K karlmb skrev:
Sen är det ju också detta att man skyller på massa underentrepenörer men högst upp står ju huvudentreprenören och det borde ligga på denne att reda ut vem som gjort fel. Man ska ju inte bara kunna säga att man inte vet vem. Och då borde ju allt ansvar falla på HE som borde bötfällas och chefen hamna i fängelse ifall man inte lyckas med den utredningen.
Jag håller med om att det måste finnas en ansvarig för det som sker på en arbetsplats. Det som är intressant är hur hissen kunde tas i bruk i förväg? Hade jag varit hissmontör hade jag säkerställt att det inte gick att åka över en viss nivå efter en höjning innan alla kontroller var gjorda.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Jag håller med om att det måste finnas en ansvarig för det som sker på en arbetsplats. Det som är intressant är hur hissen kunde tas i bruk i förväg? Hade jag varit hissmontör hade jag säkerställt att det inte gick att åka över en viss nivå efter en höjning innan alla kontroller var gjorda.
Ja, det låter som en efterkonstruktion.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S
Bart Bart skrev:
Det ska tydligen finnas en arbetsdagbok som stöder försvarets påstående om att hissen skulle tas i bruk först dagen efter.
Ja, och då är ju saken klar.

S samordnarnoutlook.com skrev:
Ja, och då är ju saken klar.
Vilken sak? Att ingen är ansvarig?

K karlmb skrev:
och det borde ligga på denne att reda ut vem som gjort fel.
Anser du att ett byggföretag ska sköta en brottsutredning?

Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl normalt att ett företag gör en utredning efter en arbetsmiljöincident oberoende om det pågår en brottsutredning för att kunna undvika dylikt i framtiden?

• Gilla
Per Sandberg1 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu är väl lagen skriven så att en arbetsgivare är ansvarig för arbetsplatsolyckor. Då kan väl inte en entreprenör skylla på sina underentreprenörer och sedan rinner allt ut i sanden? Isåfall fungerar ju inte lagen öht på ställen där man har en enda underentreprenör.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Hade jag varit hissmontör hade jag säkerställt att det inte gick att åka över en viss nivå efter en höjning innan alla kontroller var gjorda.
Det är väl så det funkar? Montören ska fylla i ett egenkontrollprogram som visar att alla kontroller är gjorda innan hissen tas i bruk.

Problemet var ju att man struntade i att genomföra kontrollerna och fyllde i protokollet ändå.

Redigerat:
K Kane skrev:
Det är väl normalt att ett företag gör en utredning efter en arbetsmiljöincident
Ja absolut. Jag fick dock intrycket att det handlade om mer än så men jag kanske misstolkade det som skrevs.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Det är väl normalt att ett företag gör en utredning efter en arbetsmiljöincident oberoende om det pågår en brottsutredning för att kunna undvika dylikt i framtiden?
Det skulle man ju kunna önska. Men tyvärr görs det nog rätt sällan, iallafall seriöst.

Alfredo Alfredo skrev:
Man ska utreda enligt arbetsplatsmiljölagen...

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Man ska utreda enligt arbetsplatsmiljölagen...
Vad säger lagen om hur omfattande utredningen måste vara? Arbetsgivaren har säkert utrett saken och kommit fram till att skruvar saknades mellan två mastsektioner. Är det arbetsgivarens uppgift att även utreda varför dom saknades och vems ansvar det var att se till att de satt på plats?

S
K karlmb skrev:
Sen är det ju också detta att man skyller på massa underentrepenörer men högst upp står ju huvudentreprenören och det borde ligga på denne att reda ut vem som gjort fel. Man ska ju inte bara kunna säga att man inte vet vem. Och då borde ju allt ansvar falla på HE som borde bötfällas och chefen hamna i fängelse ifall man inte lyckas med den utredningen.
Ja, fokus måste riktas på Byggherren som hr Byggherreansvaret och skyldighet enl lag att planera och utföra byggarbetsmiljöansvaret (BAS-U och BAS-P). Byggherren ska tillse att
K karlmb skrev:
Vilken sak? Att ingen är ansvarig?
När skrev jag att ingen är ansvarig. Jag menar att då är inte montörsentreprenör ansvarig för det inträffade. Rättegången kan ju inte utreda vem som egentligen är ansvarig utan den tar bara ställning till målet.
K karlmb skrev:
Nu är väl lagen skriven så att en arbetsgivare är ansvarig för arbetsplatsolyckor. Då kan väl inte en entreprenör skylla på sina underentreprenörer och sedan rinner allt ut i sanden? Isåfall fungerar ju inte lagen öht på ställen där man har en enda underentreprenör.
Byggherren ör ansvarig för arbetsmiljön och kan, men det är inte normalläge och verkat inte skett så här,
useless useless skrev:
Vad säger lagen om hur omfattande utredningen måste vara? Arbetsgivaren har säkert utrett saken och kommit fram till att skruvar saknades mellan två mastsektioner. Är det arbetsgivarens uppgift att även utreda varför dom saknades och vems ansvar det var att se till att de satt på plats?
Inte arbetsgivarenw, utan Byggherrens ansvar.

useless useless skrev:
Det är väl så det funkar? Montören ska fylla i ett egenkontrollprogram som visar att alla kontroller är gjorda innan hissen tas i bruk.
Det är alltså lite som CE märkning, där tillverkaren själv sätter stämpeln och säger att alla villkor är uppfyllda.

Sådana här naiva system funkar inte, fuskare kommer alltid att utnyttja att de kan slarva och fylla i att allt är gjort. Givetvis krävs att någon oberoende kontrollerar att det är ok.

• Gilla
LaT och 1 till
  • Laddar…
S samordnarnoutlook.com skrev:
Inte arbetsgivarenw, utan Byggherrens ansvar.
Vart står det i Arbetsmiljölagen? Är det inte den här paragrafen som gäller?

2 a § Arbetsgivaren ska systematiskt planera, leda och kontrollera verksamheten på ett sätt som leder till att arbetsmiljön uppfyller föreskrivna krav på en god arbetsmiljö.
Han ska utreda arbetsskador, fortlöpande undersöka riskerna i verksamheten och vidta de åtgärder som föranleds av detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.