
Vanligtvis öppnas dessa låshus med mycket kraft även om regelkolven spänner men tryck igen dörren hårt först så kanske tryckesfallkolven tar en del av belastningen som annars trycker mot regelkolven, denna modellen av cylinderroddare kan man ta i ordentligt i.
Oftast är det i höjdled något ändrat sig men det kan vara svårt att se genom springan i dörren men om man ser att det spänner så kan man motverka trycket mot kolven genom att tvinga dörrbladet så det går fritt.
Då det inte fungerar behöver du inte vara orolig för att något går sönder och det finns billiga nya låshus att köpa.
Kapa kolven är sista alternativet men undviker det då det är lätt att göra fula märken samt blir det ofta "heta arbeten" då.
Som sagt de cylinderroddarna tål mycket våld så det är bara att ta i och hoppas på det bästa i de flesta fall fungerar det även om kolven är lite böjd.L Lexos450 skrev:
Om låshuset tagit skada så kan du likväl köpa ett 565 låshus på biltema, jula osv. som ett ASSA original, du kommer bli lika nöjd oavsett.
Varför felade det? Var tog det i och varför?
Ofta tar det i slutblecket och då brukar jag först justera dörrgången och sedan byta till ett säkerhetsslutbleck som har större marginaler om dörren hänger sig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



