906 läst ·
32 svar
906 läst
32 svar
Sanera gammal infiltration
Ja och nej. Virus är typiskt INTE farliga för den art som den är anpassad till. Det är just hoppet till en ny art som kan innebära ökad virulens. Spanska sjukan var ett sådant fall. HIV är förmodligen också det.BirgitS skrev:
Åtminstone virus är ju i huvudsak bara farliga för de djurarter, inkl. människan, som de är anpassade för. Det krävdes många mutationer innan fladdermössens coronavirus kunde smitta mellan människor. Det kanske är något liknande för bakterier?
Men jag skulle kunna tänka mig att bakterier och parasiter dör under komposteringen. Man hade ju en gödselstack förr i tiden och det var väl så att det man la på åkrarna hade legat i stacken några år?
Sedan finns humanspecifika virus som alla är väldigt smittsamma och i sig själva extremt farliga, jag tänker särskilt på de humana herpesvirusen 1-8 (HSV1, HSV2, VZV, EBV, CMV, HHV6, HHV7, HHV8), men där har människan istället anpassat sitt immunsystem så att det kan trycka ner infektionen (även om den inte botas) så vi sällan blir så sjuka. De barn som föds med defekter i immunförsvaret mot EBV (Epstein-Barr-virus) överlever sällan första levnadsåret utan avancerad behandling.
håller med om att farhågorna är ganska rejält överdrivna, jobbar man i ladugård, stall, svin och hönsfarm så blir man dagligen överfallen med enorma mängder olika bakterier och virus av stort antal olika varianter under skötseln av dessa och man blir inte ens påverkad, husdjur samma sak...D Dilato skrev:
och så blir det så väldigt petigt när man kommer till en många år gammal markbädd - förvisso om den fortfarande används så kanske man skall vara lite försiktig när det påtas lite djupare ned i denna, men är den ur bruk sedan flertal år är riskerna förmodligen på samma nivå som allt annat när man hanterar jord och fyllnadsmassor.
Vad kan hända ovanför bädden?
(Nu håller jag mig till TS scenario, dvs en markinfiltrationsbädd från ett (1) privat hushåll.)
Vet inte vilket djup som är det normala från markyta till överkant av spridarrör men antar att ca 60 cm är absolut minimum pga tjäle och uppträngning vid stopp eller vilda djur som gräver/bökar i marken?
Då är det väl i princip bara träd och buskar som har rötter som går så pass långt ned i jorden?
Ligger rören på ca 1 m så är det väl endast större träd gissningsvis.
Anta att det blir stopp, eller att stora mängder avloppsvatten kommer på en gång. Då stiger det uppåt och åt sidorna, men då vi i Sverige har hyfsat med nederbörd årligen så bör det tvättas bort/ner igen relativt snabbt inom ngt år eller två. Möjligtvis finns det enstaka hälsopåverkande ämnen som binder till jordens beståndsdelar och hänger kvar?
Nästa steg är då vilka ämnen som ev tas upp, och i vilka mängder, av olika köksväxter samt fruktträd och buskar?
Tredje steget är vilka ämnen och i vilka mängder som ev går vidare ut i de ätliga delarna?
Har inga belägg för att säga att det är riskfritt, men risken att ngt hälsovådligt ämne finns i det man äter förefaller vara väldigt låg.
(Nu håller jag mig till TS scenario, dvs en markinfiltrationsbädd från ett (1) privat hushåll.)
Vet inte vilket djup som är det normala från markyta till överkant av spridarrör men antar att ca 60 cm är absolut minimum pga tjäle och uppträngning vid stopp eller vilda djur som gräver/bökar i marken?
Då är det väl i princip bara träd och buskar som har rötter som går så pass långt ned i jorden?
Ligger rören på ca 1 m så är det väl endast större träd gissningsvis.
Anta att det blir stopp, eller att stora mängder avloppsvatten kommer på en gång. Då stiger det uppåt och åt sidorna, men då vi i Sverige har hyfsat med nederbörd årligen så bör det tvättas bort/ner igen relativt snabbt inom ngt år eller två. Möjligtvis finns det enstaka hälsopåverkande ämnen som binder till jordens beståndsdelar och hänger kvar?
Nästa steg är då vilka ämnen som ev tas upp, och i vilka mängder, av olika köksväxter samt fruktträd och buskar?
Tredje steget är vilka ämnen och i vilka mängder som ev går vidare ut i de ätliga delarna?
Har inga belägg för att säga att det är riskfritt, men risken att ngt hälsovådligt ämne finns i det man äter förefaller vara väldigt låg.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden